biely tiger

Biely tiger recenzia: Tŕnistá cesta za šťastím v modernej Indii

★ ★ ★ ★ ☆

Biely tiger (The White Tiger) má dve tváre, dve strany jednej mince. Tá prvá tvár je odľahčená, nádejná a mladícky naivná. Tá druhá tvár je naopak oveľa temnejšia, ukotvená v reálnom, ťažkom svete toxického systému. Minca však ostáva stále rovnaká. Je to indická spoločnosť charakterizovaná extrémnymi rozdielmi kastového systému. A cesta z absolútnej chudoby je takmer nemožná.

Biely tiger nás berie na výlet do srdca Indie.

Režisér Ramin Bahrani má vo svojich filmoch vždy pochopenie pre tých na okraji spoločnosti. Jeho silné sociálne cítenie sprevádza takmer každý jeden jeho film a Biely tiger nie je výnimkou. Aj v tomto prípade nám režisér na výborne vystavaných prípadoch predstavuje až s ironickým podtónom príklady sociálnej a ekonomickej nerovnosti. V prípade Bieleho tigra však ide o jeden z jeho najtemnejších a najrozporuplnejších filmov doteraz.

Biely tiger je vzácne zviera. Človek ho v prírode stretne len zriedkavo a väčšinou ide o špeciálny prípad. Biely tiger je skrátka symbol jedinečnosti. Mladého Balrama (Adarsh Gourav) porovnanie s bielym tigrom doslova očarí. Je ešte školák, no už vtedy dobre vie, že ak sa chce vymaniť z okovov chudoby, bude musieť byť výnimočný. Samozrejme, keď sa Balramovi naskytne príležitosť opustiť svoju rodinu a vycestovať do Dillí, aby sa uchádzal o prácu šoféra miestnej bohatej rodiny, neváha ani sekundu. Balram ide svojmu šťastiu naproti tradične indicky. Úslužnosť a poctivosť je jeho mantrou. A to aj napriek tomu, že jeho indickí zamestnávatelia sa k nemu často chovajú ako k otrokovi. Balram si postupne uvedomuje, čo to znamená byť v Indii úspešný. Trpkým pričinením osudu začína zisťovať, že zlaté porekadlo, „poctivosťou ďalej zájdeš“, jednoducho nie je vždy pravdivé. A už vôbec nie v Indii.

Režisér Ramin Bahrani sa drží nálady knižnej predlohy s rovnomenným názvom. Kniha Aravinda Adigu z roku 2008 zožala veľký úspech a získala prestížne ocenenie, Man Booker Prize.

Bahrani využíva vo filme sprievodný komentár hlavného hrdinu, čo jeho dielu prepožičiava tento literárno-výpravný tón. Biely tiger je v tomto ohľade veľmi ambiciózne dielo. Sledujeme Balrama od jeho ťažkých počiatkov až po jeho výstup na vrchol. Popri tom sa zoznamujeme s náladou panujúcou v modernej Indii, čo nie je vôbec lichotivý obraz. Podobnú náladu zločinu a chudoby sme mohli vidieť už v Milionárovi z chatrče (2008), no známy film Dannyho Boylea je oproti Bahraniho horkej realite len pozlátenou rozprávkou. Podobne ako Adiga v knihe, tak aj Bahrani vo filme nevidí vôbec jednoduché východisko z bludného kruhu chudoby a nenaplnených snov.

Toxické prostredie pretkané osobným pohŕdaním a zneužívaním si začne pýtať svoju daň v podobe morálneho úpadku jednotlivca. Biely tiger však nie je len kritika zaužívaného zmýšľania členov vysokej spoločnosti k sociálne slabším. Vina ako taká padá na indickú spoločnosť a jej pokrivené hodnoty. Ashok (Rajkummar Rao) a jeho manželka Pinky (Priyanka Chopra) môžu patriť medzi indickú smotánku, no ich myseľ je celkom ovplyvnená západným zmýšľaním, čo je neraz spomenuté odkazmi na New York.

Je to naopak Pinky, kto je jediný zdroj odporu starých a krutých zvykov.

Toxické prostredie pretkané osobným pohŕdaním a zneužívaním si začne pýtať svoju daň v podobe morálneho úpadku jednotlivca.

Zatiaľ, čo Pinky túži po návrate do Americkej metropoly, Ashok chce ctiť svoju rodinu a ostať v Indii. Inými slovami, chce pokračovať v tradícii, ktorá sa môže zdať z jeho pohľadu miernejšia voči slabším, no ide o veľmi povrchnú zmenu, keďže slušnejšie chovanie Balramovi vo výsledku veľmi nepomáha. Je to naopak Pinky, kto je jediný zdroj odporu starých a krutých zvykov. Keďže spisovateľ knihy je pôvodne Ind vyrastajúci v Amerike, týmto môžeme azda vysvetliť daný kultúrny prerod a kritiku indických koreňov v symbolickom spomínaní New Yorku.

Biely tiger začína takmer ako komédia, no naivná cesta za šťastím naberá rýchlo nečakane kruté zvraty. Ramin Bahrani je veľmi zručný režisér, čo nám už neraz dokázal. Jeho nový film je pútavý a výborne vystavaný. Má šmrnc a sviežosť komplexnejšieho diela. Pomáha tomu aj osobnejší prístup k divákovi, najmä vďaka Balramovi, ktorý nás celú dobu sprevádza a dovoľuje nám cez komentár nahliadnuť do vlastných pocitov a rozhodnutí. Napokon film, najmä vďaka rozporuplnému pohľadu do morálneho vývoja hlavného protagonistu, ponúka priestor na debatu, čo je vždy dobrá vec.

Film Biely tiger je dostupný na Netflixe.