Knihy

Tyll recenzia: Historická fikcia, v ktorej realizmus strieda fantáziu

Tyll Ulenspiegel je postava kaukliara a dvorného šaša z nemeckého folklóru. Podľa nemeckej dobovej literatúry žil v 14. storočí. Jeho osoba je zahalená rúškom tajomstva a dodnes nemožno s istotou povedať, či ide o reálnu alebo fiktívnu postavu. Rakúsko-nemecký autor, Daniel Kehlmann, sa k histórii stavia po svojom. Už raz historický román napísal. Jeho kniha z roku 2005 niesla názov Vymeriavanie sveta a Kehlmann sa po jej vydaní zaprisahal, že historickú fikciu už nikdy písať nebude. Tyll je porušením tohto sľubu. Kehlmann síce tvrdí, že v skutočnosti historické romány vôbec nemá rád, no jeho v poradí už ôsma kniha pristupuje k histórii prekvapivo zábavne a svojsky.

Kehlmann prenáša známeho kaukliara zo 14. do 17. storočia, konkrétne do obdobia tridsaťročnej vojny. Napriek tomu, že Kehlmann svoj nový román nazýva menom hlavného hrdinu, jeho kniha je oveľa mozaikovitejšia a Tyll často neostáva jej univerzom. Kehlmannov knižný svet je ako pavučina, ktorá sa rozprestiera časom aj priestorom. A Tyll Ulenspiegel je prítomný v každej jednej nitke. To však neznamená, že by bol aj jej hlavným obsahom. Jeho postava trocha pripomína Gaimanovho Sandmana zo série rovnomenných grafických románom. Často sa čitateľ dostane do celkom neočakávanej situácie, ktorá dýcha vlastným životom, len aby vzápätí zistil, že slávny kaukliar prichádza znenazdania na scénu. Tento efekt je ešte oveľa intenzívnejší a podmanivejší, keď si uvedomíme, že všetko do seba viac-menej zapadá.

Tyll sa vyznačuje nechronologickým rozprávaním. Text knihy je dokonca štýlovo aj naratívne poprehadzovaný.

Najpôsobivejšie to je vidieť pred koncom knihy, kedy sa zdá, že autor využíva všetky vlastnosti vhodné pre záverečné slová, len aby ich vzápätí celé negoval pokračovaním Tyllovho života. A ten, ako sa slávny kaukliar vystatuje, bude nekonečný, čo môže Kehlmann aj týmto štylistickým spôsobom pretavuje do svojho textu. A to nielen nechronologickým rozprávaním v rámci jednej postavy, ale aj v rámci času a priestoru, a napokon aj cez rozprávačské prostriedky.

Raz je Tyll slávny kaukliar a provokatér, inokedy je malý chlapec, čo býva so svojím otcom mlynárom a tehotnou matkou. Raz sledujeme napínavý inkvizičný proces, inokedy sa ocitáme v spoločnosti Zimného kráľa, Fridricha V. a jeho ženy Alžbety Stuartovej. V príbehu vystupujú aj iné skutočné postavy ako napríklad učenec Athanasius Kircher alebo básnik Paul Fleming. Široké spektrum postáv priamo súvisí s množstvom dobových predmetov a tematík. Týmto spôsobom nás Kehlmann oveľa viac vťahuje do Európy 17. storočia. A je to svet pohltený nekonečnou vojnou, plný násilia, náboženského prenasledovania a alchymistického bádania. S týmto bádaním taktiež súvisí vtipná stránka knihy, najmä potom snaha učenca Kirchera dolapiť draka.

Tyll je roztrieštený aj ucelený zároveň. A to myslím úplne v tom najlepšom slova zmysle. Je to zábavné, aj filozofické, niekedy ľahké, inokedy pekne zamotané. Realizmus strieda fantázia, a obe roviny sa často nepozorovateľne prelínajú. Kniha je dokonalým príkladom historickej fikcie s tým, že dôraz je kladený najmä na slovo fikcia. Kehlmann si uvedomuje nedostupnosť spoznať historické osobnosti, a už vôbec nie tie z prostredia nemeckého folklóru. A presne taký je aj záhadný kaukliar Tyll. Autor sa aj preto pohráva s textom, či už za účelom vtipnej hry, alebo kvôli skrytým úvahám. Takou je aj príklad s dvoma rovnakými listami (alebo snáď len s jedným listom?) Tyllovho premýšľavého otca Clausa. Z tohto hľadiska s nami román ostáva aj dlho po jeho dočítaní, pretože záhadné odstavce a myšlienky ostávajú žiť naďalej. Presne tak ako aj Tyll Ulenspiegel.

• Originálny názov: Tyll
  • Počet strán: 344
  • Vydavateľstvo: Lindeni, 2020