Bez bolesti a v pohybe až do vysokého veku recenzia

Názov knihy Bez bolesti a v pohybe až do vysokého veku bude znieť pre mnohých sám osebe ako odpoveď na nevypočuté prosby. Je to síce iba obyčajný názov knihy a v podstate nemusí vyznieť inak ako otrepané frázy nadšenej moderátorky teleshoppingu, tak vehementne tlačiacej na pílu vo svojom hereckom predstavení, že si od nej hádam nekúpite ani fľašu vody na opustenom ostrove, predsa je však autor tejto recenzie knihe náchylný uveriť.

Dôvod je samozrejme zaujato subjektívny. Stalo sa mu totiž, že iks rokov dozadu musel na jednej turistike, jednej nemenovanej krajiny (dobre, bolo to na Madeire a bola to cesta z plošiny Cabo Girão do Funchalu), zísť bez preháňania asi trilión schodov, pričom mu dá asi každý skúsený chodec za pravdu, že nohy oveľa viac trpia pri zostupe ako naopak, čo malo na konci dňa za následok nielen nekontrolovateľné trasenie oboch dolných končatín, ale navyše aj nevýslovnú bolesť v ľavom meniskuse. Človek by si v tom momente pomyslel, že jeho dovolenka sa týmto pravdepodobne končí a on sa bude môcť v tej krásnej krajine leda tak pozerať z hotelového balkóna na ostatných dobrodruhov. Inak zaujímavé, (aj pre našu knihu), že väčšina z nich boli staršie a na prvý pohľad veľmi vitálne ročníky.

Ale aby sme sa konečne dostali k pointe tohto príbehu, ktorý zhltol viac miesta, než autor tejto recenzie zamýšľal, a ktorého vyvrcholenie väčšina z vás už asi aj tak dávno predvída, tak jednoducho povedané, východiskom z celej bolestivej situácie sa stalo obyčajné naťahovanie svalstva. Inak povedané – joga. Či by boli blahodárne účinky na bolestivé koleno rovnaké aj bez večernej jogy ostáva záhadou. (Najmä ak sa bavíme o pofiderne rýchlych výsledkoch). A aj preto radšej zopakujme, že naše dôvody sú opäť raz zaujato subjektívne. Napriek tomu nás kniha Bez bolesti a v pohybe až do vysokého veku vracia naspäť v čase do onoho momentu a vyvoláva v nás ten (pravdepodobne falošný) dojem zázračného spojenia, že účinná joga otestovaná na vlastnej koži a existencia tejto knihy, nemôže byť absolútne žiadna náhoda.

„Keď ste už vyskúšali všetko možné, aby ste sa zbavili bolesti, ale nič vám natrvalo nepomohlo, s touto knihou máte ozajstnú šancu,“ píšu v predslove autori knihy Roland Liebscher-Bracht a Petra Brachtová. Obaja vytvorili takzvanú terapiu bolesti Liebscher & Bracht, ktorú praktizuje v nemecky hovoriacich krajinách sieť viac ako 12 000 terapeutov. Píše sa na obale knihy. Bez bolesti a v pohybe až do vysokého veku je kniha zameraná najmä na cvičenie. Nájdeme v nej aj teóriu ako vzniká bolesť, aké sú jej príčiny, aké sú štatistiky bolesti u starších ľudí, najmä čo sa týka operácií kĺbov či rozsah artrózy, alebo akých je 12 hlavných bodov bolesti v našom tele. Okrajovo sa dozvieme aj niečo viac o autoroch, o stravovaní alebo dýchaní, ale srdcom knihy ostávajú cvičenia.

Hneď od začiatku je nám prezentované, že za väčšinu bolestí v našom tele môže nedostatočný pohyb, čo spôsobuje zanedbané napínanie svalov a fascií (väzivové tkanivá), a to má za následok potenciálny vznik bolesti. Kniha nám ponúka cvičenia zamerané na jednotlivé rizikové partie. Patrí sem napríklad šija, čeľusť, kríže, plecia, predlaktie, zápästia, boky alebo kolená. „Vytvorili sme 27 skupín zodpovedajúcich svalovo-fasciálnym „zúženým partiám“, každú so štyrmi až dvanástimi cvičeniami, aby si ktokoľvek, koho trápia bolesti, našiel vhodný cvik. Nezáleží na tom, v akom fyzickom stave ste na začiatku, nájdete si variant, ktorý zvládnete natoľko, aby ste mohli začať cvičiť,“ píšu autori knihy. Cvičenia naozaj nie sú komplikované. Naopak, väčšina z nich pozostáva z jednoduchších pohybov zameraných práve na spomínané naťahovanie a precvičovanie, a to aj takých partií, ktoré za normálnych okolností ostávajú zväčša v pokojovom režime. V prípade, ak by ste si nevedeli na základe fotografií a popisov predstaviť správnu techniku daného cviku, autori knihy navyše odkazujú na svoj youtubový účet, kde cviky nájdete aj vo video formáte.

Či kniha ako Bez bolesti a v pohybe až do vysokého veku naozaj funguje ostáva otázkou času. Autori opakovane vyzdvihujú do popredia, že jediný spôsob, ako sa o pozitívnych účinkoch ich terapie presvedčiť je pravidelne cvičiť. Čo mimochodom nie je v rámci dňa vôbec časovo náročná aktivita. Jediné, čo je treba mať na pamäti je skutočnosť, že cvičeniu vašich konkrétnych problematických partií musíte obetovať takmer každý deň v týždni. A neprestávať ani vtedy, keď sa náhodou bolesti vytratia. Takže povedzme si úprimne, ono je to samo osebe asi nepriestrelná argumentácia. Pretože sebadisciplína bude pravdepodobne beztak to hlavné, čo ľudí obmedzuje v akomkoľvek procese vlastného pokroku.

Ak teraz na chvíľu uznáme, že kniha Bez bolesti a v pohybe až do vysokého veku naozaj funguje a dokáže svojim čitateľom priniesť to čo sľubuje, potom je to skrátka skvelá vec. A áno, nájdeme tu pár momentov, kedy autori naozaj znejú ako z nemeckého teleshoppingu, ale to je úplne jedno, pretože je jasne preukázateľné, že pohyb je vo svojej všeobecnosti dobrá a zdravá vec. A to pre každého, bez rozdielu na jeho či jej veku alebo zdravotných možnostiach. Aj z tohto banálneho dôvodu preto musíme podobnú knihu jednoducho vyzdvihnúť do popredia. Pretože ponúka možnosť pohybu a to aj pre tých, ktorým možno zdravotný stav nedovoľuje „príliš si vyskakovať.“ A to je vždy vítaná pomocná ruka, ktorá pomáha nielen po fyzickej stránke, ale aj po tej psychickej.

Knihu Bez bolesti a v pohybe až do vysokého veku vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: Schmerzfrei und beweglich bis ins hohe Alter

Autori: Petra Bracht a Roland Liebscher-Bracht