Nobody recenzia: Bezduchá akcia pobaví, no výrazne nezaujme

★ ★ ★ ☆ ☆

Nobody začína stereotypne o stereotype. Toto je na prvý pohľad príbeh o obyčajnom „niktošovi“. (Slovenský preklad filmu by veru mohol byť nielen Nikto, ale možno aj Niktoš, čím by mal seriál Ňuchač jasného brata v zbrani – Nuchač a Niktoš, správna dvojka). Ale vráťme sa k filmu. Niktoš je v tomto ponímaní každý jeden z nás. Cesta ako nebyť niktoš je vybrať si v autobuse pár nič netušiacich grázlov a doslova z nich vymlátiť dušu. Iba tak. Berte to ako istý spôsob relaxácie. Takzvaný relaps. Povolenie vôle a príjemný pád do starých zlozvykov. Návrat do „normálu“. V prípade, ak teda nechcete byť niktoš, pracovať od deviatej do piatej, mať rodinu, dve deti a sem tam si zájsť na dovolenku do Talianska. Pretože potom ste vraždiaci maniak a už nie ste niktoš. Gratulujem.

Nobody je už od svojho plagátu a prítomnosťou scenáristu Dereka Kolstada, dopredu porovnávaný s Johnom Wickom. S tým Johnom Wickom, ktorý nemá ani rodinu, ani prácu, ani si sem tam nezájde na dovolenku do Talianska. (Prípadne si tam zájde vystrieľať pár grázlov). Nobody je akčný film, ktorý sa neberie príliš vážne. Zatiaľ, čo Wickovu krvavú pomstu naštartovalo, či skôr vzkypelo, mŕtve šteňa, to posledné, čo mu ešte ostávalo z normálneho života, Hutch Mansell (Bob Odenkirk) je vyprovokovaný strateným príveskom svojej dcéry. Bohužiaľ, pomsta je v tomto prípade trochu postavená na hlavu, keďže teraz to nie je ruská mafia, ktorá prívesok ukradne, ale je to skôr Hutch, ktorý z dlhej chvíle, respektíve kvôli frustrácii, že neochránil rodinu pred zlodejmi, prizabije mladšieho brata mafiánskeho bossa. Čo nasleduje je tradičný zápas na život a na smrť.

Nobody má jednoduchý dej a hlavnú pozornosť si pýta akcia.

Nobody je najmä akčný film, a ako taký si dáva najväčšiu prácu s akčnými scénami. Tie našťastie nie sú genericky vyprodukované. Naopak je za nimi vidieť kus dobre odvedenej práce. Nie je to síce tak revolučné, coolové a štýlové, ako spomínaný John Wick, ale nie je to ani bez nápadu a istej dávky šmrncu. Bob Odenkirk úspešne búra hranice svojej hereckej persony a vstupuje do teritória neohrozených hrdinov so zdvihnutou hlavou. Nemusí sa vôbec hanbiť a jeho unavenosť a pokročilý vek sú iba sympatickým spestrením jeho násilím otupeného charakteru.

Bob Odenkirk sa ako Hutch s nikým veľmi nemazná.

Režisér Ilya Naishuller, ktorý nám priniesol bizarne odviazaného Hardcore Henryho (2015) nezaostáva ani tu. Nobody si drží hladinu násilia a vtipu v surovom prevedení, aj keď jednotlivé scény skôr fungujú ako osamelé prednosti v inak absurdnom celku bez zaslúženého dejového pohonu. Vidieť vo filme Christophera Lloyda je vždy príjemným nostalgickým spestrením, no jeho postava tu slúži len preto, aby behala s brokovnicou v komickom ošiale. Veci sa dejú, ale keďže nemajú žiadny kontext, ich existencia skôr len tak plynie v prázdnote.

To isté možno povedať aj o iných vedľajších postavách, ktoré sa len tak pragmaticky zjavia, niečo vykonajú a potom vyšumia do zabudnutia. A bohužiaľ mi tak trochu príde aj celý film. Ten síce utečie ako voda, no človeku sa trochu nechce veriť, že toto je všetko, čo mu film dokáže ponúknuť. Finále potom pôsobí doslova ako vygenerovaná potreba všetko zakončiť pokusom o veľkú odviazanú prestrelku, bohužiaľ bez akéhokoľvek strachu o naše postavy.

Film Nobody je dostupný na Amazon Prime.