Bridgerton recenzia: Moderná dobová telenovela je oprávnený hit Netflixu

★ ★ ★ ★ ☆

Nový seriál od Netflixu, Bridgerton, je moderný prírastok do radu dobových romantických adaptácií, v lepšom prípade po vzore Jane Austinovej, v tom horšom prípade, po vzore nemenovaných, no čitateľsky veľmi úspešných titulov z červenej knižnice. Osobne nie som s podobnými adaptáciami príliš oboznámený, no musím povedať, že Bridgerton zaslúžene obhajuje svoje momentálne miesto na výslní ako nový neflixový hit. Seriál je nesmierne pútavý, odvážny a experimentálne moderný. Ide o adaptáciu série kníh spisovateľky Julie Quinnovej, píšucej o vplyvnej anglickej rodine Bridgertonových. Autorka údajne nemusí byť úplne najvzornejším príkladom kvalitnej literatúry, no seriálová adaptácia jej diela, sa určite nemusí hanbiť. Práve naopak. Bridgerton je od samého začiatku pohlcujúcou plejádou medziľudských vzťahov, intríg a škandalóznych klebiet, ničnedarujúcej spoločnosti londýnskej aristokracie.

Bridgerton rozpráva mnoho menších príbehov a zápletiek, pretože postáv je tu veľa, a každá z nich má svoje sny a túžby.

Niektoré túžby sú povrchné a vykalkulované, iné sú založené na láske a šťastí. Takýto sen má aj mladá Daphne Bridgertonová (Phoebe Dynevor), ktorá hľadá vhodného manžela. Ocitáme sa v roku 1813 a práve začína plesová sezóna plná pytačiek a dvorení. Daphne očaruje samotnú anglickú kráľovnú, čo jej v spoločenskom rebríčku neuveriteľne pomáha. Záujemcov o jej ruku len a len pribúda. Keď sa jej do cesty postaví pohľadný vojvoda z Hastingsu, Simon Basset (Regé-Jean Page), snaha o prestíž a renomé naráža na silu skutočnej lásky.

Príbeh Daphne a vojvody z Hastingsu, je hlavná tepna príbehu. Bridgerton však rozplieta oveľa bohatšiu pavučinu vzťahov a príbehov, ktoré si diváka automaticky získajú. Okrem rodiny Bridgertonových hrajú hlavnú úlohu aj členovia rodiny Featheringtonových. Toto všetko je podčiarknuté prítomnosťou záhadnej a uštipačnej spisovateľky spoločenského denníka lady Whistledownovou, ktorej totožnosť je vo finále predmetom skvelej detektívky.

Seriál je v mnohých smeroch odvážny.

Veľká časť hereckého osadenstva je širokej verejnosti menej známa. Tvorcovia prichádzajú so sviežimi a neopozeranými tvárami. Zozačiatku som si nebol úplne istý výberom herečky Phoebe Dynevor do úlohy Daphne, no postupne si divák zvyká a mladá Daphne mu dokonca prirastá k srdcu. A nie je to ten druh zvykania si v podobe mierneho procesu lobotómie, často prítomného sledovaním československých seriálov, ale naopak ide skôr o skutočné zanietenie, ktoré si seriál a aj Daphne, vlastným pričinením získavajú.

Vojvoda z Hastingsu a Daphne Bridgertonová.

Ďalším odvážnym krokom je krok, najmä pre našu rasistickú spoločnosť, najodvážnejší. Ide o zámer obsadiť do veľkej časti hereckých úloh anglických šľachticov, čiernych hercov. Osobne nevidím v danom rozhodnutí akýkoľvek problém, keďže Bridgerton je absolútne úchvatná fantázia. Filharmonisti hrajú na plesoch Billie Eilish alebo Eda Sheerana a kostýmy a parochne nie sú ani zďaleka typickým príkladom módy danej doby. Bridgerton je skrátka moderná telenovela, ktorá je na rozdiel od tých starých mexických telenoviel, naozaj dobrá.

Vo finále som si seriál osobne veľmi užil a necítil som sa pritom ani príliš previnilo. Bridgerton je na tieto pocity skrátka príliš dobrý, aj napriek tomu, že ide o viac-menej ploché a zjednodušené situácie, mierne odtiahnuté od reálneho sveta. Ale nikto netvrdí, že Bridgerton ide po stopách seriálov typu Downtown Abbey. Bridgerton je zanietené potešenie, ktoré si dnešná doba viac než pýta. Zbytočne nad tým nešpekulujte. Ženy budú predsa len asi o niečo viac nadšené, keďže najmä druhá polovica seriálu začne byť nefalšovanou červenou knižnicou. Na druhú stranu, myslím, že ich polovičky nebudú sledovaním o nič ochudobnení.