Štrkáč Callahan recenzia: Koktejl klasického westernu a populárnej kultúry

Štrkáč Callahan je nová kniha od známeho slovenského spisovateľa Juraja Červenáka. Autor si pretvára žáner westernu podľa vlastných pravidiel do postmodernej jazdy plnej odkazov a inšpirácií od klasického literárneho westernu Karla Maya až po krvavo odviazaný filmový kolotoč Quentina Tarantina a Roberta Rodrigeuza. Na jednu stranu sa Štrkáč Callahan číta ako nostalgická dobrodružná kniha z detských čias. Na myseľ mi prichádza Buffalo Bill a zlato Eldoráda alebo v knihe nepriamo spomínaná mayovka, Duch Llana Estacada. V knihe však toho nájdeme oveľa viac. Je to výlet naprieč populárnou kultúrou westernu, ošľahaný fantasy hororovým žánrom od Zaklínača až po H.P. Lovecrafta. Ťažko by sme však mohli hovoriť o akýchkoľvek napodobeninách.

Štrkáč Callahan pripomína knižného Tarantina, s jemne absentujúcim, rafinovaným dôrazom na gradujúce napätie. Pretože Callahan na nič zbytočne nečaká.

Hneď v úvode som vymenoval množstvo referencií a tvorcov z populárnej kultúry a mohol by som ľahko pokračovať. Filmy ako Kosti a skalp (Bone Tomahawk, 2015), Vikingovia (The 13th Warrior, 1999) alebo Od súmraku do úsvitu (From Dusk Till Dawn, 1996) sú azda najlepšími príkladmi toho, čo Štrkáč Callahan pripomína. A to je len svet filmu. Červenák sa necháva inšpirovať tým, čo má rád, pretože z jeho tvorby je zreteľné ako veľmi si to užíva. Výborne recykluje známe veci do celkom nového a sviežeho materiálu a prináša nám radosť z minulého v novom šate.

Ako názov napovedá, hlavným antihrdinom knihy je lovec ľudí prezývaný Štrkáč Callahan. Callahan nie je typický knižný protagonista. Naopak, ide o kombináciu cynizmu, čierneho humoru a vypočítavosti. A vďaka tomu, že je to práve Callahan, ktorého slova nás knihou sprevádzajú, užijeme si tejto kombinácie do sýtosti.

Callahan sa pohybuje niekde medzi Max Paynom a Geraltom z Rivie. Navyše od nich však neváha vo vystrieľanom saloone zbierať po zemi porozhadzované peniaze.

Taktiež by sa dalo pochybovať, či je Callahan vôbec obeťou ťažkého osudu, pretože v jednom momente si obávaný lovec ľudí okrajovo vylieva srdce. Červenák si však aj z tohto typického trópu robí istým spôsobom žarty. Podobne ako z ďalších stereotypných replík, ako napríklad keď sa niekto obetuje ostať pozadu, aby ochránil zvyšnú skupinu pred približujúcimi sa nepriateľmi. Niečo podobné sa v Červenákovom westerne skrátka nestane. Autor radšej celú scénu prekrúti hore nohami vo vtipnom prevedení.

Kniha je rozdelená do troch príbehov, no výborne funguje aj ako celok. Jednotlivé príbehy sú okrajovo poprepájané. Je to najmä zmienkami vedľajších postáv, ktoré neskôr prichádzajú na scénu a my ich máme možnosť spoznať oveľa bližšie. Výsledkom je ucelenejší obraz. Príbehy sú vsadené do kontextu a získavajú viac života. Týmto spôsobom sa stretáme aj so známymi postavami klasického westernu. Niekedy sú tieto postavy otvorene priznané, ako napríklad Wyatt Earp a jeho bratia, inokedy ich charakterizuje len dokonalý popis a skomolené mená. Takými sú napríklad aj (Lex?) Barker alias Old Stonehand alebo N´tou-win. A ich prítomnosť je skrátka žiaduca a príjemná, pretože čitateľ ich pozná a nazerá na nich známymi očami. Avšak, netreba zabúdať, že toto nie je typická mayovka, ale Štrkáč Callahan.

Potom stačí len chvíľa, aby si čitateľ uvedomil, že jeho hrdinovia zrazu nie sú až takí hrdinskí, a ani ich konanie, či rétorika, nie je až tak romantická, ako by sa mohlo sprvu očakávať. Čo opäť súvisí s Červenákovou skvelou schopnosťou dekonštrukcie a recyklácie.

Je to možno zvláštne, no najviac ma Štrkáč Callahan bavil práve medzi akciami. Tie mi niekedy prišli až zbytočne časté, niekedy možno až zbytočné. Nehovorím, že akcia bola zlá. Kniha obsahuje skvelé krvavé scény s rozstrieľanými hlavami a inými končatinami ako vystrihnutými z Tarantinovho Djanga. Text má šmrnc, doslova kadenciu a rytmus a Červenákova obrazotvornosť presne pripomína tie známe akčné sekvencie, ktoré každý milovník populárnej kultúry miluje. Avšak, v oblasti literatúry, v oblasti tých nostalgických príbehov, ktoré Callahan dokáže živo pripomínať, je jeho kniha možno príliš opatrná aspoň na chvíľu spomaliť.

Dobrým príkladom je scéna, keď Callahan uprostred noci objavuje táborníkov, okrem iných aj žurnalistku Virginiu McClurgovú a fotografa a prieskumníka Williama Henryho Jacksona. Ich zoznámenie, ich rozhovor uprostred noci, pri ohni medzi ruinami, má skvelú atmosféru, skvelé dialógy, a predsa to trvá len tak krátko, čo sa opäť rozozvučí zvuk Krásky a Beštie, dvojice Callahanových revolverov. Niekedy zvuk akcie oveľa viac rezonuje, ak na ňu človek dokáže v nemenej pútavom deji, doslova aj zabudnúť.

Štrkáč Callahan je bezpochyby skvelá kniha a vo svojej kategórii funguje na jednotku. Má krásne ilustrácie Michala Ivana, opäť raz ako vystrihnuté z klasických dobrodružných románov. Niekto by mohol namietať, že hlavný (anti)hrdina je možno až príliš sebecký, než aby dokázal uniesť akýkoľvek dramatický dej založený na medziľudských vzťahoch. Avšak aj napriek tomu, že Callahan sa o vedľajšie postavy veľmi nezaujíma, či len veľmi pragmaticky, (aj keď sa zdá, že v jednom momente mäkne, no v žiadnom prípade sa nedá hovoriť o zásadnom prerode), Červenák dokáže o svojich postavách písať natoľko bohato a pútavo, že čitateľovi dokážu prirásť k srdcu. Avšak aj napriek všetkému, to že Callahan dokáže utekať z dopredu prehraného boja a doslova za sebou nechávať nevinné obete napospas osudu, dokáže predsa len trochu zamrzieť.

Knihu Štrkáč Callahan vydáva vydavateľstvo Artis Omnis a kúpiť si ju môžete na gorila.sk.

• Originálny názov: Štrkáč Callahan
  • Počet strán: 240