Koala, ktorá môže recenzia: Určite táto koala môže?

Spisovateľka Rachel Brightová a ilustrátor Jim Field rozširujú svoju zbierku detských kníh o príbeh s názvom Koala, ktorá môže. Záhadný názov napovedá málo. Ak by snáď išlo o nedopovedanú hádanku, chýbali by nám tu za názvom tri bodky. Bez troch bodiek by sme potom hádam aj mohli tvrdiť, že táto koala jednoducho môže všetko. Vtedy sa nám otvára trinásta komnata do znepokojivého teritória a človek si azda aj pomyslí, že táto detská kniha možno ani nebude až tak detská ako sa zdá. Do popredia sa natíska otázka, čo už len táto koala všetko môže?! Dúfajme, že tento nadnesený a nezvykle dlhý úvod recenzie, zaoberajúci sa ambivalentným názvom diela, nečítajú ani tak deti, pre ktorých je táto kniha určená, ako skôr ich rodičia. Najmä aj z toho dôvodu, že sme sa v recenzii nedokázali zbaviť menších spoilerov. Pretože vo finále sa skôr bavíme o oxymorone. Hrdina tejto knihy totiž ironicky nemôže takmer nič.

Áno, Koala, ktorá môže je kniha o malej koale menom Kevin, ktorý si lebedí v pohodlí svojej komfortnej zóny a vonkajší svet ho nemôže viac trápiť. Slnko síce vľúdne hreje, vetrík príjemne vanie, zvieratká vonku šantia ostošesť, no koala Kevin nechce ani za svet zo stromu zliezť. Z knihy parafrázovane napísané. Kevin sa na prvý pohľad nezdá, že by ho jeho vlastný mini-svet extra trápil. Psychicky, ani fyzicky. Nehovoríme o žiadnej extrémnej agorafóbii alebo sociálnej úzkostlivosti. Kevin je skrátka lenivá koala. Aspoň tak sa prezentuje. Najradšej by sa vôbec nehýbal! Je to skrátka ukážkový príklad hnidy. Ale neskrýva sa za touto nechuťou niečo viac? Pravdepodobne áno. Stačí, aby ho zvieratká pozvali medzi seba a jeho strach zo sveta začne vychádzať na povrch.

Koala, ktorá môže je príbeh najmä o psychickom bloku prekonávať prekážky.

Kevina hra ostatných zvieratiek láka, ale ako to náš malý hrdina sám cíti, on skrátka nemôže. Rachel Brightová sa podobne ako pri svojej predchádzajúcej tvorbe aj teraz zameriava na poučný príbeh s hlbším motívom. Jej kniha pekne ilustruje psychický blok pri prvom náznaku vystúpenia zo svojej komfortnej zóny. Nebezpečné predstavy nedajú Kevinovi na výber, než ostať v pohodlí svojho domova. Vysokého stromu. No ako sa vraví, ak nepríde hora k Mohamedovi, príde Mohamed k hore. A preto sa aj Kevinovi život jednoducho a neodvrátiteľne stane. Práve vtedy sa názov knihy odkrýva v celej svojej kráse. Pretože Kevin v skutočnosti nielenže môže, ale nakoniec tak trochu aj musí.

Ďalším motívom knihy je vlastné sebaurčenie. Brightová jasne tvrdí, že človek by sa nemal uzatvárať vo vlastnom svete bez možnosti otvárať sa aj iným skúsenostiam. Koala patrí predsa na strom! Tam je Kevin majster. Robí to, čo ho baví. Prečo by mal potom chodiť na zem? Na jednu stranu ide o alibistické odmietanie čelenia vlastnému strachu, na druhú stranu však nemožno, než tento argument brať pomerne seriózne.

Odvrátená strana knihy ponúka temnejšie interpretácie.

Kevin má na strome svoju zbierku listov. Má tu svoje hobby. Je naozaj nutné, aby spoznával iný svet, ak je v tom svojom svete údajne majster? Nuž, ťažko povedať. O to viac, ak sa bavíme o príbehu plnom zvieratiek. Každé zviera má predsa svoje špecifické nadanie. To je často motívom ich príbehov. Zvieratá robia najlepšie to, čo im bolo od prírody dané. Malo by to byť snáď inak? A môžeme niečo podobné bez zbytočných pochybností metaforicky preniesť aj na ľudí? Kevin nie je ryba. Kevin je koala. Preto vidieť Kevina na záver knihy ako skáče do vody nemusí byť úplne najšťastnejší nápad. Aj keď on v tej chvíli šťastne naozaj vyzerá. Je to niečo nové. Odviazané a bezstarostné. Konečne nový pohľad na život mimo bezpečia stromu. Zvieratká ho v tomto rozhodnutí viditeľne podporujú. Vyzývajú ho. Sledujú ho priam s nadšením. Ale vedia zvieratká, že koala nie je najzdatnejší plavec? Dúfajme, že nie, pretože inak získava kniha na oveľa temnejšom charaktere. Vo finále je otázne, či sa tu niekto nestal obeťou zlého vtipu a či sa náš hrdina z tej vody ešte niekedy vynorí. Ale to hádam nič nemení na existenciálnom názve, že Kevin naozaj môže, ak naozaj chce.

Knihu Koala, ktorá môže vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: The Koala Who Could

Autorka: Rachel Brightová