Helgoland recenzia: Fascinujúce rozprávanie o svete kvantovej teórie

Viete niečo o kvantovej teórii? Ten názov väčšina z nás už určite niekde počula. Minimálne v sitcome Big Bang Theory. Popri Einsteinovej teórii relativity ide azda o jeden z najfrekventovanejších pojmov populárnej fyziky. Ale tých pojmov je prekvapujúco oveľa viac. A my laici väčšinu z nich dokonca dobre poznáme z populárnej kultúry. Heisenberg, Schrödingerova mačka alebo multiverzum? Kdeže Breaking Bad, Doktor Strange alebo Spiderman. Kniha Helgoland nám ponúkne odpovede, ktoré majú základ priamo v originálnom znení! A akože sa tento originál menuje? No predsa kvantová teória.

Autor knihy Helgoland, Carlo Rovelli, je známi tým, že jeho vysvetľovanie je prehľadné a polopatistické. Rovelli napísal knihu Helgoland v prvom rade pre tých, „ktorí nepoznajú kvantovú fyziku a chceli by pochopiť – aspoň do istej miery –, čo to vlastne je a aké má dôsledky.“ To znamená, že podobne ako minulé Rovelliho diela, aj Helgoland otvára fyziku širšej verejnosti. Robí to zábavne, pútavo a najmä zaujímavo. Rovelli nám otvára dvere do celkom nepoznaného sveta, fascinujúceho sveta, ktorý v skutočnosti každý deň prehliadame. Pritom je všade okolo nás.

„Kvantová teória objasnila základy chémie, fungovanie atómov, pevných látok, plazmy, farbu oblohy, fungovanie neurónov v našom mozgu, dynamiku hviezd, pôvod galaxií a iných tisícov aspektov sveta.“

Helgoland sa začína ako príbeh z romantickej literatúry.

Iba 23-ročný nemecký fyzik menom Werner Heisenberg odchádza sám na ostrov Helgoland v Severnom mori. Je to práve na tomto ostrove, kde mladý fyzik položil základy kvantovej teórie. Heisenbergove skúsenosti sú ďalším krásnym príkladom previazanosti vedy a umenia. Rovelliho básnická duša tento pojem o to intenzívnejšie posúva do popredia. To, čo vrcholí fyzikálnymi zákonmi, malo svoje počiatky vo filozofii. Javisko je rovnaké. Heisenberg vylezie na skalu s výhľadom na otvorené more. Pozoruje východ slnka, pozoruje vlny a zrazu príde na najzáhadnejšie tajomstvo prírody.

Pritom sa nemusíme báť, že by sme náhodou niečomu nerozumeli. Dokonca aj také vedecké kapacity ako napríklad Richard Feynman napísal, že kvantovej mechanike nerozumie nikto. To ale neznamená, že by sme sa k jej fascinujúcemu pôvodu a základným pojmom nemohli aspoň priblížiť. Rovelli totiž dáva jasne najavo, že nie sú podstatné ani tak výsledky, ako skôr nové prekážky, nové možnosti objavovania a nekonečná vedecká púť zaoberajúca sa fungovaním nášho sveta a univerza.

Bohato previazaný svet interakcie.

Neskôr sa zoznamujeme aj s ďalšími priekopníkmi kvantovej teórie. Spomínaný Schrödinger a jeho vlny, Max Born, zrejme „skutočný tvorca“ kvantovej teórie, alebo vplyvný Ernst Mach, ktorý dáva previazanosti vedy, filozofie a umenia celkom nový rozmer. Rovelli nás prevedie tromi kľúčovými koncepčnými zložkami k lepšiemu pochopeniu kvantovej teórie. Pravdepodobnosť, pozorovanie a granularita. Následne nás zoznámi s fascinujúcim pojmom previazanosti jednotlivých javov alebo objektov. „Svet je hrou perspektív ako zrkadlá, ktoré existujú len v odraze jedného v druhom.“ Píše Rovelli. Ocitáme sa v bohato previazanom svete interakcie. Realita sa rozmieňa na drobné a čaro vedy nám odhaľuje nepoznané hranice vnímania.

Helgoland je nesmierne pútavé čítanie. Kniha nám ponúka nový pohľad na veci, ktoré nás napadajú pri pozorovaní sveta, pritom možno ani netušíme, aké odveké filozofické alebo vedné témy nám behajú po rozume. Veľa z nich súvisí práve s kvantovou teóriou. Ako príklad by sme mohli použiť rýchlosť a jej vlastnosť, ktorú má objekt vo vzťahu k inému objektu. Podobne funguje aj príklad s farbou oblohy. „Obloha nemá farbu sama osebe, má farbu vo vzťahu k môjmu oku, ktoré sa na ňu díva.“  Píše Rovelli. Jeho kniha rozpráva o gramatike nášho sveta. Sveta, ktorý je vo svojom základe, svetom kvantovým.

Knihu Helgoland vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: Helgoland

Autor: Carlo Rovelli