Shazam! recenzia: Skvelú zábavu ohrozuje nevyvážené tempo a rozťahanosť. Shazam to však ustojí.

★ ★ ★ ☆ ☆

Najprv Wonder Woman, potom Aquaman a teraz Shazam!. Podľa všetkého to vyzerá tak, že odchod Zacka Snydera z režisérskeho kresla bol veľmi nutný. Po tragickom dopade Justice League, DC pokračuje v obrátenej karte a výsledok je vydarený. Odklon od Snyderovho temného sveta smerom k ľahšiemu tónu sa v tomto prípade zdá ako správne rozhodnutie.

Shazam! je iný ako predchádzajúce dva DC filmy. Hlavnou zmenou je smerovanie viac ku komédii a k rodinnému publiku.  Otázka rodiny je taktiež pilierom celého príbehu. Billy Batson je 14 ročný chlapec, ktorý ako malý stratil v dave na kolotočoch svoju mamu. Zvyšné roky strávil v detskom domove a utekaním z náhradných rodín, len aby ju opäť našiel. Namiesto mamy ho však osud privádza k prahu bájneho čarodejníka (Djimon Hounsou), ktorý Billymu predá tie najúžasnejšie superhrdinské schopnosti.

Na druhej strane je taktiež malý chlapec, ktorý síce rodinu má, no tá oňho veľmi nestojí. Poškvrnený tragickou udalosťou a pocitom menejcennosti chlapec vyrastá do nenávistného doktora Thaddeusa Sivana, ktorý okrem pomsty voči vlastnej rodine, prepadne vplyvu bájnych hriechov z minulosti. Znie Vám to trochu pritiahnuté za vlasy? Nemusí. Našťastie to vyzerá lepšie ako to znie, pretože veľa z tohto sa vo filme aj tak nedeje.

Všetkého veľa škodí. Marvel komiksovky to už stihli zistiť, a aj preto máme v poslednej dobe odklon od typického neporaziteľného hrdinu, ktorý pri boji o vlastný život dokáže vtipkovať, smerom k viac dramatickému konfliktu. Shazam! však vsádza naspäť na známu kartu. Namiesto konfliktu ako takého sa film venuje až príliš dlho otázke – „Si 14 ročný chalan a zároveň dospelý superhrdina. Teraz sa vyblázni.“ A Billy to veru robí. Objavovanie nových síl a zvykanie si na post neprekonateľného vrhača bleskov je síce zábavné sledovať, je to vtipné a v konečnom dôsledku ide o  sen každého detského diváka. Avšak po hodine a pol tomu bohužiaľ prudko dôjde dych.

Celková dĺžka filmu nijako nepomáha, no je to najmä rozťahanosť finálneho dejstva, ktorá mu podráža nohy. Akoby sa tvorcovia pri hraní na superhrdinu zabudli a neskoro si uvedomili, že za dverami majú zloducha, ktorého treba zneškodniť. Mark Strong v úlohe doktora Sivana sa potom zdá ako piate kolo u voza.

Príliš veľa odbočiek a nedôležitých príbehových vsuviek filmu zbytočne uberá na hlavnej premise. A keď už sa konečne dostaneme do vážnejších situácií, kedy je treba naozaj bojovať, každá akcia je sprevádzaná krátkym zastavením a utrúsením nejakej vtipnej poznámky. Robil to Marvel, teraz to robí DC. Najprv je to vtipné a funguje to. Dvadsaťkrát po sebe už ani nie. Je to podobné ako keby ste počúvali dobrú pesničku, a niekto Vám každých desať sekúnd, na malú chvíľu hudbu vypol a povedal vám krátku anekdotu.

To však neznamená, že sa zvyšok filmu nebudete baviť. Shazam, ktorého výborne stvárnil Zachary Levi, je dostatočne silným ťahákom. Chémia medzi ním a jeho malým „manažérom“ dobre funguje a užívajú si spolu, ale aj s nami, kopec vtipných situácií. Verím tomu, že pre rodiny s deťmi je Shazam! skvelá voľba a stane sa veľmi obľúbeným príspevkom do sveta superhrdinov.