Arctic recenzia: Zápas o prežitie s arktickou zimou

★ ★ ★ ★ ☆

Arctic nečaká na žiadne predstavovania. Uprostred rozľahlej zasneženej pláne vidíme muža (Mads Mikkelsen) ako usilovne pracuje. Odhŕňa posledné nánosy snehu a odkrýva čiernu zem. Nevieme prečo to robí, no robí to usilovne a ťažko. Až neskôr, keď nám dá kamera možnosť pozrieť sa na mužovu prácu z dostatočného odstupu, vidíme v bielom snehu svietiť veľký čierny nápis – SOS. Toto je príbeh o prežití a tejto premisy sa film pevne drží.

Zima mu nie je cudzia a on sa o seba v týchto nehostinných podmienkach dokáže postarať.

Našu hlavnú postavu by sme mohli nájsť v akejkoľvek inej rutinnej aktivite. Je jasne dané, že tu už nejakú dobu prežíva. Jeho dočasným príbytkom je zrútený Antonov. Môžeme ľahko usúdiť, že ide buď o samotného pilota alebo o jedného z cestujúcich. V príbehu sa veľmi nerozpráva, no z režijného hľadiska sa dbá na malé detaily, ktoré nám odhaľujú kúsky z nešťastnej havárie a jej dopadov. Rovnako tak máme možnosť byť svedkami mužovej nespochybniteľnej vynaliezavosti. Zima mu nie je cudzia a on sa o seba v týchto nehostinných podmienkach dokáže postarať. Veci sa však rýchlo menia, keď sa mu nečakane slní jeho želanie.

Arctic vo svojej všeobecnosti pripomína podobne ladený film Všetko je stratené (2013) s Robertom Redfordom v hlavnej úlohe. Namiesto Redforda uviaznutého na mori tu však tentoraz máme Mikkelsena obklopeného nekonečnou zimou. Miesto žralokov tu striehnu ľadové medvede a vyslobodenie nemá podobu lode, ale helikoptéry. Okrem prežitia je však Arctic ešte o jednej veci. Muž necestuje sám. A je to práve jeho neskonalá oddanosť a nesebeckosť, ktorá pridáva filmu na dôležitej dramatickosti.

Cesta, ktorú musí hlavný hrdina podstúpiť je mrazivou a nebezpečnou púťou za vyslobodením

Brazílsky režisér Joe Penna dbá na realizmus arktickej zimy. Chlad z filmu priam sála a obrazy nekonečnej zasneženej krajiny pôsobia ako celkom iný svet. Niekedy sa zdá akoby bol Mikkelsen odrezaný na úplne odlišnej planéte. Režisér si chytro vyberá postavu, ktorá je očividne oboznámená s arktickým prostredím. V opačnom prípade by točil úplne iný typ filmu, ktorý by bol oveľa bolestivejší a krutejší. Muž naopak pôsobí veľmi sebavedomo a zručne. Je to jedna z tých postáv, ktorú chcete mať v podobných situáciách vo svojej blízkosti a počúvať ju na slovo. Cesta, ktorú musí hlavný hrdina podstúpiť je mrazivou a nebezpečnou púťou za vyslobodením. A tvorcovia vedia, že amatér by sa za podobných podmienok ďaleko určite nedostal.

Mads Mikkelsen ako muž uväznený uprostred arktickej zimy (Arctic – Mads Mikkelsen)

Mad Mikkelsen hrá ako obvykle výborne. Nie je to len jeho odhodlanosťou, ale najmä jeho dobrotou a ľudským citom pre iného človeka v tiesni. Z tejto jeho povahovej črty potom pramení jeho bolesť a sklamanie, keď sa musí vysporiadať so skutočnosťou, že jeho cesta nemusí mať šťastný koniec. Nesebeckosť a odhodlanosť pokračovať aj v tej najtemnejšej hodine ďalej, a to najmä kvôli záchrane iného života, nabíja boj o prežitie nevídanou atraktívnosťou. Aj práve z tohto dôvodu je potom Mikkelsenovo herecké vystúpenie tak skvelým predstavením.

Arctic je pútavý a mrazivo autentický. Púť zasneženou krajinou nás ako obecenstvo dokonale prenáša v čase a priestore a my máme možnosť byť na malú chvíľu taktiež uväznený uprostred nehostinnej prírody. Navyše, film neostáva iba pri samotnej snahe prežiť. Naopak, zachádza hlbšie do vnútra trpiaceho človeka a spytuje jeho svedomie, akú cenu je ochotný obetovať za vlastnú záchranu.