Scény z manželského života recenzia: Výnimočná mini séria

★ ★ ★ ★ ★

Scény z manželského života (Scenes from a Marriage) je výnimočná adaptácia rovnomennej mini série Ingamara Bergmana z roku 1973. Ide o intímne a komorné dielo s neuveriteľne autentickým pohľadom do manželského vzťahu dvoch ľudí. Celý projekt je postavený na obdivuhodných hereckých výkonoch dvoch hlavných protagonistov. Jessica ChastainOscar Isaac sú na vrchole svojich síl. Pritom celý seriál neponúka žiadne prevratné filmárske umenie. Naopak. Scény z manželského života sú z väčšej časti vtesnané medzi útulné steny rodinného domu. Záberovo sme väčšinou len na dvoch ľuďoch. Bez špeciálnych techník, bez experimentovania. Čistá emócia je hlavným zdrojom potechy. Toto je naše javisko, zrkadlo ľudského vzťahu, namierené bez okolkov priamo na diváka. A herci už netrpezlivo čakajú. Každá jedna z piatich epizód je podmanivá skúsenosť z reálneho sveta, hodná burácajúcich ovácií z obecenstva.

Scény z manželského života idú až na dreň manželského vzťahu v kríze.

Mira (Chastain) a Jonathan (Isaac) sú manželia už nejaký ten rok. Mira pracuje v medzinárodnej firme, Jonathan učí na miestnej univerzite. Majú dcéru menom Ava (Sophia Kopera) a zdanlivo idylický vzťah. Aspoň z Jonathana je cítiť úprimná radosť zo života, keď spolu s Mirou, u seba v obývačke, odpovedajú na otázky ohľadom ich vzťahu od jednej z Jonathanových študentiek. Ide o dotazník zaoberajúci sa vzťahmi. Pritom je jasne vidieť, že Mira nie je vo svojej koži. S rukou natiahnutou k mobilu, hlavou jej víri tisíc myšlienok. Pod povrchnom začína kypieť nepokoj. Celá situácia vyústi do nepríjemného priznania a mrazivého zvratu udalostí. Je to typická situácia počiatočného rozpadu vzťahu. A tým to len začína.

Takmer každá epizóda sa začína zbúraním štvrtej steny. Je to pripomienka toho, že stále sledujeme audiovizuálne dielo. Stále sa pozeráme na hercov, ako sa pripravujú na svoje scény. Kamera, zvuk, klapka, akcia. To, čo nasleduje potom, je však ironicky presný opak umelého konštruktu. Je to úprimná výpoveď niečoho veľmi známeho. Človek sa nemusí dostať do podobnej situácie, akou si prechádza hlavná dvojica, no ich herecký koncert ohľadom spoločného vzťahu a jeho blížiaceho sa konca, hrá množstvom rozpoznateľných nôt pre každého, kto si prešiel nejedným (či možno aj jedným) vzťahom. Môže za to výborný scenár v kombinácii s výbornými hercami. Scény z manželského života tak robia z podobne konverzačného vzťahového filmu, ako je napríklad Malcolm a Marie (2021) iba amatérske cvičenie.

Pod povrchom sa prebúdza nepokoj.

Jediná škoda, že toho nie je viac.

Mini séria má len päť epizód, čo je vzhľadom na vysokú kvalitu diela, pomerne málo. Na druhú stranu, seriál nemá možnosť omrzieť a padnúť do niečoho priemerného. Začiatok aj koniec si tak udržuje vysokú latku. Každá epizóda má medzi sebou určitý časový odstup. Pomáha to vytvoriť hlbší kontext okolo našich postáv, bez toho, aby sme čokoľvek bližšie videli na vlastné oči. Len o tom počujeme a stačí to. V podstate takmer vôbec neopustíme hlavné dvere ich rodinného domu, a predsa máme pocit, že veľmi dobre, až intímne, poznáme ich osobný svet.

Je to až posledná epizóda seriálu, ktorá nás viac vyťahuje von a zoznamuje nás aj s inými vedľajšími postavami. Pravda je však taká, že divák sa už nevie dočkať, kedy sa vráti naspäť do známeho domu, do blízkosti našej dvojice a bude ich môcť opäť sledovať v ich búrlivom, ale aj láskyplnom vzťahu. Je na tom až niečo voyeristické, ako blízko sa dostávame do ich intímnej zóny. A aj z tohto dôvodu je to tak pútavé.

Scény z manželského života je výborná mini séria, ktorú jej tvorca, režisér aj spolu scenárista Hagai Levi dotiahol do perfektnej podoby. Obhajuje level pôvodnej verzie z roku 1973, ktorá mimochodom údajne mohla za vlnu rozvodov vo švédskej spoločnosti, no približuje ju viac modernému publiku. Obaja herci sú výborní. Výborne to medzi nimi ladí a obaja okamžite dokazujú, že sú charizmatické hviezdy. Avšak je to najmä Jessica Chastain, ktorá predsa len víťazí a podáva jeden z najlepších výkonov svojej hereckej kariéry. Je to skrátka až príliš osobné, citlivé a intímne. Ako keby sme k niekomu prišli domov, ako keby sme pozorovali dvoch skutočných ľudí v ich najťažších momentoch. A prežívame to s nimi naplno a úprimne.

Všetkých päť epizód mini série Scény z manželského života je dostupných na HBO GO.