Batman recenzia: Temný rytier je mladý, smutný a nahnevaný

★ ★ ★ ★ ☆

Človek by si pomyslel, že nepotrebujeme novú verziu Batmana. Najmä, ak sa bavíme o súčasných návratoch a rekonštrukciách starých komiksových materiálov. Na druhú stranu, Matt Reeves nás jasne presvedčil o opaku. Na rozdiel od iných súčasných tvorcov, ktorí Batmana nedokázali ochrániť pred vlastným štýlom, čo je niekedy veľmi dobre (Nolan), inokedy skôr zle (Snyder), Reeves sa naopak úplne prispôsobuje Temnému rytierovi. A robí to skrátka bravúrne. Jeho pričinením ožíva tá pravá esencia „najväčšieho detektíva na svete“, tak ako ho poznáme z komiksových klasík typu Dlhý Halloween, Rok jedna alebo Soví tribunál. Navyše, režisér dokonale vystihuje súčasnú náladu v spoločnosti a jasne dokazuje, že Batmana potrebujeme skrátka vždy.

Batman nebol nikdy temnejší a depresívnejší.

Batman Matta Reevesa nie je origin príbeh, čo ale neznamená, že by Batman nebol na počiatku svojej dráhy pomstiteľa. Sú to len dva roky, čo sa korupciou presiakli Gotham zoznámil s maskovaným samozvancom. V efektívnom úvode nás samotný Batman ako rozprávač v štýle Rorschacha zo Strážcov (Watchmen, 2009), jasne presviedča o tom, že zločinci sa pred ním majú na pozore. Ako inak, je práve Halloween, keď niekto brutálne zavraždí starostu mesta. Indície sú určené priamo Batmanovi, ktorý sa spolu s oddaným Alfrédom (Andy Serkis), komisárom Gordonom (Jeffrey Wright) a Selinou Kylovou (Zoë Kravitz), pokúša vypátrať nebezpečného Hádankára (Paul Dano). Obete pribúdajú a pátranie privádza Batmana až do zákutí gothamskej, korupciou prehnitej smotánky.

Vďaka tomu, že Bruce Wayne je stále relatívne mladý človek, jeho trauma z násilnej smrti rodičov je stále veľmi živá. Hnev sa miesi s depresiou, pomstychtivosť sa miesi s násilím. Tomuto stavu mysle taktiež prislúcha večne daždivý a temný Gotham. Jediné známky zaváhania a súcitu sa objavujú v momente, keď Bruce vidí zroneného syna starostu, ktorý objavil otcovo bezvládne telo. Matt Reeves nám dáva zlomeného Batmana. Nadväzuje na Nolanov realizmus a ešte viac ho priťahuje k zemi. Scéna ako Batman prchá z policajnej stanice je doslova adrenalínovým pádom, ktorý prežívame spolu s hlavným protagonistom. Neskôr je síce kontext tohto momentu logicky napadnuteľný, a to v rámci neskorších dejových zvratov, ale myslím, že filmu pár príbehov dier dokážeme odpustiť.

Komisár Gordon je s Batmanom jedna ruka.

Veľké postavy si zaslúžia veľkých hercov.

Z hereckého hľadiska nemožno filmu nič vytknúť. Robert Pattinson v úlohe mladého Bruca Wayna, podáva ako vždy skvelý výkon. To isté môžeme povedať aj o zvyšku hereckého osadenstva. Čestné miesto si ale určite žiada nerozpoznateľný Colin Farrell v úlohe Tučniaka. Ak by jeho meno nebolo v titulkoch, nikdy by som nepovedal, že sledujem Farrella. Nielenže vyzerá úplne inak, ale dokonca aj znie úplne inak. Bez rozdielu kvalít maskérov, herec si úlohu viditeľne užíva a je radosť ho sledovať pri práci. To isté možno povedať aj o smrteľne vážnom, zodiakovskom sériovom vrahovi v podaní Paula Dana.

Určite treba spomenúť, že Batman je dlhý film. Otázne ostáva, či táto dĺžka kvalitatívne nesie istú váhu. Odpoveď je bohužiaľ áno. Prvé dve hodiny utekajú ako voda. Človek je bezpochyby absolútne angažovaný. Hltá každú jednu minútu a užíva si dokonalý film o Batmanovi. Dokonca si každý fanúšik musí tak trochu hovoriť, že na toto čakal celý život, aj keď o tom ani nemusel dopredu vedieť. Batman jednoducho spĺňa to, čo si predsavzal. Bohužiaľ, posledná tretina pred veľkým finále začne trochu zmätkovať na mieste. Grandiózny záver potom prichádza doslova ako nutnosť konečne vyvrcholiť. Osobne si myslím, že je to práve táto časť filmu, ktorá by si zaslúžila isté zredukovanie. Je to táto časť filmu, ktorá nám po ceste k veľkému finále hodí nečakane pod nohy bolestivú prekážku. Tá cesta za to bez rozdielu aj tak stojí, ale ten nešťastný moment nám celý zážitok z cesty predsa len trochu naštrbí.

Batman bol vždy politický.

Batman Matta Reevesa je Batman, na ktorého sme ako fanúšikovia všetci túžobne čakali. Je strhujúci, autentický, chladný a má skvelú atmosféru. Z filmu je celkom ľahko pochopiteľné, prečo Reeves označoval svoje dielo za horor. Tých prvkov je tu neúrekom. Ak by to malo komentovať moje detské ja, odchované na Burtonovi a Schumacherovi, asi by mierne protestovalo. Ale tí ostatní, tí si prídu na svoje. Navyše, je tu výborná a výborne použitá hudba, ktorú má na svedomí skvelý skladateľ, Michael Giacchino. Jeho skladby rezonujú celým filmom a posúvajú ho do atmosférických výšin depresie a adrenalínu. Nový Batman má taktiež ako obvykle jasné poslanie. Je politický, ako už Batman často býva. Korupcia a hriech vedú k nedôvere systému. Je to aktuálne a univerzálne poslanie a dnes ho možno aplikovať viac ako kedykoľvek predtým. Robil to Nolan, robí to aj Reeves. A robí to dobre.