Mulan recenzia: Ďalší krok vedľa od Disneyho

★ ★ ☆ ☆ ☆

Hrané adaptácie animovaných klasík od Disneyho sa nezačali vôbec zle. Popoluška (2015), Kniha džunglí (2016) aj Kráska a zviera (2017) splnili očakávania a priniesli nám chvályhodné filmy. Naopak zvyšné tituly sa zaradili skôr do teritória „rýchlo prišiel – rýchlo odišiel“ a nespôsobili medzi divákmi väčší huriavk. Oveľa horšie sú na tom tohtoročné adaptácie. Prvý bol podpriemerný Artemis Fowl a teraz to vyzerá tak, že v podpriemernosti pokračuje aj najnovšia adaptácia, dlhé mesiace ohrozovaná a premieľaná koronavírusom. Nanešťastie, Mulan je natoľko zlý film, že koronavírus mal byť preňho skôr vyslobodením, než prekliatím. Tvorcovia si aspoň mohli za tú dobu uvedomiť, ako v ich filme funguje len veľmi málo.

Mulan je ako najnovšia hraná adaptácia milovanej animovanej rozprávky z roku 1998 absolútne nešťastný krok vedľa.

Príbeh o dcére, ktorá sa vydáva za chlapca, aby ochránila svojho otca pred narukovaním do vojny, má silný námet. O tom taktiež svedčí aj vydarená originálna rozprávka. V súčasnej dobe by taktiež išlo o skvelý prídavok do prebúdzajúcej sa ženskej úlohy vo filme. Avšak, to by musela byť Mulan oveľa zodpovednejšie uchopená. Nielenže sa tvorcovia v mnohom odvrátili od pôvodného originálu, nielenže ich vidina finálneho filmu zápasí s identitou, Mulan nedokáže fungovať v jednoduchom budovaní scény. Film jednoducho veľmi významne drhne v oblasti obyčajného rozprávania príbehu. Scény sú nedotiahnuté, banálne popisné, umelé, neprirodzené, doslova hlúpe. Jediná sila filmu potom prebýva v kostýmoch a majestátnych lokalitách.

Mulan má zásadný problém jasne si vytýčiť svoju podobu. Filmu začína ľahko a hravo. Hlavná protagonistka je stále ešte len šantivé dieťa, honiace sa za sliepkou v odľahčenej nálade, pripomínajúcej optimistický začiatok. Ani v týchto momentoch nám však film neprestáva pripomínať svoju absenciu zručnosti vyrozprávať príbeh s filmárskym puncom. Tomuto veľmi pomáha neskutočne rušivý, chaotický a absurdne rýchly strih. A kamera na to nie je o nič lepšie. Jej základňa je vystavaná na princípe rozmarnej vynaliezavosti použiť na rôzne skoky a výskoky točivé momenty a chaotické prevraty. Hravosť rozprávky je zastúpená v jedinej scéne, kedy Mulan chytá do vzduchu vyhodený čajový servis. Okrem tejto scény sa film snaží pôsobiť ako vážnejšia historická rodinná dráma. Bohužiaľ sa jej to ani v tomto momente nedarí, a to z jediného prostého dôvodu. Remeselne to nestačí.

Yifei Liu ako Mulan.

Filmári sa zbavili niektorých animovaných zvieracích postáv, ktoré by im možno narúšali koncept žánrovej zmeny z rozprávky na vážnejší film.

Nevadilo by mi, ak by táto zmena dokázala chodiť po vlastných nohách, čo bohužiaľ nie je úplne pravda. Celý film totiž pôsobí neprirodzene a umelo. Vôbec tomu nepomáha šialený scenár, ktorý si dáva až príliš pozor, aby každý divák pochopil odvíjajúce sa situácie. Každá činnosť je vysvetlená a oznámená replikou. Ak nejakú do očí bijúcu situáciu nepomenuje jedna z postáv, tak potom sa odniekiaľ ozve výkrik, ktorý nám to jasne pomenuje. Dokonca obyčajné privoňanie si k odevu je znásobené umelo vytiahnutým čuchaním. Je to neprirodzené a jednoducho zle zvládnuté.

Mulan sa postupne stáva akčný film bez vidiny a inovácie. Spomalené scény a opakujúce sa točivé momenty navyše pôsobia ako pozliepané idei z iných filmov. Akčným scénám taktiež vôbec nepomáhajú absurdne situácie alebo opakujúci sa dôraz, z nejakého dôvodu nám opakovane priblížiť detaily lietajúcich šípov. Ich spracovanie a popieranie gravitácie je mimochodom rovnako neprirodzené a umelé ako celý film.

Neviem, či je vôbec možné kritizovať predstaviteľku hlavnej hrdinky Yifei Liu, ktorá bola podľa môjho názoru, aspoň vizuálne, určite zaujímavý výber. Avšak domnievam sa, že v tomto diele by vyznel aj dobrý herec ako amatér. Jednoducho by nemal ani réžiu, ani scenár, ktorý by mu dovolil čokoľvek viac predviesť. Príkladom je napríklad Jet Li, ktorého hlas pôsobí akoby sa s ním v postprodukcii nelichotivo pohrali. A už len táto filmárska neschopnosť mu podráža nohy pôsobiť herecky vierohodne. Mulan mi v tomto ohľade dokonca pripomínala niektoré tragické české pokusy o filmovú tvorbu. A to je veru, čo povedať. Mulan jednoducho nefunguje a s nehoráznym rozpočtom 200 miliónov dolárov opäť raz potvrdzuje fakt, že peniaze nie sú vôbec záruka úspešnej produkcie. Skôr naopak.