Hľadanie slobody recenzia: Skutočný príbeh o budovaní nového života

Erin Frenchová napísala veľmi pútavú a občas aj veľmi úprimnú autobiografickú knihu. Tá pojednáva o jej strastiplnej ceste, s dnes už vychýrenou reštauráciou, Stratená kuchyňa (ang. The Lost Kitchen) na jej konci. Okrem toho, že Hľadanie slobody je kniha o živote mladej ženy, odmalička zviazanej s gastronómiou, kniha nám navyše jedinečným spôsobom priblíži podstatu dobrej reštaurácie. Erin nás veľmi detailne a najmä inšpiratívne vezme do svojho sveta. V momente, keď sa rozhodne otvoriť si vlastnú reštauráciu, čitateľ sa ocitá uprostred vlny nápadov. Od interiérového dizajnu, cez výber dodávateľov až po hotové menu, spolu s Erin jednoducho zdieľame jej nadšenie a zápal. Toto nie je len kniha o neľahkom osude mladej ženy túžiacej vydobyť si svoj sen. Toto je inšpiratívny návod, ako naštartovať svoj vlastný gastro-biznis. Navyše so slušnou dávkou pozitívnej energie k tomu.

Ako sám názov napovedá, Hľadanie slobody, sa točí práve okolo slobody.

Erin vyrastá v malom mestečku s názvom Freedom (v prekl. sloboda) v štáte Maine, kde ešte ako násťročné dievča pracuje v bistre svojho otca. Erin nám hneď zozačiatku prezradí, že pracovať s jej otcom nebolo vôbec ľahké. Nekompromisný zavalitý chlap, ktorý sa svojej dcére nestráchal otvorene vyhadzovať na oči, že vždy túžil po synovi, holduje alkoholu a prísnej pracovnej morálke. Erin trávi dlhé hodiny za fritézou a obsluhou hostí. Tí, ako sa neraz ukáže, sú podobne neokrôchaní, ako jej vlastný otec. Niet potom divu, že Erin sa chce z Freedomu, čo najskôr odsťahovať. Nádejné vyhliadky študovať medicínu sa však rozplývajú s jej neočakávaným tehotenstvom. Život tak mladú mamičku zavedie do mestečka Belfast, kde si nielenže nájde dobre platenú prácu v miestnej reštaurácii, ale aj nečakanú lásku.

Akokoľvek pozitívne to môže znieť, nečakaná láska má v Erinom prípade opačné dopady, než aké by sme od „nečakanej lásky“ možno očakávali. Ale aby sme zbytočne neprezrádzali príliš veľa, môžeme len s pokojným svedomím povedať, že niektorí ľudia v našich životoch, niektorí zdanlivo veľmi blízkych ľudia v našich životoch, môžu byť pre nás a pre naše sny, hotovou pohromou. Oveľa viac to človeka zabolí, keď do vlastných snov vloží krv a pot. A týmto sa dostávame k ťažkej práci, ktorá sa prelína celým dielom, ako neoddeliteľná súčasť každodennosti.

Na jednu stranu to pripomína Bod varu (Boiling Point, 2021) film o vysokom nasadení zamestnancov reštaurácie, mierne zmixovaný s toxickou závislosťou na liekoch a jemným popraškom depresie. Na strane druhej nám Erin veľmi autenticky približuje pocity eufórie z vyčerpania. Pocity radosti a uspokojenia, vychádzajúce na povrch v momentoch najintenzívnejších pracovných výkonov.

Naša rozprávačka je síce úprimná, no napriek tomu ostáva stále niečo vedome mimo nášho obzoru.

Erin je zväčša vykresľovaná ako obeť, čo je vzhľadom na jej životný príbeh pochopiteľné. Jej prednes je úprimný a otvorený. Dokonca sama pred sebou so sklamaním priznáva, že jej syn sa podobá na jeho otca, ktorého v knihe Erin ani len nechce menovať. Akoby tento človek ani nestál za jej pozornosť. Dôvod, prečo tomu tak je, ostáva takmer celkom skrytý. Celé kritické obdobie textovo preskakujeme a ideme ďalej. Erin je tehotná. Narodí sa jej dieťa. Nachádza si nový vzťah. Tento selektívny štýl sa neskôr opakuje aj v postave jej sestry.

My vieme, že Erin so svojou sestrou nemá dobrý vzťah. Dôvodom môže byť romantický trojuholník v spoločnej práci, ale taktiež tu visí množstvo otáznikov. Niečo ostáva akoby vedome pod pokrievkou. To neznamená, že absencia týchto medziľudských vzťahov komplikuje celistvosť a rozprávanie knihy, ale skôr to znamená, že Erin nám je ako človek vo svojej komplexnosti, vo svojich ľudských zlozvykoch a chybách, stále tak trochu skrytá. Čo sa vo finále môže prejaviť aj v kompletnom nazeraní na jej príbeh.

Jedlo ako inšpirácia, jedlo ako radosť.

Pochopiteľne, stále ide o autobiografiu, takže písať sám o sebe, a to aj kriticky, vyznie stále celkom dobre v porovnaní s tým, ako by nám Erin mohol opísať niekto iný. Nehovoriac niekto ako jej sestra, otec jej dieťaťa, alebo nedajbože jej „nový vzťah“, ktorý rozpúta v jej živote hotové peklo. Ak by sme sa ale sústredili na Erin, ako na kuchárku a podnikateľku, nemožno než ju úprimne obdivovať. V tomto ohľade to pripomína ďalší film. Gurmánsku rozprávku, Ratatouille (2007).

V knihe dokonca narazíme na podobnú scénu, ako keď sa kritik Anton Ego vracia cez jedlo naspäť do radostného detstva. Podobne ako v spomínanom filme, aj Erin píše o jedle so zanietením a vášňou. Dotvára svoje kulinárske schopnosti živými obrazmi, ako by mala vyzerať útulná reštaurácia. Sviečky, kvety, jemný a elegantný dizajn, čerstvé a chutné jedlo. Je inšpiratívne to čítať a ešte inšpiratívnejšie si z toho vziať postrehy pre naše vlastné chvíle v kuchyni alebo pri dobrom jedle.

Knihu Hľadanie slobody vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: Finding Freedom

Autorka: Erin Frenchová