It´s a Sin

It´s a Sin recenzia: Srdcervúci seriál utína život v rozlete

★ ★ ★ ★ ★

It´s a Sin (český prekl. Byl by to hřích) je 5-dielny seriál, alebo lepšie povedané miniséria, o skupinke homosexuálnych chlapcov, a jednej dievčine, ktorí spolu zdieľajú byt v srdci Londýna. Sú mladí, sú nadržaní a sú pripravení sa baviť. Nuda je zakázané slovo. Nežiaduce slovo. Ocitáme sa na počiatku 80. rokov a zábava, hudba, spev, párty, elán, nádej a sex, veľa sexu, to všetko je na každodennom menu. Ritchie (Olly Alexander), jeden z hlavných hrdinov, chce byť slávny herec. Chce byť úspešný, chce byť známy, chce robiť veľké veci. Najprv divadlo, potom možno televízia, neskôr snáď film. No ako sám na jednom z pracovných pohovorov hrdo vyhlási, chce byť najmä šťastný. Je to nádejné vyhlásenie. Úprimné. Je to odhodlanie vykročiť svetlej budúcnosti naproti. A práve v tomto nákazlivom optimizme, prebýva trpká príchuť zákernej osudovosti. Pretože my vieme, že tá nová záhadná choroba s názvom AIDS, o ktorej sa v spoločnosti zatiaľ hovorí len veľmi okrajovo, striehne za rohom.

It´s a Sin je srdcervúci seriál o smrteľnej chorobe, o krutej diskriminácii voči homosexuálom, ale aj o rodine.

Napriek tomu, že sa ocitáme v 80. rokoch, príchod nebezpečnej choroby na scénu, prebúdza veľmi familiárne reakcie ľudí, dnes spájané s pandémiou covidu-19. Sám známy scenárista seriálu, Russell T Davies, jasne naznačuje, že konšpiračné teórie nie sú žiadnou novinkou. Keď sa Ritchie dozvie o „akejsi chorobe“ odmieta ju vlastnými suverénnymi presvedčeniami o vlastnej inteligencii. Celé je to podané veľmi štýlovo. Ritchie to hovorí priamo nám, odhodlane a sebavedomo, v jednom pestrofarebnom a naivnom šate zábavy a odmietania. Strach je o to viac hmatateľnejší a znepokojivejší, keď na scénu prichádzajú obete záhadnej nemoci a prinášajú doslova horké vytriezvenie.

Zo seriálu je možno výborne nasiať náladu absolútnej spoločenskej nevedomosti a nezáujmu vlády spoločnosť o smrtiacom víruse informovať. Aj v tomto duchu sa nesie nespochybniteľná diskriminácia voči homosexuálom, keďže choroba údajne postihuje práve nich. Keď sa kamarátka chlapcov Jill (Lydia West) snaží získať nejaké informácie ohľadom choroby, dostáva sa jej razantného odmietnutia. Je dievča a preto sa nemusí ničoho báť, dozvedá sa namiesto priamych odpovedí na jej otázky. Je to kruté a nesmierne šokujúce, čo sa neskôr odhalí aj v ďalších momentoch príbehu. Otázka života a smrti tak ostáva celkom prehliadaná a kritika tak padá priamo na vtedajšiu vládu Margaret Thatcherovej, ktorá nám doslova a symbolicky v danej problematike ukazuje len svoj chrbát.

Menšiu úlohu si zahral aj Neil Patrick Harris.

Seriál dáva jasne najavo, že vina nepriamo padá aj na samotných členov spoločnosti, zatvárajúcich si pred problémom oči.

Nuž a ako lepšie túto skutočnosť efektívne a najmä dramaticky preskúmať, ako práve skrz rodinných príslušníkov. Zatiaľ, čo niektorí rodičia svoje deti podporujú celou cestou, iní sa dostávajú do oveľa komplexnejšieho stavu, čo je veľmi pôsobivo predstavené najmä v Ritchieho rodičoch. Keeley Hawes ako Ritchieho mama, podáva výborný herecký výkon a v poslednej epizóde si zaslúžené získava veľkú časť našej pozornosti. Scéna v nemocnici je nielen výborne vystavaná a napísaná, ale najmä perfektne zahraná. Rodina je však v seriály niečo, čo nemusí automaticky znamenať pokrvných príbuzných. To nám dávajú naši hrdinovia dobre na vedomie.

Pevné priateľstvá prerastajúce až do silných rodinných záväzkov, to je pre gaya ako je Ritchie, ako je Colin (Callum Scott Howells), alebo Roscoe (Omari Douglas), azda tým najdôležitejším, čo môže byť. Seriál toto veľmi jasne naznačuje a vo finále nám odhaľuje celkom nový pohľad do hlavy človeka postihnutého vlastným sebazaprením, vlastným studom, hanbou a z týchto negatívnych pocitov vyvierajúcou túžbou pretrhnúť okovy a silou mocou oslavovať život, často až za hranicami možností. V tomto má seriál It´s a Sin svoj názov, svoje poslanie, a svoj nezvyčajne silný emočný náboj. It´s a Sin je srdcervúci pohľad do osamelej duše človeka odsúdeného na smrť. A je to nadmieru bolestivý pohľad.

Seriál It´s a Sin (Byl by to hřích) je dostupný na HBO GO.