Oheň draka nezabije recenzia: Jedinečný spôsob ako znovu prežiť seriálový hit

Oheň draka nezabije je obsiahly sprievodca nakrúcania jedného z najslávnejších seriálov vôbec. James Hibberd napísal knihu, ktorá nás vezme na podrobnú cestu od ťažkých začiatkov seriálu až po medzinárodný fenomén, akým sa Hra o tróny nespochybniteľne stala. Dozvieme sa množstvo zaujímavých informácii, najmä však pričuchneme (pričuchneme je strašné slovo), radšej privoniame k autentickému každodennému vzniku jednotlivých sérií. Vďaka tomu, že Hibberd hojne využíva komentáre známych hercom a herečiek seriálu, čitateľ získa veľmi blízky pohľad na celý proces a dokáže ohodnotiť jeho vznik, nielen po stránke konkrétneho diela, ale po všeobecnej stránke vzniku seriálu ako takého.

Oheň draka nezabije začína skromným stretnutím troch najdôležitejších tvorcov celého projektu.

Hra o tróny bola prvá kniha pripravovanej knižnej série s názvom Pieseň ľadu a ohňa, ktorá vyšla v roku 1996. Ako jej autor George R. R. Martin neskôr sám napísal, nebola „ktovieako úspešná.“ To sa však malo zmeniť. Štvrtá kniha, Hostina pre vrany, už bola najpredávanejšou knihou v rebríčku The New York Times. Bolo len otázkou času, kedy si Martinovu historickú fantasy pre dospelých, všimne Hollywood. Všetko sa dalo do pohybu na jednom osudovom stretnutí v reštaurácii Palm v Los Angeles. Tu sa pri jednom stole stretli traja muži, zároveň aj traja spisovatelia. Ich mená boli George R. R. Martin, David BenioffD. B. Weiss. Ich cieľom bolo adaptovať Pieseň ľadu a ohňa. Kto by si bol pomyslel, že sa tu práve začal vznik jedného z najväčších fenoménov populárnej kultúry dvadsiateho prvého storočia.

Začiatky boli náročné. Kniha nás veľmi detailne prevedenie obrovským množstvom detailnej tvorby. Na povrch začalo vyvstávať množstvo dôležitých otázok. Malo ísť o film alebo o seriál? Ktorá produkčná alebo televízna spoločnosť prejaví záujem o financovanie diela? Bude to viac historický žáner alebo fantasy žáner? Ako pristupovať k nadávkam, nahote a násiliu? Neurazia scenáre niekoho? A kde nájsť tých správnych predstaviteľov? Problémy sa kopili a ich riešenie si vyžadovalo veľa času, námahy aj peňazí. Keď HBO napokon pristúpilo k zafinancovaniu pilotnej epizódy, nadšenie privialo tvorcom čerstvý vietor do plachiet. Benioff a Weiss nemali veľa skúseností s produkciou seriálov, a niečo podobné sa dalo tvrdiť aj o hlavných predstaviteľoch. Hibberd nás prevedenie hereckými konkurzami a my prvýkrát spoznáme mená svojich hrdinov. Väčšina z nich nemala žiadne skúsenosti s natáčaním (niektorí dokonca len vyšli herecké školy) a k seriálu pristupovali s najväčšou bázňou a najmä nervozitou.

Ťažko na cvičisku, ešte ťažšie na bojisku.

Oheň draka nezabije nám dáva jedinečnú možnosť nazrieť do útrob najslávnejších scén a dielov a priblížiť si ich vznik za kamerou. Azda ani netreba spomínať ten menší detail, že kniha je určená, nie prevažne, ale úplne, ľuďom, ktorí Hru o tróny videli v celej svojej dĺžke a kráse. Pri čítaní knihy sa potom vraciame k tým najsilnejším momentom a prežívame ich znova. Človek má popri čítaní silnú túžbu vyhľadať si spomínané časti a vrátiť sa aspoň týmto spôsobom do tých emotívnych momentov. Pretože kniha nám už len svojím opisom niektorých častí pripomenie to jedinečné napätie seriálu.

Tentokrát, ale vidíme trochu viac, než len čaro audiovizuálneho diela. Vďaka knihe dokážeme oveľa viac oceniť isté momenty, buď kvôli ich produkčnej náročnosti, alebo vďaka zákulisným informáciám, čo ktorý herec alebo herečka prežívali počas tvorby. Jednoducho získavame istý kontext ohľadom samotnej tvorby. A je veľmi pútavé nachádzať v komentároch hercov a herečiek zákulisné príbehy a okamihy, ktoré nepozorovane stáli za vznikom celého diela.

Okrem príbehov a vzťahov zo zákulisia nám kniha priblíži aj iné zaujímavé témy ohľadom adaptovania knižného bestselleru. Zameriame sa na tvorivé rozdiely a rozdielne pravidlá medzi beletriou a audiovizuálnym dielom, čo je stále veľmi aktuálny kreatívny problém, nielen medzi fanúšikmi, ale aj tvorcami. Čitateľ a fanúšik seriálov sa pri čítaní knihy uistí, že seriály naozaj vypĺňajú svoju cielenú dĺžku, na poslednú chvíľu dopísanými rozhovormi a niekedy aj nudnou vatou. A taktiež okúsime neuveriteľne náročné detaily z nakrúcania, najmä potom pri epických bitkách. Jediným nedostatkom sú nedotiahnuté zákulisné pikantnosti. Z niektorých komentárov je okrajovo rozpoznateľné, že niektorí predstavitelia majú na srdci oveľa viac, a nie je to vždy v dobrom. Do detailov sa však nikto veľmi nehrnie.

Toto lúčenie sa bez sĺz nezaobíde.

Oheň draka nezabije samozrejme zahŕňa aj kontroverznejšie finále. Rozhodnutie ukončiť Hru o tróny v jej najsilnejšom momente je tvorcami vysvetlené a odôvodnené. Na rad príde aj nevôľa fanúšikov zmieriť sa s poslednou sériou, ktorá podľa všetkého nevypálila podľa ich želaní. Nech už sú ich želania akékoľvek. Táto stránka veci je ale skôr okrajovou záležitosťou. Hibberd sa oveľa viac zameriava na silné emócie hlavných predstaviteľov a ich vzťah k celému projektu.

Ak si predstavíme, že títo ľudia spolu deväť rokov pracovali dňom i nocou, ich rozlúčka je dojímavou a podstatnou súčasťou knihy. A aj vďaka nej máme teraz aspoň z časti možnosť precítiť jednu zásadnú etapu v kariérnom živote týchto hercov a herečiek. Príde aj na slzy, príde na vďačnosť, aj úprimnú radosť byť súčasťou niečoho tak významného, ako bol práve tento seriál. Navyše je kniha trochu iný, zato veľmi príjemný a informatívny spôsob, ako opäť raz vdýchnuť život jedinečnému svetu Hre o tróny.

Kniha Oheň draka nezabije vychádza vo vydavateľstve Tatran.

Originálny názov: Fire Cannot Kill a Dragon

Autor: James Hibberd