Avengers Endgame recenzia: Dokonalé zavŕšenie celej ságy

★ ★ ★ ★ ★

Pre fanúšikov je Avengers Endgame splnený sen. A pre ostatných je to vlastne rovnaký zážitok. Finále celej série obsahuje všetko, čo by sme si mohli priať. Netreba vôbec špekulovať nad obsahom. Netreba sa v tom rýpať, ani to zbytočne preberať. Bratia Russovci dotiahli všetky voľné konce dokopy a pevne ich zviazali do dokonalého uzla. Netýka sa to len príbehu. Mysleli na všetko a nikoho nechceli sklamať. Výsledkom je zaručená radosť pre všetkých. Niekto by mohol aj z tohto vypočítavého dôvodu namietať, no priznajme si, v rámci výsledného produktu by to bolo trochu nútené.

Avengers Endgame začína presne tam, kde Infinity War skončil. Dojemné finále predchádzajúceho filmu otvára celý dej. Tým pádom nás ako divákov pokračovanie ihneď emočne privádza naspäť do sveta, v ktorom milióny ľudí stratili lusknutím prsta svojich milovaných. Prebúdzanie sa z drvivej porážky pôsobí pomaly a otrasene. Stále sledujeme film o superhrdinoch, no niečo je inak. Vtipné hlášky vystriedala tichá bolesť. Akčné intrá vystriedalo rozjímanie o budúcnosti. Ihneď na úvod je jasné, že tón bude oveľa vážnejší, než tomu bolo doposiaľ.

Filmári vedeli, čo by finálne dielo malo obsahovať, aby potešilo to neuveriteľné množstvo fanúšikov, ktorí celé roky hltali jednu marvelovku za druhou. Spôsob, akým sa tvorcovia dokázali vysporiadať s celou situáciou, nie je len úžasnou cestou z príbehového hľadiska, ale je to dokonalá pocta celému marvelovskému svetu.

Avengers Endgame tak v konečnom dôsledku vynáša na vrchol všetko skvelé, čo sme za minulé roky mohli vidieť. A priznám sa, existovalo viacero sérií filmov s podobnou tradíciou. Bol tu Pán prsteňov, bol tu Harry Potter, aj nemenované ďalšie. Ale je to najmä v tomto prípade, kedy som mal pocit skutočnej hrdosti za všetkých zúčastnených, na čele s hercami. Je to síce plné pátosu a tľapkania samých seba po ramene, ale to vôbec nevadí. Pretože výsledok naozaj stojí za to.

To, čo výborne fungovalo v Infinity War, funguje aj v tomto prípade. Dočkáme sa zábavných situácií, vtipných momentov, nečakaných zvratov aj epických bitiek. Každá jedna postava si za dobu svojej dlhej existencie vytvorila okolo seba dostatočne magické čaro familiárnosti, vďaka ktorej prežívame ich osudy spolu s nimi. Verím tomu, že je to aj práve vďaka režisérskemu vedeniu bratov Russovcov, prečo sme sa konečne dočkali skutočného konfliktu a naozaj dramatických situácií. Čaro Infinity War pokračuje a hmatateľný strach z neúspechu u našich hrdinov prevláda aj naďalej.

Určite je výhodou, ak divák tento svet pozná a videl predchádzajúce filmy. Neznamená to však, že si Avengers Endgame nedokážete užiť aj bez nich. Samozrejme s výnimkou Infinity War, ktorý považujem skôr za prvú časť jedného celku, než za čokoľvek iné. Tón sa síce trochu mení, no v srdci ostáva všetko rovnaké, z emočného hľadiska dokonca lepšie. Máme možnosť byť svedkami citlivých scén, ktoré nepôsobia strojene, a herecky to celé osadenstvo zvláda perfektne.

Postavy podliehajú minulým tragédiám a ich jednanie to zásadne ovplyvňuje. Prináša to so sebou veľa dobrého materiálu, s ktorým sa tvorcovia veľmi dobre pohrali. Niektorých zo superhrdinov by sme tak možno zo začiatku ani nespoznali, čo taktiež priamo súvisí s výborným hereckým predstavením. Všetci herci hrajú výborne, a to aj napriek známemu kombinovaniu vážnosti s vtipom. Napočudovanie pôsobí tento známy, a už aj únavný kontrast, nezvyčajne sviežo a dokonca neopozerane. Možno je to práve z toho dôvodu, že vážnosť a emócie stále prevládajú nad vtipom a iróniou. Tie naopak slúžia skôr ako korenie celého diela a pridávajú mu na zábave. Dielo potom nespadá na úroveň obyčajnej frašky ako sa to minulým filmom neraz stalo.

Marvelu a všetkým zúčastneným sa tak podarila dosiahnuť dokonalá rozlúčka. Avengers Endgame dokazuje, že z výborného komiksu sa dá urobiť výborný film. Pretože to, čo mal tento film splniť, a to previesť čaro komiksového formátu do audiovizuálnej podoby, sa mu podarilo na jednotku. Fanúšikovia môžu mať radosť. Marvel to ukončil grandiózne a dojemne zároveň.