Večer a ráno recenzia: Večný boj s beztrestnosťou mocných

Večer a ráno je kniha o dvoch opačných svetoch. Na jednej strane je svet zla, hriechu, korupcie a krutosti, na strane druhej ostáva utláčaný svet dobra, spravodlivosti a zákona. Dobro je v Anglicku na prelome tisícročia nebadaným svetlom na konci tunela. V krajine ovládanej pokrvnými grófmi, cirkevnými hodnostármi a thénmi, panuje univerzálna nespravodlivosť. Zločiny šľachty ostávajú pod rúškom tajomstva ukryté pred kráľovým zrakom. Medzi obyčajnými ľuďmi však začína pomaly klíčiť sila odporu.

Večer a ráno je stredoveký boj jednotlivca s mocnosťami.

Je to boj zdĺhavý, nevyrovnaný a najmä frustrujúci. Naši hlavní protagonisti si musia neraz siahnuť na dno vlastných síl, aby dokázali v nevyváženom boji vytrvať. Po dlhých rokoch bez kúska nádeje niet divu, že ich myšlienky spadajú do pesimistických tvrdení, že „zlo vždy zvíťazí.“  Nedá sa povedať, že by kniha v rámci svojho historického zasadenia, dokumentovala niečo minulé, či súčasnému čitateľovi cudzie. Vlna korupcie, rodinkárstva, či klamstvami a intrigami manipulované výsledky súdnych pojednávaní, sú mnohým viac-menej povedomé. Či už ide o politické aféry alebo skutočné príbehy zvečnené naprieč médiami. Večer a ráno je skôr o novej nádeji v lepšiu budúcnosť. Je to kniha o sile a odvahe jednotlivca zvládnuť boj so zlom, bez poklesnutia hrať podľa pravidiel zla. Aj v tomto ohľade si však kniha zachováva svoju svetskú otvorenosť a komplexnosť a v rámci odvíjajúceho sa deja ponúka nejeden moment na zamyslenie.

„Keby sme žili vo svete, ktorý sa riadi zákonmi, mali by ste vyhraté.“ Povie strápená Ragna, normanská dcéra grófa Huberta, ktorá zakúša neľahké strasti v manželstve so shirinským grófom Wilfulfom. Ragna je jedna z trojice hlavných hrdinov románu. Druhým hrdinom je mládenec Edgar. Odvážny syn staviteľa lodí prežije nečakaný útok Vikingov a spolu s rodinou odchádza hľadať nový domov do zapadnutej osady s názvom Drengov prievoz. Netrvá dlho a Edgar sa stáva svedkom zvláštnych situácií, ktoré neveštia nič dobré. Tretím hrdinom románu je napokon mních Aldred. Ambiciózny muž s mnohými plánmi naráža na pochybné činnosti biskupa Wynstana, jedného z najprešibanejších zlosynov široko ďaleko. Jeho nepotrestané intrigy a klamstvá nám neraz dvihnú tlak.

Následná absencie akéhokoľvek náznaku spravodlivosti, ktorá by nám v srdci úspešne navodila pocit zadosťučinenia, ostáva zdrojom tých najlepších momentov.

„Dreng sa Aldredovi hnusil, ale Degbert ho doháňal do zúrivosti. Všetci duchovní žili v pohodlí z peňazí chudobných roľníkov – na revanš mali aspoň zodpovedne vykonávať bohoslužby a modliť sa za duše svojich zverencov. Lenže títo muži neslúžili Bohu ani ľuďom. S pokojným svedomím si dávali platiť za ničnerobenie. Boli horší než zlodeji – obyčajní svätokrádežníci.“

Sú to chvíle hltania textu, emočného výlevu, preklínania a horekovania a nepríjemného svrbenia nosu v kaderníckom kresle. Je to beznádej konať. Dobrí trpia, zlí víťazia. Ken Follett nasleduje Aristotelove dramatické poučky a vychádza mu to veľmi dobre. Aldred veľmi dobre vedel, prečo sa kňazi neženili. Peniaze na kostol by dávali na rodinu. Follett to píše, akoby príležitosť robila zlodeja. Akoby nastavené pravidlá mali slúžiť pre dobro ľudí, pretože ľuďom samotným často nemožno veriť. Je to niečo dané. Slabosť zakorenená vnútri jednotlivca zahladeného bezvýhradne na seba a na svoju rodinu. A práve táto „prirodzene vžitá“ sila korupcie, v rámci rodinných zväzkov daného jedinca, mocne rezonuje naprieč stranami knihy.

Ken Follett píše veľmi pútavo a obrazne. Jeho vety dbajú na náš imaginárny prenos do daného obdobia.

Vďaka vycibreným detailom okolia a každodenného života obyčajných ľudí nás autor úspešne prenáša v čase. Dozvedáme sa zaujímavé zvyky danej spoločnosti, (teplé pivo, bolestivé praktiky na súdoch), ktoré nám vo finále pomáhajú prekročiť hranicu času a vychutnať si Follettov historický svet. Tu sa rozohráva bohatý a dramatický príbeh, ktorého fikcia sa začne prejavovať až počas posledných strán knihy. Inak povedané, je to práve finále knihy, ktoré jedným zvratom stáča všetky hrôzostrašné praktiky vládcov ľudí a z malej iskričky nádeje sa razom stáva oslňujúce ráno s umelou tendenciou spadať do pritiahnutého happy endu.

Večer a ráno je pohlcujúca skúsenosť. Kniha nás automaticky vtiahne do pútavého deja a nenechá nás len tak ľahko vycúvať. Napriek tradične dlhému formátu je Follett rýchly rozprávač, a ako taký jasne dokazuje, že dĺžka knihy sa priamo úmerne znižuje kvalite textu. Najväčším plusom však ostáva ústredný konflikt dvoch svetov. Sú tu tí dobrí, a tí zlí. Konflikt je na svete a človeka jednoducho baví sledovať odohrávajúci sa boj s beztrestnosťou mocných.

Knihu Večer a ráno vydáva vydavateľstvo Tatran.

• Originálny názov: The Evening and the Morning
  • Autor: Ken Follett