Marriage Story recenzia: Osobný a melancholický film o rozvode je majstrovské dielo

★ ★ ★ ★ ★

Režisér Noah Baumbach prichádza s novým filmom, ktorý je bez preháňania zatiaľ jeho najlepším dielom. Zároveň možno tvrdiť, že ide o jeden z najlepších filmov tohto roka. Marriage Story automaticky prebúdza porovnávania s Bergmanovým projektom Scény z manželského života (1973). Podobne ako u Bergmana, aj v Baumbachovom prípade môžeme hovoriť o filme, inšpirovanom reálnymi skúsenosťami tvorcov. Baumbach však stojí na vlastných nohách, aj napriek tomu, že inšpirácia európskou kinematografiou je očividná.

Bez toho, aby sme mali akékoľvek povedomie o príbehu, samotný názov filmu nás navnadí na príbeh o manželstve. Baumbach však nestráca čas a jeho Marriage Story možno pokojne nazvať aj Divorce Story, pretože rozvod ostáva po celý čas hlavná téma. Manželstvo ako také nám Baumbach predstaví vo vydarenej a pozitívne naladenej úvodnej montáži. Týmto spôsobom sa zoznamuje s dvojicou hlavných hrdinov. Charlie (Adam Driver) a Nicole (Scarlett Johansson) však ostávajú zahalení rúškom tajomstva, pretože nasledujúci záber nás až s chladivou realitou prenáša do miestnosti manželského poradcu. A rozvod tu nie je niečo otázne. Rozvod je daná vec.

Niečo bolestivé sa ukrýva pod povrchom šťastnej rodiny.

Rozvod je v tomto prípade niečo isté a nevyhnutné.  O toto manželstvo už nikto nebojuje. To dáva Baumbach okamžite najavo. Celý čas sa potom zdá akoby tieto postavy niečo skrývali. Sú milí, pozorní, takmer až zvláštne civilní vzhľadom na to, čo ich nasledujúce dni čaká. Akoby bol pre nich rozvod niečo celkom normálne. A je veľmi pútavé sledovať ako sa tento prezentovaný obraz pokoja pomaly, kúsok po kúsku, odlupuje a na povrch pomaly presakujú horké slzy.

Marriage Story obsahuje scény, ktoré spútavajú na mieste. Baumbach v nich sústreďuje silu filmových majstrov a je to neskutočná radosť sledovať.

Vážnosť, dôvtip a inteligencia tohto diela sa s ľahkosťou radí vedľa zaužívané filmové klasiky starej školy. Zároveň je však film svieži, moderný a vôbec nepôsobí ako snaha odkazovať na niečo minulé. Baumbachov rukopis je tu stále veľmi viditeľný, aj napriek tomu, že pôsobí oproti jeho predchádzajúcim filmom o kúsok vyzretejšie. Stále si zachováva svoj špecifický humor, intelektuálne zasadenie svojich hrdinov a dokonca aj takmer nebadanú, veľmi jemnú grotesknosť niektorých svojich vedľajších postáv. Jeho cit pre definovanie charakterov je jednoducho výborný.

Silné scény si diváka rýchlo získajú.

Príbeh filmu nás sprevádza základnými problémami každého rozvodu. A centrom každého delenia rodiny sú deti. Syn Henry (Azhy Robertson) je v jednom peknom momente doslova ťahaný za ruky do dvoch opačných strán. Ani jeden z rodičov sa svojho syna nechce vzdať bez boja. To, čo sa zo začiatku javí ako veľmi pokojný rozvod, sa môže ľahko zmeniť na vzájomné útoky, ktoré sú obom rodičom prirodzene cudzie. Ich vzájomná láskavosť a dobrota je potom veľmi dramaticky skúšaná v podobe dvojice neohrozených právnikov, ktorých skvele hrajú Laura Dern a Ray Liotta.

Výborný scenár a majstrovskú réžiu dokonalo stelesňuje predstavenie dvoch hlavných predstaviteľov.

Driver aj Johansson podávajú najvýraznejšie výkony svojej kariéry. Možno je to aj z toho dôvodu, že sama Johansson prechádzala v počiatkoch produkcie svojím druhým rozvodom, alebo aj to, že sám Driver je synom rozvedených rodičov. Skutočnosťou však ostáva, že tieto reálne skúsenosti sa do filmu veľmi pravdivo a autenticky prenášajú.

Marriage Story je vo svojom finále majstrovským dielom a jeden z najlepších filmov tohto roka. Aj napriek snahe hlavných hrdinov pôsobiť nad vecou, ide o veľmi melancholické sledovanie, ktoré diváka výrazne zasiahne. A to najmä v tom, ako láskyplný a zároveň bolestivý je tento emotívny film až do svojho úplného konca.