1793 recenzia: Historický triler o temnej strane osvietenstva

Debutový román 1793, švédskeho spisovateľa menom Niklas Natt och Dag, je zároveň aj prvým dielom pripravovanej trilógie, označovanej spoločným názvom ako Bellman noir trilógia. Ako sám názov napovedá, ocitáme sa v roku 1793. Francúzska revolúcia je v plnom prúde. Správy z krvou zaliateho Paríža sa šíria po celom svete. Jednou z destinácii je aj Štokholm. Tam nie je situácia v uliciach oveľa lepšia. Ubehol len rok od vydareného atentátu na švédskeho kráľa Gustáva III. a mocných ovláda paranoja a strach. Aj napriek tomu, že vo svete ide o obdobie pokročilého osvietenstva, život v uliciach skôr stále pripomína temný stredovek. Ľudia strácajú nádej. Zlo je nákazlivé a šíri sa bez rozdielu spoločenských tried. A uprostred tohto chaosu, uprostred mesta, priamo v jazere Fatburen, ktoré sa kvôli novým manufaktúram v jeho okolím stalo skládkou odpadu a výkalov, objavujeme zohavené telo človeka.

Príbeh knihy 1793 sa začína ako typický kriminálny prípad. Hlavným vyšetrovateľom však nie je typický Sherlock Holmes.

Naopak, Štokholm a najmä obdobie, ktorým mesto prechádza, nikoho neušetrí. Každý jeden človek je poznačený trpkým údelom ťažkého života. A každého charakter sa podľa toho aj mení. Ako sa často zdá, jediné východisko z obludného kruhu špiny, násilia a smrteľných chorôb, ponúka najmä alkoholické opojenie. Tomu holduje aj zmrzačený dráb Mickel Cardell, ktorý má celý prípad s nájdenou mŕtvolou vyriešiť. Jeho spoločník je právnik Cecil Winge, ktorého zmáha spaľujúca tuberkulóza. Spoločným úsilím sa obaja muži snažia nielen vyšetriť záhadnú vraždu, ale najmä ostať nažive, aby tak mohli urobiť.

Ako je rok rozdelený do štyroch ročných období, tak je aj kniha rozdelená do štyroch celkov. Autor nás však prípadom nesprevádza chronologicky od jari do zimy. Naopak, počiatok príbehu je zvolený na jeseň. Ďalšie celky cestujú v čase a odhaľujú nám skryté detaily a postavy, ktoré majú v tomto prípade svoje dôležité miesto. Niekedy sa zdá ako keby boli jednotlivé celky od seba oddelené nielen časovo, ale aj tematicky. Kniha má potom tendenciu v niektorých momentoch pôsobiť až takmer poviedkovo, čo je však len klamlivý obraz, za ktorý môže autorovo detailné a veľmi presvedčivé vykreslenie štokholmského života na konci 18. storočia.

Rozprávanie si napokon vždy nájde cestu k jasnému finále. Týmto spôsobom sa však môžeme zoznámiť s mladým mužom, ktorý prepadne hazardu alebo s mladou ženou, ktorá je krivo obvinená a uväznená v nápravnom zariadení. Okrem toho, že autor takto príbeh rozpráva oveľa zaujímavejšie, dokáže nám predstaviť aj iné zákutia a stránky bežného života danej doby.

Autor Niklas Natt och Dag sa netají tým, že jeho kniha má skôr baviť než byť odbornou literatúrou.

Aj napriek tomu sa však román 1793 hmýri reálnymi historickými postavami a udalosťami. Skutočné sú dokonca aj niektoré detaily, ktoré by možno sám čitateľ ani nečakal. Hlavná sila románu však prebýva najmä v jeho bohatom a veľmi reálnom opise. Autor má talent zhmotniť stratený svet histórie a pripomenúť čitateľovi, aké hrôzostrašné a ťažké okolnosti museli znášať ľudia onej doby. Aj preto sa do čitateľovho podvedomia stále akosi prebíja historicky dávno prekonaný stredovek. Autorova orientácia na to najhoršie môže byť však na druhú stranu považovaná za snahu nielen šokovať, ale aj poukazovať čisto iba na jednu stranu mince.

Francúzska revolúcia je v románe spomínaná opakovane a to veľmi zámerne. Z Paríža prichádzajú nelichotivé správy o tisíckach mŕtvych a táto skutočnosť krutého násilia priamo podnecuje samotný dej v ďalekom Štokholme. Utláčanie slabých mocnými sa mení v krvavú pomstu obyčajného človeka na aristokraciu a výsledkom je všeobecná anarchia a chaos. Toto zlo je potom ústredným dielom celej knihy a výsledkom tohto systému je symbolicky zohavená mŕtvola v jazere. Krutosť tu je niekedy až nelogická, no stále môžeme vzhľadom na spomínané tragické okolnosti všeobecného zla v spoločnosti, hovoriť o spomínanej symbolike, ktorú autor do svojho diela vedome prikladá.

Román 1793 nie je ako iné kriminálne trileri. Je oveľa komplexnejší, bohatší na opis aj na detaily. Príbeh mieša skutočnosť s fikciou, reálne postavy s výplodmi autorovej fantázie. Vzhľadom na to, že Cecil Winge pomaly chradne na úkor pokročilej tuberkulóze, niekedy je možno ťažšie uveriť jeho opakovanému úteku hrobárovi z lopaty. Nie je to však niečo, čo by dej a bohato vykreslený svet okolo, nezadržateľne rúcalo. Naopak, 1793 je zábavná kniha, ktorá si udrží čitateľovu pozornosť a prinúti ho viac ohodnotiť dobu, v ktorej žije.

• Originálny názov: 1793
  • Počet strán: 360
  • Vydavateľstvo: Tatran, 2019