Dych recenzia: Cesta k správnemu dýchaniu

Od knihy s názvom Dych môžeme prirodzene očakávať knihu o dýchaní. Na tom by nebolo nič prekvapujúce. Prekvapujúca je skôr neočakávaná miera, akou kniha s názvom Dych na človeka a najmä na jeho dýchanie zapôsobí. Keď som si knihu zobral do rúk prvýkrát a otvoril som prvú stranu, zrazu som sa pristihol, že dýcham zhlboka. Ako švihnutím čarovného prútika som si zrazu začal svoje dýchanie uvedomovať. Začal som o ňom vedome rozmýšľať a nazdával som sa, že pri čítaní knihy s názvom Dych, musím predsa správne dýchať! Pritom je to pomerne vtipné, možno až smiešne, keďže z knihy som ešte žiadne informácie o správnom dýchaní nezískal. Ale všetci predsa vieme ako správne dýchať! Hlboké dýchanie je predsa synonymom zdravia! A tak som z nejakého zvláštneho dôvodu zhlboka dýchal aj pri čítaní tejto knihy. Respektíve, robil som tak do určite časti. V jednom momente ma totiž v knihe čakalo nemilé prekvapenie.

Autor knihy Dych, James Nestor, nás učí ako správne dýchať.

Alebo lepšie povedané, spolu s autorom knihy hľadáme spôsob ako lepšie dýchať. Pretože Dych je kniha písaná z Nestorovho pohľadu. Autor nás vo svojom diele zoznamuje s vlastným životom, vlastným zdravotným hendikepom a neskôr nás oboznamuje s historickými skutočnosťami alebo filozofiami zameranými na umenie dýchania. Odkazuje nás na staroveké indické a budhistické texty, ale taktiež navštevuje rôznych odborníkov alebo takzvaných „pneumonautov“, ktorí sa v minulosti zaoberali správnym dýchaním. Podobne ako oni aj on hľadá spôsobom ako sa vymaniť spod evolučného kroku vedľa v rámci dychu. Nestor píše, že až deväťdesiat percent ľudí dýcha zle, čo má za následok množstvo chronických ochorení a zdravotných ťažkostí. Jeho misiou je preto nájsť spôsobom ako dýchať správne.

„Evolúcia nemusí znamenať progres, povedala mi Evansová. Znamená len zmenu a život sa môže zmeniť k lepšiemu aj horšiemu. Ľudské telo sa dnes mení spôsobom, ktorý nemá nič spoločné s prežitím silnejšieho a s prirodzeným výberom. Namiesto toho si osvojujeme rysy, ktoré sú škodlivé pre zdravie, a navyše ich odovzdávame aj ďalším generáciám. Harvardský biológ Daniel Lieberman spopularizoval koncepciu dysevolúcie. Vysvetľuje, prečo nás bolí chrbát, nohy a prečo máme čoraz krehkejšie kosti. Dysevolúcia tiež vysvetľuje, prečo sa nám tak zle dýcha.“

Okrem veľmi zaujímavých poznatkov a informácií sa dozvieme aj množstvo podnetných detailov ohľadom anatómie nosa. Osobne som si vďaka knihe zodpovedal jednu veľkú záhadu spojenú s neočakávaným kýchaním. Musím uznať, že mám veľmi rád knihy, ktoré úplne znenazdajky zodpovedajú alebo vysvetlia skryté významy za každodennými funkciami ľudského tela. Tým najpodstatnejším je však moment, ktorý je opísaný ako dokonalé dýchanie. Je to presne ten moment, kedy som prestal zhlboka dýchať na základe akéhosi vlastného inštinktu. Takzvané dokonalé dýchanie má podľa Nestora svoje jasné špecifiká, ktoré nám dokazuje postupným odhaľovaním detailov a osobným experimentovaním s dychom. Nehovorím, že hlboké dýchanie je podľa Nestora doslova škodlivé, skôr by sa malo vykonávať správne.

James Nestor prichádza na ceste k lepšiemu dýchaniu s nečakanými tvrdeniami.

Je to najmä v časti kedy Nestor povyšuje oxid uhličitý na oveľa dôležitejšie miesto pre ľudský organizmus, než by sme si mohli myslieť. Kniha týmto spôsobom prehodnocuje zaužívané informácie rozšírené medzi laickou spoločnosťou a prináša nám celkom nové poznatky. Oxid uhličitý predsa vydychujeme. Tento plyn je v našich mysliach definovaný ako odpad. Okrem toho, CO2 nemá v dobe klimatických zmien dvakrát veľké renomé. Napriek tomu sa dočítame o zrozumiteľne vysvetlených procesoch, akým spôsobom dokáže mať tento plyn pre naše telo dôležitý význam.

Kniha Dych nám ponúka okrem teórie aj množstvo tipov na dychové cvičenia. Zoznamuje nás s populárnym Wimom Hofom a jeho dychovou metódou, ponúka nám tipy pre lepšie výkony počas športových aktivít a v mnohých prípadoch nám radí, že viac je niekedy menej. Neviem, či vám kniha Dych zmení život, no určite ponúkne jasne definované kroky ako sa pokúsiť o zmenu lepším smerom. Kniha nám pripomína niečo, čo si možno ani neuvedomujeme. Vystríha nás, že to čo možno celý život robíme, nemusíme robiť úplne správne. Učí nás ako lepšie spať, ako si lepšie všímať vlastné telo a ako mu lepšie načúvať.

Všetci dýchame. Robíme to automaticky a bez rozmyslu. A je celkom šokujúce, že mnoho z nás dýcha ústami, ani o tom nevie. Mnoho z nás má chronicky zapchatú pravú či ľavú nosnú dierku, a ani si to neuvedomuje. Z neprirodzenosti sa po rokoch stala prirodzenosť. A podobne ako sa človek môže napríklad po mesiacoch nesprávneho vykonávania istého cviku rútiť nevedomky k zraneniu, môže mu prísť ponúknutá rada na nápravu, zvláštne nešikovná a ťažko uchopiteľná. Podobne to funguje aj v tomto prípade, len s dýchaním. Niektoré cvičenia, či odporúčania, či už pri každodennom živote alebo pri vykonávaní športových aktivít, sa môžu zdať v praxi až takmer komplikované. Ale ako by povedal klasik, nič hodnotné neprichádza ľahko. Spýtajte sa Wima Hofa. Spýtajte sa Jamesa Nestora.

• Originálny názov: Breath
  • Autor: James Nestor
  • Počet strán: 316