Anatómia: Príbeh lásky recenzia: Skvelý gotický román zaručene pobaví

Anatómia: Príbeh lásky je primárne gotický román. Nenasvedčuje tomu iba základná premisa príbehu, ale aj výber lokácií, výber atmosféry, výber slov a v neposlednom rade romantický podtext. Autorka románu, Dana Schwartzová, napísala v prvom rade veľmi zábavnú knihu. Nemožno úplne tvrdiť, že svet, do ktorého sa ponárame je špeciálne vrstevnatý, bohatý alebo pulzujúci. Ak by sme chceli byť prehnane negatívny povedali by sme možno plytký, čo samozrejme o knihe, ako je Anatómia úplne nechceme. Dôvod je prostý. Anatómia je skrátka zábavná kniha. Atmosférická. Uhladená v tom, čo si vytyčuje. Pri jej čítaní máme chuť akékoľvek drobné výhrady jednoducho odbiť mávnutím ruky. Veď načo sa zbytočne vytrhávať z týchto krásne vymodelovaných obrazov čírej gotickej radosti nejakým uvažovaním, čo už na Anatómii môže byť zlé?

Anatómia: Príbeh lásky nás vezme do ikonického gotického sveta

Píše sa rok 1817. Príbeh nás hneď na úvod privádza na nočný cintorín edinburského Starého Mesta. Neďaleko sa vypínajú obrysy miestnej fary s jedinou sviečkou tancujúcou v okne, zatiaľ čo medzi hrobmi sa ozývajú tlmené zvuky narážania dreveného rýľu o zem. Neskôr sa z cintorína presúvame na zámok Hawthornden, bydlisko našej hlavnej hrdinky Hazel Sinnettovej. Napriek tomu, že Hazel žije na zámku, netrávi svoj čas debatami o spoločenskej etikete, hodnotením potenciálnych nápadníkov alebo pitím čaju o piatej. Naopak, Hazel urobí oveľa väčšiu radosť mŕtva žaba, ktorú jedného rána náhodou objaví počas svojej rannej prechádzky po záhrade. Hazel je vedkyňa. Dobrodružná duša. Objaviteľka! Jej snom je stať sa chirurgičkou, čo priznajme si, nie je dokonca ani dnes pre ženu úplne jednoduchý cieľ. Nieto pre ženu v 19. storočí.

Hazel si zoberie mŕtvu žabu domov, aby na nej mohla experimentovať posledné výdobytky vedeckého poznania. Hazel sa inšpiruje Galvaniho pokusom s elektrickou energiou, aby žabu priviedla obrazne povedané, „naspäť k životu.“ Aj v tejto pasáži sa objavujú odkazy, tentoraz na literárnu inšpiráciu v podobe Frankensteina Mary Shelleyovej. Dana Schwartzová nenadväzuje na Shellyovej najznámejšie dielo iba pokusom s elektrinou, ale navyše sa snaží svoj román dostať do podobne žánrového rozmedzia, ako to robí práve spomínaný Frankenstein. Veď už len pri opisoch revolučného objavu bezbolestnej operácie, ktorej sa staneme v knihe svedkami spolu s Hazel, nemôžeme v danom čase začiatku 19. storočia brať viac ako vedeckú fantastiku. Charakter knihy naberie ešte oveľa zaujímavejší (a zábavnejší) odklon, keď autorka v danom žánri neskončí len u tohto prípadu.

Problematickú lásku vynahradí láska k vede

Anatómia si hrá so slovíčkami a gotika tu na nás číha aj v momentoch, kedy by sme to možno ani nečakali. Oživovači, teda tí čo po nociach kradnú z hrobov čerstvé mŕtvoly, aby pomáhali študentom medicíny, sú ako upíri. Cez deň ich takmer nevidno. Nebohý doktor Beecham, ktorý kedysi napísal revolučnú príručku anatómie – pre Hazel tak drahocennú – vo finále prepadne okultizmu a alchýmii. Každý tento popis účelovo pomáha navodzovať vítanú gotickú atmosféru. Názov knihy síce v dodatku spomína „príbeh lásky“, avšak romantická stránka príbehu nedokáže úplne vystihnúť iné, oveľa vydarenejšie aspekty románu. Tento príbeh lásky je oveľa účinnejší v podobe lásky k anatómii a objavovaniu, než lásky k človeku. Romantický vzťah naopak vyznieva skratkovito, unáhlene a tak aj trochu vynútene. Scéna medzi zaľúbencami na koňoch potom pôsobí skôr ako z inej knihy a jej prítomnosť nevystihne žiadaný efekt.

Anatómia: Príbeh lásky ostáva vydareným dielom populárnej literatúry. Gotická časť funguje výborne a na svoje si príde aj súčasný trend feministickej literatúry, ktorej prítomnosť je samozrejme vzhľadom na minulé aj súčasné okolnosti v spoločnosti vždy vítaná. Dana Schwartzová píše natoľko pútavo, že strany lietajú ako pod náporom priaznivého vetra, a ešte vítanejšia ostáva skutočnosť, že človeka pri čítaní nič extra nevyrušuje. Nielen čo sa týka príbehu ako takého, ktorého plynutie isto pomáha spomínanej pútavosti, ale najmä štylistiky a textu. Čo dnes, priznajme si, nie je samozrejmosť. Pritom práve ide o oveľa podstatnejšiu súčasť kvality literárneho diela, nech už je to aj kvalita ľahšej populárnej literatúry, než príbeh samotný.

Knihu Anatómia: Príbeh lásky vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: Anatomy: A Love Story

Autorka: Dana Schwartzová