Hlava 22 recenzia: Nová adaptácia znepokojí aj rozosmeje

★ ★ ★ ★ ☆

Nová adaptácia knižnej klasiky Josepha Hellera od streamovacej služby Hulu, skvele vystihuje atmosféru originálneho textu. Hlava 22 bola vždy známa svojou satirickou povahou a absurdným humorom. A my môžme bezpochyby potvrdiť, že tvorcom sa využitie týchto prvkov podarilo dosiahnuť v perfektne vyváženom stave.

Mini séria je rozdelená do šiestich epizód. Hviezdne obsadenie vedie George Clooney, ktorý sa pomimo účinkovania vo vedľajšej úlohe, postaral aj o celkový vznik seriálu, pričom pár epizód aj sám režíroval. Jeho prítomnosťou by sa dalo ľahko hovoriť o veľkom návrate slávneho herca naspäť na televízne obrazovky. Mimo neho sa však môžeme tešiť aj na známych hercov, akými sú napríklad Hugh Laurie (Doctor House) alebo Kyle Chandler. Celé osadenstvo však z príbehového a hereckého hľadiska určite zastupuje Christopher Abbott v hlavnej úlohe Yossariana.

Hlava 22 začína dramaticky uprostred chaosu. Nevieme síce, čo sa deje, no z prvého dojmu každý usúdi, že humor tu nebude prevládať. Vojna a strach zo zbytočnej smrti je stále prvoradým elementom. Z detailných záberov sledujeme muža s tvárou červenou od krvi ako hypnotizovane kráča vedľa dymiaceho bombardéru B-25. Jeho oči sú plné nedávnej hrôzy. Jeho krok je pomalý a odovzdaný. V diaľke niekto kričí o pomoc. Tlmene, akoby hlboko pod vodou. Nevieme, či je márne volanie skutočné, alebo len vychádza z jeho hlavy. Až bolestivý výkrik do prázdna nás privedie na počiatok celého príbehu.

Plukovník Cathcart dokáže byť veľmi nepríjemný (Kyle Chandler, Hlava 22)

Tvorcovia seriálu si jasne uvedomujú, že síce adaptujú vojnovú satiru, to však neznamená, že sa budú snažiť byť za každú cenu vtipní.

Hlava 22 má veľmi chytrý humor, ktorý vychádza zo skutočne absurdných situácii, ktorým človek naozaj verí. Humor sa celý čas chytro pohybuje na pomyselnej hranici medzi vážnosťou a výsmechom. Postavy vrchných veliteľov, akými sú napríklad Scheisskopf (Clooney) alebo najmä plukovník Cathcart (Chandler), túto absurdnosť dokonalo stelesňujú. Oni rozhodujú o náletoch, oni rozhodujú o daných cieľoch. Scéna s posunutou hranicou fronty je toho potom krásny príklad.

Celý seriál sa Yossarian snaží vzoprieť vojnovej mašinérii. Yossarian si chce splniť svoj daný počet misií a vrátiť sa bezpečne domov. Naráža však na nezmyselné navyšovanie náletov a jeho pobyt v kokpite lietadla sa tak neprestajne predlžuje. Výsledkom sú potom jeho márne snahy, ako sa z tragického a absurdného kolobehu vymotať. Všetci mu hovoria Yo-yo, a on sám ako také jo-jo naozaj funguje. Všetko sa točí okolo jedného zaužívaného rytmu, ktorý sa prejavuje aj v spôsobe rozprávania seriálu.

Yossarian odpočíva pri mori, chodí s ostatnými do Ríma za prostitútkami, alebo bombarduje nepriateľské územia, kedy mu ide o život. A stále dookola. Daný rytmus strieda len vždy prítomná hrozba smrti a zužujúci sa kolektív jeho kamarátov. Na rozdiel od niektorých z nich, je však Yossarian strachom zo smrti neustále posadnutý.

Yossarian na ďalšom brífingu bombradovania (Christopher Abbott, Hlava 22)

Hlava 22 síce rozpráva o absurdnosti vojny a jej dopadoch na ľudské životy, avšak Yossarian sa niekedy naozaj zdá ako zbabelec.

Robí veci, ktoré sú v istom zmysle hanebné a dokonca, pre neho aj ostatných, nebezpečné. A táto otázka zbabelosti je v seriály napokon dostatočne preskúmaná. Napriek tomu ide v konečnom dôsledku o jednu formu vzdoru, ktorá v prípade zlyhania, ľahko strieda iná a oveľa heroickejšia. Výsledok je však vždy len jeden a to je vrátiť sa živý domov.

Napriek tomu, že nám seriál Hlava 22 neponúkne pohľad do súkromného života ani jednej z postáv, dovolí nám nazrieť na vnútorný, komplikovaný boj Yossariana. Christopher Abbott hrá hlavnú postavu výborne zúfalo. Abbott má v očiach skrytú úzkostlivosť a strach. Na rozdiel od veliteľov alebo skvelého Majora Majora, nie je jeho Yossarian ani trochu komická postava. Naopak, on sám je možno ako často tvrdí, jediný normálny človek v okolí. Dôležité je však podotknúť, či mu to v danom prostredí, vydrží až do konca.