Všetci to vedia recenzia: Idylické rodinné stretnutie sa mení na nočnú moru

★ ★ ★ ★ ☆

Nový film iránskeho režiséra Asghara Farhadiho Všetci to vedia rozpráva o skrytých problémoch, na prvý pohľad šťastnej rodiny. Je to príbeh z dedinského prostredia, kde sa „ľudia nudia, a preto ohovárajú“, ako nám prezradí jedna z postáv. Už sám názov silno naznačuje, že niečo nie je v poriadku, aj napriek tomu že úvod, kedy sa mnohočlenná rodina schádza na svadobný obrad jedného z jej členov, pôsobí až takmer idylicky.

Laura (Penélope Cruz) sa vracia spolu so svojimi dvomi deťmi z Argentíny do rodného Španielska. Jej muž Alejandro (Ricardo Darín) ostáva doma za oceánom. Každý sa s radosťou pripravuje na veľký deň. Veľká rodina je v malej dedine dobre známa, pretože vlastní pozemky s viničom, ktoré dávajú okolitým ľuďom prácu. Jedným z majiteľov je aj rodinný priateľ a bývalý Laurin milenec Paco (Javier Bardem). Čo sa zdá ako krásny svadobný deň, sa však rýchlo mení v nočnú moru. Laurina dcéra Irene (Carla Campra) počas svadobnej zábavy záhadne zmizne zo svojej izby. Únoscovia na seba nenechajú dlho čakať. Čo nasleduje je zúfalá snaha nájsť peniaze na výkupné a dostať Irene bezpečne domov.

Farhadi je tradične majstrom vykresľovania ľudských charakterov. Tradične to robí práve pri vyhrotených okamžikoch, akým je napríklad únos Laurinej dcéry. Jeden by si myslel, že rodina, ktorá nám bola na úvod predstavená za krásneho slnečného dňa, bude aj v temných časoch držať pohromade. Opak je však pravdou. Svadobný večer symbolicky, no zároveň aj doslova, zachváti búrka. Silný dážď potom odhaľuje staré rany a zabudnuté tajomstvá.

Na scénu prichádza Laurin manžel, ktorý mal údajne pomôcť s rekonštrukciou miestneho kostola. Aj táto informácia zaváži medzi dedinskými ľuďmi. Alejandro však nie je ani zďaleka bohatým patrónom za akého ho môžu ľudia považovať. Podobné informácie založené na polopravdách silno napovedajú, prečo by Irene niekto unášal. Najmä potom kvôli tomu, že Alejandro je už dva roky nezamestnaný, čo bol taktiež jeden z hlavných dôvodov, prečo na svadbu do Španielska necestoval.

Všetci sa opäť radi vidia (Carla Campra, Penélope Cruz, Javier Bardem)

Svadobný obrad v kostole a najmä potom vychádzanie nevesty so ženíchom na námestie je výborným vystihnutím kontrastu medzi rodinnou veselicou a nesympatizujúcimi pohľadmi okolitých obyvateľov. Divák tak dostáva silné správy, že ostatní vedia o rodine alebo o ich členoch niečo nekalé, čo divákovi zatiaľ ešte nie je známe. A nie sú to len pohľady otrávenia, ale aj hnevu. Hlavnými obeťami týchto klebiet však akoby stále ostávajú bývalý milenci Laura a Paco. Ich vzťah je síce niečo priznané, no taktiež ide o niečo, o čom si ľudia skôr v tichosti šuškajú.

Všetci to vedia je film, ktorý stojí na výborných hereckých výkonoch. Skvelý dramatický scenár im v tom nijako nebráni, a naopak im len pomáha, aby nám ukázali, akí sú najmä Crúz, Bardem a Darín skvelí herci. Crúz ostáva po väčšinu filmu zdrvenou matkou, a síce hrá naozaj výborne, je to hlavne Bardem, ktorý má možnosť naozaj zažiariť. A darí sa mu to na jednotku.

Všetci to vedia nie je typický film o únose. Farhadi podobne ako pri jeho predchádzajúcej filmovej tvorbe, tak aj v tomto prípade vsádza najmä na dramatický dialóg a silné morálne otázky. Snaží sa v ľuďoch odhaliť tie zákutia ich mysle, ktorým musia čeliť pri ťažkých životných situáciách. Tragická okolnosť akou je únos milovanej dcéry potom nepriamo odkrýva ďalšie nezhody v rámci rodiny, ktoré by inak možno nikdy nevyšli na hladinu. Otázne ostáva, či sa to v danej chvíli úplne hodí.