Krajina nomádov recenzia: Jedinečné spojenie s prírodou

★ ★ ★ ★ ★

Spolovice hraný film, spolovice dokument. Presne taký je nový film čínskej režisérky Chloé Zhao s názvom Krajina nomádov (Nomadland). Už teraz je pomerne jasné, že Krajina nomádov patrí medzi diela, o ktorých sa hovorí. Po nedávnych premenených nomináciách zo Zlatých glóbusov, môžeme očakávať, že film zarezonuje aj na prestížnych Oscaroch. A to minimálne nejednou nomináciou. Minimalistický príbeh o ľuďoch bez domova je nezvyčajne dojemným nahliadnutím do sveta vedome odmietajúceho stabilitu a pevné korene. Každý jeden moment obrazu prechádza melancholickým rozjímaním, no smútok nie je ani zďaleka ojedinelou vlastnosťou tohto diela.

Naopak, dostávame sa do sveta kontrastov. Je to svet skromnosti, no zároveň aj svet bohatstva. Je to svet smútku, no zároveň aj svet spirituálnej krásy. Je to ako bežať na vysoký kopec. Človek môže vypustiť dušu, môže sa zaprisahať, že toto je poslednýkrát, čo niečo podobné robí, no potom príde vytriezvenie. Jeden pohľad okolo seba všetko mení. Splynutie s otvorenou krajinou, splynutie s prírodou v každej svojej forme, v každom svojom prejave – či je to rozľahlá púšť, či sú to magické lesy, či nehostinné rozbúrené pobrežie – to všetko človeka spútava aj oslobodzuje zároveň.

Krajina nomádov sleduje osud osamelej ženy bezcieľne blúdiacej po americkom kontinente.

Hlavnou hrdinkou príbehu je Fern (Frances McDormandová), ktorá sa nechá zviesť ku kočovnému životu. Fern zvykla bývať so svojím manželom v malom korporačnom mestečku s názvom Empire v štáte Nevada. V roku 2011 sa kvôli zrušenému podniku stalo z mestečka doslova mesto duchov. Ako nás film na úvod oboznámi, mesto stratilo svoje smerovacie číslo a ľudia ostali bez domova. Fern však navyše stratí aj svojho milovaného manžela. Ostáva bývať sama vo svojej bielej dodávke a pracovnou náplňou sa jej stane miesto expedície balíkov pre Amazon. Jedného dňa sa dozvie o miestnej youtube celebrite menom Bob Wells. Ten k sebe povoláva všetkých „unavených a sklamaných“ ľudí, ktorí celý život, deň čo deň chodia do práce a snívajú, že raz príde ich vytúžený odpočinok, raz sa ich sen stane skutočnosťou a oni vyrazia svetu naproti.

Zaujímavosťou je určite voľba castingu. Film je adaptáciou rovnomennej knihy a k látke pristupuje veľmi svedomito a vierohodne. Okrem McDormandovej a Davida Strathairna hrajú všetci predstavitelia filmu samých seba. Sú to nezameniteľné tváre reálnych kočovníkov. Obaja herci sa famóznym hereckým predstavením infiltrujú do autentického sveta a doslova s ním splynú. Najmä Frances McDormandová podáva opäť raz výborné svedectvo o svojom hereckom talente. Jej postava je jasne poznačená ťažkou minulosťou. Bolesť sa strieda s momentami úprimnej radosti v okruhu svojich známych a priateľov. Každý jeden človek sa snaží prežiť. Podobne aj Fern strieda jednu prácu za druhou. Pracuje ťažko a potom ostáva v tichosti uprostred rozľahlej krajiny.

Fern (Frances McDormand) osciluje medzi melanchóliou a vyrovnanosťou

Výpovede skutočných ľudí poznačených ťažkým pracovným údelom, pozláteným sľubmi o lepšom zajtrajšku, sú naozaj dojímavé.

Fakt, že ide o skutočné príbehy, skutočných ľudí a skutočné osudy je z filmu neuveriteľne cítiť. A divák nemusí dopredu vedieť, že ide o dokumentárny prístup k hranému filmu, predsa túto skutočnosť rozpozná, ako niečo reálne a nehrané. Zo všetkého najviac je to však pôsobivo emotívne.

Krajina nomádov nečaká na žiadne komplexnejšie vyvrcholenie typické pre štruktúrovaný hraný film. Naopak, Krajina nomádov ponúka typ Cinema verité, minimalistický, pozorný pohľad na skutočný svet skrz objektív kamery. A výsledok stojí za to. Nemožno sa čudovať častým pohľadom hlavnej protagonistky do diaľky. Kamera sleduje každý jej krok a dáva nám jedinečnú možnosť kráčať spolu s ňou v danom okamžiku za daného počasia, za špecifickej nálady v danom podnebí. Znie to možno triviálne, no ani zďaleka nie je. Pretože Krajina nomádov dokáže spútať tento jedinečný pocit spojenia s prírodou do nepatetického a nesentimentálneho obrazu jedinečnej a najmä veľmi pravdivej nálady okamžiku. Práve sprostredkovanie tejto emočnej autenticity je výsadou majstrovského umenia.

Film Krajina nomádov je dostupný na Hulu.