Pieces of a Woman recenzia: Devastačný domáci pôrod a skvelá Vanessa Kirby

★ ★ ★ ☆ ☆

Pieces of a Woman je nová dráma maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa, rozprávajúca príbeh o tragickom domácom pôrode a jeho devastačných dopadoch na zlomený pár. Aspoň tak sa film zozačiatku prezentuje, napriek tomu, že Mudruczóv anglický debut začne postupom času strácať smer. Dokonca vo finále odkrýva celkom neočakávané východiská. Lepšie povedané, ihneď po absolútne odzbrojujúcom úvode, začína film márne oscilovať od jednej popisnej symboliky k druhej, bez dostatočného kontextu, bez dostatočnej pozornosti priblížiť nám dvoch hlavných protagonistov, s príliš skratkovitým dôrazom na radikálne zmeny, ktoré si bolestivá udalosť bezpochyby vyžaduje. Celý film na čele s plytkým scenárom jednoducho pôsobí nedotiahnuto. Najmä potom veľká časť jadra filmu trpí na nedostatočnom nabudení tých skutočných trieštivých emócií, relevantných pre daný traumatický zážitok. Našťastie, Vanessa Kirby podáva najlepší výkon svojej kariéry a filmu neuveriteľne pomáha.

Pieces of a Woman začína strhujúcim domácim pôrodom. Pre ženy ide doslova o horor, no muži taktiež ostávajú v zaseknutom režime s otvorenými ústami a vytreštenými očami hľadieť na bolestivé divadlo.

Je to strhujúce predstavenie, prezentované v dlhých neprerušovaných záberoch. Aj týmto spôsobom si režisér získava našu pozornosť. Celá situácia končí katastrofou. Martha (Vanessa Kirby) ostáva v citovo umŕtvenom limbu. Pohybuje sa po okolí rušného mesta a v každej jednej scéne dostáva do očí bijúce bolestivé pripomienky osudného dňa. Či už chodí okolo detských šiat vo výklade, alebo sa vozí v autobuse plnom detí, okolitý svet jej pripomína niečo, čo ona sama silou mocou vedome odmieta. Naopak, jej partner, Sean (Shia LaBeouf) prchký a neobrúsený konštruktér mostov, pristupuje k tragédii po svojom. Je to najmä on, kto reaguje len ťažko udržateľnou agresivitou a napokon slzami. Vzájomná snaha udržať vzťah nad vodou je sprevádzaná prebiehajúcim súdnym procesom s pôrodnou asistentkou Evou (Molly Parker) a prítomnosťou dominantnej matky (Ellen Burstin).

Pieces of a Woman je film o bolesti, no problém nastáva v momente, keď si divák postupne uvedomuje, že väčšina citových striel míňa svoj cieľ. Dôvodov môže byť hneď niekoľko. Ústredný pár má len malú šancu získať si sympatie divákov. To, čo sa im stane je tragédia, a v danom momente šokujúceho pôrodu chceme, aby Martha porodila zdravé dieťa. Dokonca aj suverénny a nesympatický Sean, razom nadobúda starostlivý charakter, keď sleduje Marthu trpieť. Avšak stále ide o konkrétnu bolestivú situáciu. Postavy ako také nepoznáme. Nemáme možnosť ich spoznať.

Keď nám film začne hlavné postavy, ako tak predstavovať, človeku začne napadať, že tento vzťah stojí na vratkých nohách aj bez devastačnej tragédie.

Toto je práve ten druhý dôvod problematiky preniesť na diváka emócie. Scenár je príliš plochý. Väčšinu času ostáva dvojica obeťou stereotypných momentov, podobne umelo vytvorených, ako sú umelo navodené symbolické obrazy s deťmi, s jablkom, alebo s mostom. Síce metafora s mostom sa napokon ukáže spočívať niekde úplne inde, čo nebudem zbytočne prezrádzať, no opäť raz to film prenáša na celkom nečakanú koľaj, v tom zlom slova zmysle.

Najväčšou prednosťou filmu je bezpochyby herectvo hlavnej hrdinky. Vanessa Kirby predvádza ohromujúci herecký talent. Veľká škoda, že nemá väčšiu podporu práve v spomínanom scenári. Pamätnou ostáva scéna hádky s jej mamou, ktorá v divákovi doslova zdvihne pozornosť. Je to práve cez jej herecké predstavenie, kedy konečne pociťujeme závan silných emócií. Je to práve Vanessa Kirby, ktorá film posúva ďalej a vyslovene mu pomáha.

Pieces of a Woman nie je zlý film a rozhodne stojí za pozornosť. Ide o dobrý príklad toho, ako film môže dobre fungovať po rôznych smeroch a predsa viaznuť v tej podstatnej autenticite, ktorú treba nabudiť pre takto komplikovanú tému. Pieces of a Woman má skvelé herecké výkony, krásnu hudbu Howarda Shorea (dosť pripomínajúcu Philipa Glassa) alebo melancholickú atmosféru zasneženého mesta. Počas sledovania sa však divák nedokáže ubrániť istej umelej ohraničenosti, dokonca istej povrchnosti celej situácie. Je tu množstvo vnemov a myšlienok, skrytých a problematických medziľudských vzťahov, umelo navodených triviálnych rozhovorov v snahe nabudiť niečo vážnejšie, prebiehajúce pod povrchom. No celé  prevedenie skrátka bojuje s uveriteľnosťou. A film nestíha.

Pieces of a Woman je teraz dostupný na Netlixe.