Artemis Fowl recenzia: Tento nepodarok si pokračovanie rozhodne nezaslúži

★ ★ ☆ ☆ ☆

Artemis Fowl je nová filmová adaptácia knihy Eoina Colfera a hneď sa pridáva do zoznamu neúspešných adaptácií populárnych fantasy kníh ako boli Eragon (2006), Zlatý Kompas (2007) alebo Percy Jackson (2010). Nebojím sa tvrdiť, že Artemis Fowl je zo všetkých spomínaných príkladov ten najhorší. A to najmä z toho dôvodu, že celý príbeh je natoľko mdlý, povrchný a totálne nevysvetlený, až sa zdá, že tvorcovia snáď mali toľko sebavedomia, že si nechali to najlepšie na budúce pokračovania. A ja budem veľmi prekvapený, ak sa všetky plány, a nebodaj aj rozpísaný scenár k druhému dielu, v tejto chvíli nadobro nezakladajú do šuplíka s názvom „Neotvárať“. Pretože osobne ma ďalší vývoj udalostí vôbec nezaujíma.

Ukážka k filmu predznamenávala hrôzostrašný výsledok. Stále tu však existovala istá nádej v prítomnosti režiséra. Kenneth Branagh nie je v oblasti hollywoodskych projektov žiadny nováčik. Jeho Thor (2011) nebol vôbec špatný, jeho zvyšné mainstreamové diela by sa dali pomenovať ako priemerné. A to im viac-menej stačí. Artemis Fowl naopak pôsobí ako dopredu prehraný boj. Akoby bol scenár filmu dopredu tak zlý, až s ním dokonca ani Branagh nedokázal nič dobré urobiť. Avšak to by nemohol byť film špatný po všetkých ďalších stránkach, a nie len po tej scenáristickej. Pretože v tomto filme chýba akákoľvek vízia alebo aspoň snaha vytvoriť jednu ucelenú scénu, ktorá by fungovala.

Hlavný hrdina filmu menom Artemis Fowl (Ferdia Shaw) je 12-ročný génius a údajne majster zločinu. Slovo „údajne“ je tu na správnom mieste, pretože Artemis nemá možnosť veľa majstrovského zločinu napáchať.

Práve naopak. Hlavný hrdina a jeho predstaviteľ je to najväčšie negatívum celého filmu. Na to, že Artemis má byť sebavedomý génius, pôsobí jeho predstaviteľ Ferdia Shaw skrehnuto až ustráchane. Pri scéna, keď vchádza do miestnosti v slnečných okuliaroch, pôsobí akoby hral chlapec na detskej besiedke paródiu Jamesa Bonda. Čo je možno viac chyba réžie a castingu, než samotného Shawna. Nenájde si k nemu cestu divák, nenájde si k nemu cestu ani jedna zo zvyšných postáv. A tie sú rovnako nevyužité ako sám Artemis. Jedinou svetlou nádejou je obrovský trpaslík Mulch Diggums (Josh Gad) a možno ešte mladá víla Holly (Lara McDonnell). Bohužiaľ, postavy ostávajú hrať v nezáživnom príbehu bez kontextu s nulovým vedením od chlapca, o ktorom viac počujeme, než že by sme ho reálne poznávali.

Artemis Fowl mi pripomínal film, ktorý človek môže pozorne sledovať, a aj napriek tomu ostáva márne bádať nad zmyslom celého diela. Je to akoby ste sledovali film z donútenia. Akoby ste sa pri jeho sledovaní rozhodli zájsť si párkrát na záchod, dvakrát doplniť pukance a možno si skontrolovať emaily, a potom len dopozerať záverečných pár minút bez pocitu akejkoľvek viny, že vám niečo uniklo. Presne tieto pocity má človek pri sledovaní Artemisa Fowla, s tým rozdielom, že ten film sleduje bez prerušenia. A je smutné, že tvorcovia si natoľko verili, že záver filmu naladili na pozitívnu strunu ďalšieho dobrodružstva.

Skupinka postáv si k divákovi hľadá cestu ťažko.

Podobne ako je slabý hlavný hrdina, slabý je aj maskovaný antagonista, ktorý uniesol Artemisovho otca (Collin Farrell). Jeho výsledné zvolanie „Nieeee!“ je posledným klincom do rakvy jedného z najtuctovejších scenárov posledných rokov.

Jedna klišé hláška strieda druhú. Všetko sme už niekde počuli, a nemožno to brať ani s nadhľadom. Akcia je bezpredmetná. Existuje len, aby existovala, čo je podľa môjho osobného názoru najhorší nepriateľ nielen akcie, ale aj existencie zlosyna v príbehu. Triky vyzerajú lacno a zanedbano, čo je vzhľadom na štedrý rozpočet (125 miliónov) až takmer nepochopiteľné. Chápem, že District 9 (2009) je úplne iný formát filmu, ale z jeho 30 miliónmi dokázal jeho režisér Neill Blomkamp potom hotový zázrak.

Ťažko povedať, či je Artemis Fowl premárnená šanca na dobrý film. Chápem silný odklon od knižného originálu, ktorý, priznajme si, nemá úplne tie pravé ambície byť novým Harry Potterom. A síce film je svojím vlastným pánom, Branagh nedokázal ani pod osobným vedením priviesť túto loď do šťastného cieľa. Skôr naopak. Artemis Fowl je jeho najhorší film doteraz a bude ho pravdepodobne ešte dlho prenasledovať. Ktovie aký podiel viny nesie na finálnom produkte štúdio Disney, čo však režiséra nijako neospravedlňuje.