Manželka a vdova recenzia: Majstrovský triler a aktívna hádanka pre každého

Austrálsky spisovateľ Christian White sa po úspešnom debutovom románe Nezvestná vracia na literárnu scénu s veľkými očakávaniami čitateľov. Sám autor v knihe prezrádza isté obavy nadviazať na nebývalý úspech jeho prvotiny. Čitatelia si však môžu pokojne vydýchnuť. Jeho druhá kniha s názvom Manželka a vdova jasne dokazuje, že Christopher White nie je ochotný zanechať svoju tvorbu náhode či nerozvážnosti. Naopak, autor si dobre uvedomuje prednosti literárneho textu v oblasti kriminálnej literatúry a podľa toho sa aj riadi. Vďaka vynaliezavému postupu v rozprávaní a výbornému dôrazu na detaily, vťahuje White čitateľa do svojho sveta a ponúka mu aktívnu hádanku plnú radosti z objavovania.

Ako sám názov napovedá, Manželka a vdova je kniha rozdelená do dvoch rozprávaní.

Prvou hrdinkou je vdova, Kate Keddieová. Tá prichádza na ostrov Belport, kde sa snaží objasniť záhadnú smrť svojho manžela Johna. Namiesto odpovedí ohľadom jeho smrti však Kate nachádza malé kúsky skladačky, ktoré jej začnú odhaľovať manželovu skrytú a nepoznanú minulosť. Kate si začne uvedomovať, že „celé manželstvo pozerala na manžela cez kľúčovú dierku. Teraz sa jej začal otvárať pohľad na to, čo sa skrývalo za dverami – všetko, čo v nej nevyvolávalo zmätok, pôsobilo desivo.“ Jej pátranie ju napokon privádza do nečakaných situácií a najmä do centra nečakanej pozornosti iných obyvateľov ostrova.

Druhou hrdinkou románu je manželka, Abby. Tá je naopak nútená zistiť príčinu náhlej zmeny v chovaní jej manžela Raya. Násilná smrť vyvolá po celom ostrove nezvyčajný huriavk. Rayovo defenzívne chovanie sa zdá príliš veľkou náhodou, čo Abby vedie v podobných šľapajach ako Kate. Jej kroky taktiež smerujú naproti šokujúcim zisteniam o svojom milovanom mužovi, čím sa dva zdanlivo nezávislé svety spájajú do jedného. Očakávania narastajú každým novým zistením. Nové informácie prinášajú aj nové závery a výsledný obraz nevyzerá vôbec ružovo.

Christian White má atraktívny štýl písania, čo robí z jeho druhej knihy veľmi pútavé dielo.

Jeho prednes je čistý a plynulý a pre čitateľa nie je vôbec náročné sledovať jeho živú obrazotvornosť. Jeho dve protagonistky sú sympatické a silné ženy. Každá nasleduje svoj vlastný konflikt, svoju vlastnú cestu vymaniť sa spod područia beznádeje. Autor často využíva priamu reč, čo je v prípade trilerov obvyklý jav, no nie je vždy prirodzene uchopený. V tomto prípade sa však nedá baviť o umelo vytvorených dialógoch, ktoré by pripomínali lacné televízne kriminálky. Občas síce niektoré postavy oplývajú netypicky intelektuálnymi postrehmi v rámci každodennej konverzácie, čo sa trochu vymyká rovine ich charakteru, no týchto prípadov bolo zanedbateľne málo.

Zvraty v deji sú opatrné. White sa nepotrebuje zahadzovať šokujúcimi zvratmi, pretože jeho rozprávanie, jeho literárny svet, je dostatočne silný pútač, ktorý zbytočné násilné efekty nepotrebuje. Naopak, čo mi prišlo (možno neúmyselne) mierne komické, boli občasné autorove prirovnania. Niektoré z nich, ako napríklad „zbytočný ako ponožky bez nôh“, mi vyčarili úsmev na tvári. V jednom momente by som namietal aj na príliš silný dôraz na detaily ako boli zdanlivo zbytočné názvy pesničiek, kapiel, značky polotovarov, dokonca názvy filmov na hrnčekoch a podobne. Tento pocit je však mylný. V texte má totiž všetko svoje vedome určené miesto. A z negatíva sa však pod svetlom istých súvislostí rýchlo stáva prekvapujúce pozitívum.

Manželka a vdova je aktívna hádanka, v ktorej si autor pohráva so slovíčkami.

Christopher White dáva čitateľovi indície a drobné náznaky, napovedá mu, núti ho myslieť a utvárať si vlastné názory, čo vo finále neznamená, že veci sa budú diať podľa jeho, či jej, úsudkov. Niekedy to vyzerá akoby nás autor vedome naťahoval a výborne sa na tom zabával. Inokedy sa zdá akoby si White povedal, že všetko vedome otočí na hlavu. Akoby vedel, že príbeh nemôže ísť týmto smerom. Akoby s ním osobne nebol spokojný, a preto sa nečakane rozhodne priložiť ruku k dielu a jedným dotykom zmení smerovanie celého výtvoru.

Finále je na jednu stranu výborným a neočakávaným zvratom, ktorý čitateľa doslova nadchne aj odzbrojí. Na druhú stranu, presne v tejto časti sa nachádza aj náznak prvku deus ex machina, čo však našťastie ani v najmenšom neohrozí výsledný pozitívny pocit z knihy. Nepamätám sa kedy naposledy som sa musel tak silno držať, aby som neprezradil žiadny zo spoilerov, najmä potom ten najhlavnejší, ktorý súvisí s najsilnejším momentom v knihe. Je to vynaliezavý, efektívny a účinný prevrat vložený do skutočne vyšperkovanej scény. Naozaj ma mrzí, že o nej nemôžem napísať viac. Možno aj z tohto dôvodu je Manželka a vdova skvelý kandidát pre literárne kluby a vášnivé diskusie.

• Originálny názov: The Wife and the Widow
  • Počet strán: 248
  • Preklad: Zuzana Močková-Lorková