Mŕtvy na Pekelnom vrchu recenzia: Rýchla, akčná a zábavná historická detektívka

Mŕtvy na Pekelnom vrchu je prvá kniha zo série prípadov kapitána Steina a notára Barbariča. Ide o rýchlu a napínavú detektívku, zasadenú do atraktívneho obdobia protitureckých vojen. Okrem detektívneho žánru sa populárny slovenský autor, Juraj Červenák, zameriava aj na triler, v niektorých prípadoch dokonca aj na horor. Osobne nie som veľkým fanúšikom názvov, či podnázvov, obsahujúcich slová, ako „mŕtvy, smrteľný alebo vražedný“, avšak Červenákovo dielo je presne ten štýl knihy, aký si pod danými označeniami predstavujeme. A myslím to v najlepšom slova zmysle. Autor je dostatočne zručný spisovateľ, aby sa (väčšinou) dokázal vyhnúť za vlasy pritiahnutým scénam alebo lacnému rozprávaniu. Jeho cieľ pobaviť má jasný smer a darí sa mu ho dosiahnuť.

Ocitáme sa v roku 1598. Hlavné mesto Uhorska je stále pod nadvládou Osmanskej ríše a kresťanská armáda si len nedávno vydobyla naspäť mesto Ráb (Győr). Práve tam má namierené kapitán Stein. Hlavný hrdina nášho príbehu je vojnou poznačený muž, ikonicky krívajúci na jednu nohu. Jeho cesta však rýchlo mení smer. Jeho nadriadení ho posielajú na sever, do banskej oblasti Štiavnice, kde má odhaliť identitu tajného zradcu slúžiaceho Turkom. Na jeho ceste ho sprevádza kaprál Jaroš, syn slávneho pražského kata, ktorý od svojho otca podedil množstvo užitočných skúseností a znalostí. V Štiavnici sa neskôr zoznamujeme aj s ďalším hrdinom, notárom Matejom Barbaričom. Je to práve tu, kde na neslávne známom Pekelnom vrchu, opradenom nelichotivými poverami o pohanskom vyčíňaní istej Barbory Rösselovej, nachádzame mŕtveho zemana. Jeho záhadná smrť však nie je ojedinelý prípad. Mŕtvych na Pekelnom vrchu je viac, a všetko naznačuje, že ich nešťastný osud má čo dočinenia s hľadaným zradcom.

Mŕtvy na Pekelnom vrchu je pre slovenského čitateľa veľmi atraktívne dielo. Z historického hľadiska sa dostávame do centra bohato vystavaného rozprávania, ktoré nám približuje svojskú atmosféru daného historického obdobia.

Či už sa bavíme o fiktívnom príbehu, alebo o skutočných postavách a miestach, človek so záujmom o domácu históriu v beletrizovanom formáte, bude určite nadšený. Z tejto historickej strany pristupuje autor k dielu veľmi zodpovedne, čo samozrejme nemôžem hovoriť z pohľadu historického odborníka, no ako historický laik, som si pri čítaní nikdy nepripadal ochudobnený, bohato vystavaným historickým svetom. Inak povedané, z textu nekričí akákoľvek neprirodzená túžba informovať čitateľa o poznatkoch, ktoré autor pri plánovaní knihy získal. Je to prirodzená cesta do minulosti a funguje veľmi dobre.

Z literárneho hľadiska ide o knihu veľmi priateľskú. To znamená, že v knihe sa udeje veľmi veľa vecí, aby sa čitateľ náhodou ani na chvíľu nenudil. Z knihy sa ozýva akási túžba neustále sa posúvať ďalej. Jedna mŕtvola tak samozrejme nikdy nie je dosť. Mŕtvi sa doslova kopia a nie vždy sa to zaobíde bez zbytočne akčných situácií. Príbeh má jednoducho veľa na tanieri, čo naopak nemusí byť pre každého negatívom. Avšak, Mŕtvy na Pekelnom vrchu obsahuje toľko dejových zvratov a rôznych scén, až to môže byť pre človeka občas chaotické.

Hlavní hrdinovia sú veľmi dobre načrtnutí a človek si k nim určite dokáže nájsť cestu.

Osobne mi najviac imponoval Matej Barbarič, ktorý bol azda najviac zaujímavý. Jeho charakter je skúšaný a počas knihy sa musí aj vnútorne posúvať z bodu A do bodu B. Kapitán Stein sa naopak mierne vytráca z pozornosti, pretože je doňho skrátka ťažšie vidieť. Jeho prítomnosť v knihe je postupne príliš fixovaná len na vykonávanie danej úlohy. A jeho robotická neoblomnosť, začne postupne unavovať.

Našťastie, Mŕtvy na Pekelnom vrchu nikdy nenudí. Zásluhu na tom má časté využívanie priamej reči. Juraj Červenák má skvelý dôraz pre ostrovtip a cynizmus a jeho postavy nie sú vďaka tomu ani trochu suché. Občas sa stáva, že z viacerých úst, vychádza rovnaký tón hlasu, ale osobne by som niečo podobné príliš neriešil. Mŕtvy na Pekelnom vrchu je zábavná literatúra a jej formát funguje na jednotku. Podobne ako nedávno vydaný Štrkáč Callahan, aj Mŕtvy na Pekelnom vrchu je ikonické dielo s jasným rukopisom. Červenákov hlas je silný a baví nás. A to je v tomto prípade najdôležitejšie.

Knihu Mŕtvy na Pekelnom vrchu vydáva v druhom vydaní vydavateľstvo Slovart a kúpiť si ju môžete na gorila.sk.

• Originálny názov: Mŕtvy na Pekelnom vrchu
  • Počet strán: 256