Neobývateľná Zem recenzia: Depresívne a šokujúce dopady globálneho otepľovania

„Je to horšie, oveľa horšie, než si myslíte.“ Začína svoju knihu David Wallace-Wells, predtým, než nás pohltí depresívnymi a šokujúcimi predpoveďami, kam sa uberá naša Zem. Jeho nová kniha s názvom Neobývateľná Zem je vyčerpávajúcou výpoveďou toho najhoršieho, čo môžeme očakávať od globálneho otepľovania. Je to alarmujúce, viac než pesimistické, niekedy možno až prehnané, no stále veľmi reálne. Nenechajte sa zmiasť. Narastajúca hladina oceánov je len jedna strana klimatických zmien. Wallace-Wells nám odhalí, čo všetko súvisí s netradične zrýchleným otepľovaním našej planéty.

V roku 2017 vyšiel v New York Magazine článok s rovnakým názvom ako kniha, Neobývateľná Zem (The Uninhabitable Earth). Ihneď sa stál virálnou senzáciou.

David Wallace-Wells prichádzal ako nositeľ zlých správ. Pesimista so zdvihnutým prstom, ktorý doslova strašil ľudí alarmujúcimi výkrikmi, že svet sa rúti do záhuby. A môže sa tak stať oveľa skôr než si myslíme. V podobnom duchu sa nesie aj samotná kniha, ktorá vyšla na počiatku tohto roka. Biblické záplavy, neobývateľné miesta na Zemi, prírodné katastrofy a lesné požiare, sucho a hlad, nové typy chorôb, ekonomická a imigračná kríza, oproti ktorej je tá súčasná, asi tak stonásobne menšia. To je len pár z predpovedí, ktoré sa navzájom ovplyvňujú a ako sám autor tvrdí, spôsobujú „kaskádový chaos, ktorý odhaľuje skutočnú krutosť klimatických zmien.“

Väčšina knihy je rozdelená do kapitol, ktorých názvy nie sú nijak pozitívne. Teplo smrti (Heat Death), Hlad (Hunger), Topenie (Drowning), Lesné požiare (Wildfire) alebo Zomierajúce oceány (Dying Oceans). Autor pokračuje ďalej v podobne traumatizujúcich označení, pričom nám jasne dáva najavo, že jeho kniha nebude primárne o vedeckých vysvetleniach globálneho otepľovania. Naopak, Wallace-Wells sa orientuje čisto len na tie najhoršie možné dopady pre ľudstvo aj našu Zem. Pritom nezabúda ani na nečinnosť, alebo skôr na akési plané pokusy tento existenčný problém seriózne riešiť.

Navyše, Neobývateľná Zem jasne odhaľuje posúvanie hraníc toho, čo môže svet ešte tolerovať.

Ako Wallace-Wells píše, Kjótsky protokol nič nevyriešil. Protokol bol zavedený ako bezpečnostné opatrenie, aby štáty celého sveta, znižovali vypúšťanie emisií oxidu uhličitého do ovzdušia, a tým zabránili nárastu teploty o dva stupne, čo by malo podľa predpovedí katastrofálne následky. Dnes, ako autor, ale aj iní vedci tvrdia, je tento nárast nezastaviteľnou skutočnosťou. Nárast o dva stupne je bod zlomu. A aj keby sme teoreticky v tomto momente stopli všetky emisie, do konca 21. storočia sa tieto predpovede naplnia.

Avšak, ako už bolo napísané, kniha sa viac ako vedeckou teóriou, zapodieva skôr konkrétnymi dôsledkami. Niekedy sa až zdá, že je tón knihy až príliš alarmujúci. Wallace-Wells na nás kapitolu za kapitolou hádže hrôzostrašné scenáre až do takmer neúnosného zoznamu katastrofických kalamít. Čítanie sa potom ľahko stane nielen únavným, ale priam psychicky náročným. Trocha odľahčenia by knihe určite neuškodilo, čo si možno uvedomuje aj sám autor, keď po trištvrte knihy pochváli čitateľovu odvahu.

Aj napriek tomu, že sú niektoré závery čisto teoretické a špekulatívne, čitateľ má možnosť oboznámiť sa s menej známymi príčinami klimatických zmien.

Ako sme už vyššie spomínali, zvyšujúca sa teplota podnecuje zmeny, ktoré len zvyšujú negatívne dopady. Roztápanie sa ľadovcov spôsobuje úbytok bielej farby, ktorá odráža slnečné lúče. Bez ľadu je bohužiaľ teplo pohlcované Zemou. Stromy do seba viažu oxid uhličitý, a to niekedy aj po celé stáročia. Ich prirodzeným zánikom, pálením alebo ľudským ničením sa tieto plyny napokon vracajú naspäť do ovzdušia. Autor pokračuje ďalej a je až neskutočné, aká pestrá je paleta príčin globálneho otepľovania, ktoré je „asi tak desaťkrát rýchlejšie, než v akejkoľvek dobe za posledných 66 miliónov rokov.“

Neobývateľná Zem nie je dlhá kniha, no je plná dôležitých informácií. Niektoré sa zdajú viac alarmujúce, niektoré viac skeptické, či doslova len teoretické, no aj v tej menej hrozivej forme pôsobia dopady stále veľmi znepokojujúco. David Wallace-Wells ukončuje svoju knihu odkazmi na iných autorov a spisovateľov, ktorí sa daným problémom otepľovania zaoberali, či stále zaoberajú, pričom zachádza až do filozofických sfér o konci sveta a ľudskej existencii. Ako rozprávač a spisovateľ má Wallace-Wells síce medzery, no dôležitosť jeho knihy je ukotvená niekde celkom inde. Ako píše: „Žiadny človek ešte nežil na planéte, ktorá by bola tak teplá ako táto; bude ešte teplejšie.“

Kniha vychádza 26. augusta vo vydavateľstve Premedia.

• Originálny názov: The Uninhabitable Earth
  • Počet strán: 288