Kirké recenzia: Výborná kniha o slávnej čarodejnici

Nymfa Kirké bola nielen častým motívom tradičného výtvarného umenia. Jej dôležitá úloha v gréckej mytológii jej dovolila figurovať aj v iných dielach súčasnej kultúry. Mnohí z nás ju však poznajú najmä ako čarodejnicu z Homérovej Odysey. Keď sa Odyseus vracia z trójskej vojny, po troch rokoch putovania sa dostane až na ostrov Aiaia, kde nájde prebývať osamelú ženu. Po tom, čo sa dozvie o jej schopnostiach meniť ľudí na zvieratá, nakloní si ju na svoju stranu a obaja sa do seba zaľúbia. Odyseus napokon nedokáže prestať myslieť na svoju rodnú Ithaku, a preto po nejakom čase odchádza. Kirké je síce dôležitá postava gréckej mytológie, no je to práve slávny hrdina trójskej vojny, kto je zodpovedný za jej bližšie predstavenie. Teda až doteraz.

Spisovateľka Madeline Miller si postavu Kirké berie ako hlavný zdroj pre svoju novú knihu. Kirké je príbeh rozprávaný očami tajomnej nymfy. Ako dcéra boha Hélia a nymfy Persé patrila Kirké medzi polobohov starogréckeho veku. Obdarená nesmrteľnosťou mala Kirké možnosť byť svedkom, a dokonca aj hýbateľom, dôležitých momentov gréckej mytológie. Počas svojho života stretla množstvo slávnych postáv a bohov. Z najslávnejších momentov môžeme spomenúť stretnutie s uväzneným Prometeom, premenu jej sokyne Skylli na šesťhlavé monštrum, alebo zrod slávneho Minotaura. Detailný pohľad do jej sveta nás privádza do známych gréckych povestí, ktoré však máme teraz možnosť ochutnať oveľa skutočnejšie.

Dôraz na detail, výborne napísané dialógy a majstrovské opisy, robia z Kirké nadmieru pútavé dielo.

Vďaka beletrizovanej podobe a nespochybniteľne talentovanej ruke autorky je príbeh o Kirké pútavým a do hĺbky rozvetveným svetom mladej nymfy. Jej slová a pocity nechávajú strohé povesti povesťami. Namiesto nich, autorka odkrýva a vytvára hodnotný a skutočný svet, ktorý dýcha vlastným literárnym životom. Postavy, ktoré môžu ľudia oboznámení s gréckou mytológiou dobre poznať, tentoraz ožívajú v celkom nevídanej a sviežej sile.

Dôraz na detail, výborne napísané dialógy a majstrovské opisy, robia z Kirké nadmieru pútavé dielo. Vďaka výborne zvolenému formátu pozerať sa na svet očami hlavnej hrdinky máme možnosť zavítať do miest a situácií, ktoré sa odohrali presne, pred, po alebo mimo, slávnych mytologických epizód. V tomto štýle taktiež tkvie nevýslovná sila a atraktívnosť zoznámiť sa s danými príbehmi ešte oveľa viac.

Náčrt Kirké (John William Waterhouse)

Aj vďaka výborným dialógom nám dáva Millerová možnosť prísť s  bohmi do bližšieho kontaktu.

Zabúdať by sme však nemali aj na to hlavné, a tým je samotná postava čarodejnice z ostrova Aiaia. Kirké je síce dcéra boha Slnka, je nesmrteľná a dokáže byť nevýslovne nebezpečná. Jej osud je však ťažkým svedectvom, ktoré poukazuje na rozdiel medzi svetom a povahou bohov a smrteľných ľudí. Sú to práve smrteľníci, ktorí sa v konečnom dôsledku stávajú oveľa bližšími jej osobe, než jej skutočná rodina. Ironicky, prvé stretnutie s Prometeom nás tak často bez nášho vedomia sprevádza až k posledným stranám knihy. Aj vďaka výborným dialógom nám dáva Millerová možnosť prísť s  bohmi do bližšieho kontaktu. Jej vykreslenie týchto postáv je potom doslova očarujúce. Vážnosť a strach sa v ich prítomnosti mieša s krivdou a márnivosťou. A Kirké si tohto všíma a má celú večnosť na to, aby dokázala nájsť zmysel vo svete, do ktorého sa narodila.

Kirké nie je určená len pre čitateľa, ktorého zaujíma grécka mytológia. Tento príbeh je univerzálny a stojí na vlastných nohách. Postavy, ktoré tu vystupujú, niektorí z nás dobre poznajú. Avšak autorka nám ich predstavuje v tak hlbokom zmysle, až si pri čítaní jej textu uvedomíme, že sme ich poznali len vďaka jednoduchým príbehom a povestiam. Teraz ich však vďaka Kirké máme možnosť poznať oveľa reálnejšie. Navyše, podľa názvu knihy máme však možnosť poznať najmä samotnú slávnu čarodejnicu.

Jej príbeh je nielen o osamostatnení, ale aj o napravovaní krívd, ktoré za svoj život napáchala.

Kirké je žena, ktorá sa o seba musí postarať celkom sama. Vyhnaná na ostrov vlastným otcom sa musí naučiť prežiť v divočine. Musí sa naučiť ako sa obrániť voči cudzincom, ktorí by mohli navštíviť jej domov uprostred šíreho mora. Jej príbeh je nielen o osamostatnení, ale aj o napravovaní krívd, ktoré za svoj život napáchala. Neostáva rovnaká. Stáročia, ktoré na zemi prežila ju menia. Aj z tohto dôvodu na jej postavu hladíme s oveľa väčším odstupom a pokorou.