Na západe nič nové recenzia: Hrôzostrašný pohľad do útrob prvej svetovej vojny

★ ★ ★ ★ ★

Absurdnosť prvej svetovej vojny je dobre známa téma, výborne zobrazená vo filmoch ako sú napríklad Cesty slávy (Paths of Glory, 1957), Gallipoli (1981) alebo Šťastné a Veselé (Joyeux Noël, 2005). Nová adaptácia románu Ericha Maria Remarqua, Na západe nič nové (Im Westen nichts Neues), tematicky nadväzuje na spomínané filmy a prináša nám jedinečný pohľad do útrob nezmyselného konfliktu. Film švajčiarskeho režiséra, Edwarda Bergera si dáva za primárny cieľ poukázať na absurdný kolotoč smrti. Na rozdiel od knižnej predlohy umocňuje Berger tento efekt ešte druhou dejovou linkou s prebiehajúcou nemeckou kapituláciou.

Na západe nič nové začína silnou sekvenciou recyklácie vojenských uniforiem. Sekvencia ako sa zakrvavené a dotrhané kabáty a nohavice dostávajú z bojového poľa až do rúk nových, oduševnených kadetov je strhujúcim svedectvom niečoho prirodzene desivého. Moment plný kontrastov. Takzvané hrdinstvo a hrdosť nemeckej mládeže v strašidelnej juxtapozícii s beztvarou mašinériou smrti a utrpenia. „Nedožiješ sa úsvitu.“ Počuje pri nástupe na front hrdina príbehu Paul Bäumer (Felix Kammerer), z úst svojho nadriadeného. Heroické predstavy sa rozplývajú takmer okamžite. Na ich miesto dopadá delostrelecká paľba, strhané tváre vojakov a bojom rozrytá krajina nikoho.

Na rozdiel od knižnej predlohy obsahuje film Na západe nič nové až dve dejové linky.

Časovo sa dej príbehu neskôr presúva pár dní pred koniec vojny. Počas nepretržitého napätia na nikam sa neposúvajúcej západnej fronte, sledujeme členov nemeckej strany na čele s Matthiasom Erzbergerom (Daniel Brühl) na ceste vyjednať s Francúzmi koniec konfliktu. Ich zázemím je slávny vlakový vozeň v Le Francport pri Compiègne. Naliehavosť s akou sa nemecká strana snaží zachrániť ľudské životy je kontrastovaná s francúzskou nadradenosťou. Vlažnosť s akou Francúzi pristupujú k nemeckej kapitulácii sa reflektuje aj na bojisku. Zatiaľ, čo nemeckí vojaci hladujú a strádajú, nepriateľské zázemie sa teší výrazne lepším zásobám jedľa aj vojenskej techniky.

Film nemá dej ako taký. A predsa ho divák bude hltať plnými dúškami. Zásluhu na tom má nielen ucelený charakter a štýl obrazového rozprávania, ale aj veľmi pôsobivá výprava. Netflix nám tak ponúka naozaj veľmi kvalitný pohľad do nočnej mori, akou bola prvá svetová vojna. Obraz na bojisku nie je generický, ani pateticky vlažný. Naopak. Akonáhle sa útočí, Berger rozohráva konflikt, ktorý nás napne ako strunu. Každý krok smerom k nepriateľskej línii je sprevádzaný strachom o život. Vojaci sú doslova hnaní na smrť svojimi nadriadenými, ktorí im nedajú inú možnosť, ako napredovať v ústrety guľometnej paľbe. Jednou z ikonických scén, známej aj z románu, je súboj Paula s francúzskym vojakom vo vyhĺbenom krátery. Filmový kontext scény je síce odlišný od toho knižného, ale všadeprítomná vojnová absurdnosť je beztak stále veľmi živá.

Daniel Brühl ako Matthias Erzberger vyjednávajúci mier s Francúzmi.

Štýl filmového rozprávania je až meditatívne vizuálny.

Niekto by mohol namietať, že Na západe nič nové v podstate prezentuje jednu a tú istú myšlienku inými formami. Ale toto je príbeh vojnového konfliktu. Myšlienka je jedna a tá istá a zahŕňa celý obsah filmu. Tým podstatnejším je opäť raz prevedenie. Štýl, akým nás Berger vtiahne do deja. Kamera je mimo bojiska pomalá, uhrančivá, až takmer meditatívna. Hudba s nádychom dunivého industriálu spája jednotlivé scény do jedného celku. Výsledkom je až takmer montážne rozprávanie. Kubrickovská podstata filmu ako hudobnej nálady, než typického rozprávania. Dôraz spočíva na vizuále. Na prednese hrôzy a strachu v momentoch blížiaceho sa konca.

Na západe nič nové nás zanechá v prázdnom rozjímaní. V tichej, zbožnej chvíli zármutku nad desivou katastrofou, akú sme mali možnosť uzrieť. Možno to vyznie sentimentálne, ale film sentimentálny rozhodne nie je. Na západe nič nové má všetky atribúty skvelého vojnového filmu. Tým najpodstatnejším je úprimné poslanie, že vojna je peklo. A v prípade prvej svetovej vojny, zbytočné peklo miliónov vyhasnutých životov. Bez rozdielu, aké geopolitické dopady zanechal tento konflikt pre budúcnosť Európy. Jeden takýto odkaz ponúka aj sám film z úst Matthiasa Erzbergera. „Tento mier budeme nenávidieť.“ My vieme, kam tento „nenávidený mier“ bude o pár desiatok rokov smerovať.

Film Na západe nič nové je dostupný na Netflixe.