Rodina v podkroví recenzia: Obsahovo bohatý triler o jednej rodine

Rodina v podkroví je nová kniha od britskej spisovateľky Lisy Jewellovej, s ktorou sme sa mohli zoznámiť minulý rok, vďaka jej vydarenému trileru s názvom Jednoducho zmizla. Rodina v podkroví zaujme od prvej strany. Libby, hrdinka románu, dostane list. Ten, ako sama cíti, podvedome očakávala, no aj napriek tomu má obavy čeliť jeho obsahu. Libby je adoptovaná. Jej život bol od narodenia plný nejasností, poloprávd, dokonca klamstiev.  Možno tak trochu tuší, že list v smotanovej obálke je len prvá strana tučnej knihy plnej skrytých tajomstiev. Tajomstiev o jej pôvode, o jej identite a v neposlednom rade, o jej skutočnej rodine.

Henry a Martina Lambovci sa po dedičskom konaní, kedy získajú značný obnos peňazí, presťahujú do luxusného domu v lukratívnej časti Londýna. Novonadobudnutý majetok ich rýchlo dostane na vrchol záujmu londýnskej smotánky. Excentrické vystupovanie, prepych a snobstvo, bizarne exotický interiér, to všetko vytvára vzrušujúci obraz plný záujmu spoločnosti. Po rokoch, kedy sa pre rodinu finančné aj spoločenské postavenie rapídne mení, prichádzajú žiť do ich spoločnej domácnosti aj David a Sally Thomsenovi, spolu s deťmi, Phinom a Clemency. Aj Henry s Martinou majú deti. Dokonca v dome hostia ešte jeden pár, Birdie a Justina. Je to jednoducho plný dom ľudí. Problém nastáva v momente, keď sa David Thomsen dostáva do duševného vedenia rodiny a nastoľuje v ich domácnosti sektárske pravidlá.

Ako názov napovedá, rodina je základným kameňom celej knihy. A keďže ide o bohatú a netradičnú rodinu, ich komplikovaný osud je nám sprostredkovaný hneď v troch rozprávačských vetvách.

Dve dejové linky vychádzajú zo súčasnosti. Zvyšná tretia linka nás premiestňuje v čase do minulosti, pred hlavný zvrat, ktorý sa vypína nad všetky zúčastnené postavy ako hrôzostrašný maják. Týmto oporným bodom je záhadné hromadné úmrtie, oficiálne uzavreté ako údajná samovražda. Jeden z príbehov sleduje spomínanú Libby. Druhý nás privádza do ďalekého Francúzska, kde je hlavnou protagonistkou utrápená Lucy. Tá je nielen bez domova, ale navyše je poznačená aj dvomi stroskotanými vzťahmi, z ktorých má dve deti. Tretia linka, prichádzajúca ako ozvena z minulosti, je nám predávaná cez ústa Henryho mladšieho, syna Henryho a Martiny Lambovcov. Tým pádom, úvodný popis o nadobudnutí majetku je len jedna časť knihy. Je to len expozícia alebo základ, na ktorom Jewellová stavia zvyšné osudy členov rodiny.

Z predchádzajúcich popisov je zreteľné, že Rodina v podkroví sa teší bohatej mozaike poprepletaných vzťahov. V knihe figuruje veľa postáv, nie je to však žiadny Doktor Živago. Určite nehrozí, že by sa medzi postavami človek strácal. Aspoň nie zákonite. Pretože je pravda, že sem-tam som si predsa len musel pripomínať kto je kto. Určite by som však nehovoril o frustrovanom bádaní nad náhodne sa objavujúcimi postavami, ktorých pôvod nám počas dlhých úsekov bez ich prítomnosti, dávno vyšumel z hlavy. Na druhú stranu, viac postáv určite pomáha dráme, konfliktom, a udržuje knihu oveľa aktívnejšie v čitateľovej hlave. To isté môžeme povedať aj o troch dejových linkách, ktoré robia z knihy oveľa pútavejšie dielo. Každá linka drží jeden z troch dielov spoločnej hádanky. A je zaujímavé nazerať na jednu situáciu z troch rôznych perspektív.

Kniha má špeciálne bohatý obsah. A každá jedna linka príbehu by dokázala vyplniť vlastnú knihu.

Zatiaľ, čo Libby dedí strašidelne opustený dom s temnou minulosťou a s podivuhodnými zvukmi vychádzajúci z podkrovia, Lucy sa musí postarať o svoje deti, pričom cesta vedie cez jej bývalého násilníckeho manžela. Henry sa naopak snaží vysporiadať s rastúcim toxickým vplyvom Davida Thomsena v ich rodine. Síce má každý jeden príbeh vlastný smer, navzájom sa stretávajú a tvoria jeden spoločný celok.

Rodina v podkroví je napínavý triler, znepokojujúci a v niektorých pasážach dokonca mierne zhýralý. Kniha obsahuje množstvo skvelých scén. Niekedy až toľko, až sa mi zdalo, že nie všetky udalosti mi prišli dotiahnuté do uspokojivého finále. Je ale dosť možné, že ich odpovede sa skrývali v drobných náznakoch a popisoch, ktoré nám Jewellovej text rafinovane ponúka. Kniha je veľmi pútavo písaná. A jej tri dejové linky, a s nimi spojená zmena protagonistov, si ľahko získa široké spektrum čitateľov.

• Originálny názov: The Family Upstairs
  • Počet strán: 312
  • Preklad: Zuzana Angelovičová