The Devil Next Door recenzia: Nacistický vrah z amerického predmestia budí pochybnosti

★ ★ ★ ★ ☆

Nová dokumentárna séria od Netflixu, The Devil Next Door (slov. prekl. Diabol od vedľa) sleduje izraelský súdny proces s údajným nacistickým zločincom Johnom Demjanjukom. Američan, pôvodom z Ukrajiny, bol v roku 1985 zatknutý, zbavený amerického občianstva a vydaný do Izraela. Dôvodom bolo zistenie, že John je v skutočnosti obávaný Ivan Hrozný, ako ho prezývali väzni z koncentračného tábora Treblinka.

Ivan Hrozný bol sadistický vrah, ktorý obsluhoval plynové komory a veľmi krutým spôsobom sa podieľal na smrti a trýznení tisícov mužov, žien a detí.

Po porážke nacistického Nemecka bol Ivan jeden z mnohých nacistických zločincov, ktorí utiekli do Spojených štátov amerických, kde začali nové životy. Otázkou dokumentu ostáva, či je viac ako 60-ročný John skutočným Ivanom Hrozným alebo je len obeťou zamenenej identity.

Po slávnom procese s Adolfom Eichmannom bol proces s Johnom Demjanjukom taktiež globálne veľmi sledovanou udalosťou. Veľkú zásluhu na tom malo aj živé vysielanie priamo zo súdnej siene. Ako poznamenal Demjanjukov obhajca, výstredný a svojský Yoram Sheftel, bola to show. Sheftel bol kontroverznou osobnosťou, ktorú mnohý Izraelci stále nedokážu a ani nechcú rešpektovať. Dôvod je viac než jasný. Tým, že si Sheftel vybral obhajovať údajného nacistického zločinca, urobil zo seba, podľa jeho vlastných slov, nepriateľa Izraela číslo jedna. A divák to automaticky chápe. Dokument nám totiž hneď od samého začiatku naznačí, že je reálny dôvod, prečo sa John Demjanjuk ocitol na lavici obžalovaných.

The Devil Next Door je dokumentárna séria, ktorá veľmi obozretne rešpektuje obe strany a vzhľadom na konkrétny proces ide o veľkú hojdačku.

Samozrejme, prvotné závery diváka smerujú proti Demjanjukovi. Dôkazov je síce málo, no výpovede svedkov, ich jednoznačná identifikácia obvineného a jasná podobnosť podľa fotografií medzi starým Johnom a mladým Ivanom, je veľmi presvedčujúca. To je však len prvá epizóda a tento príbeh má viac než dosť strhujúcich zvratov. Je to neskutočné a možno celkom pochopiteľné, vzhľadom na to, že udalosti, ktoré sa riešia sú viac než štyridsať rokov staré, všetky už tak slabé dôkazy, sa začnú ironicky drobiť na prach času.

John Demjanjuk na lavici obžalovaných.

Podobných dier v dôkazoch, ktoré Sheftelova obhajoba veľmi schopne využíva, pôsobí viac na diváka ako na židovské obecenstvo procesu. Dokument výrazne poukazuje na rozdiel medzi právnym a súdnym systémom, ktorý pre odsúdenie človeka potrebuje jasné dôkazy a na ľudský faktor, ktorý chce po nevýslovnom utrpení aspoň nejakú spravodlivosť. A síce sa bavíme o hrôzostrašných zločinoch, dokument na seba berie dôležitú nestrannosť a dokonca nám dáva nahliadnuť aj do skrytých hriechov židovskej strany.

Nedôvera a pochybnosti ostávajú veľmi dôkladne živené a len viac a viac podnecujú divákovu zvedavosť. Tým sa z tejto dokumentárnej série stáva veľmi pútavé sledovanie.

The Devil Next Door nás v piatich epizódach prevedie po hlavných zvratoch medializovaného súdneho procesu a dovoľuje nám vytvoriť si vlastný názor. Na rozdiel od Eichmanna je Demjanjuk zatvrdení sociopat, ktorý odmieta akúkoľvek spojitosť s holokaustom. Pozorovať jeho výraz tváre pri počúvaní výpovedí svedkov, možno hovorí za všetko. Avšak práve v tomto ohľade funguje dokument tak veľmi pôsobivo. Dokument často pripomína až camusovsky existenciálny príbeh, podobný jeho knihe Cudzinec. Samozrejme len v istých aspektoch. Najvýraznejším prvkom je stále istá komplikovanosť a možno aj systematická neschopnosť riešiť veci včas. A je to práve v tejto svetskej neistote, kde ostáva celá tragédia príbehu navždy pochovaná.