RRR recenzia: Indický blockbuster pulzuje epickosťou

★ ★ ★ ★ ★

Našinec pristupuje k bollywoodskym akčným trhákom s pochopiteľnou rezervovanosťou. Väčšinou to býva riadne pritiahnuté za vlasy, veľa sa tam spieva a tancuje, a lacnými trikmi sa ironicky nešetrí. Keď v roku 2015 vyšiel prvý Baahubali, aj slovenský divák dokázal okamžite rozpoznať oveľa prístupnejší formát. Ten ešte výraznejšie vykryštalizoval druhým pokračovaním z roku 2017. Baahubali 2 sa stal finančne najúspešnejším filmom Indie a zaujal aj v zahraničí. Režisér Baahubaliho, S.S. Rajamouli, sa tento rok vracia s novým filmom a nemožno, než povedať, že ide o udalosť roka. RRR (Rise Roar Revolt) mal dokonca historicky najsilnejší otvárací deň pre indický film, globálne, čím porazil aj spomínanú druhú časť Baahubaliho. A okrem toho, po covide opäť zaplnil indické kiná vášnivými divákmi.

Ak by sme mali RRR opísať len jedným slovo, bude to slovo, epický.

Príbeh filmu sa odohráva v Indii uprostred 20. rokov minulého storočia. India je jednou z kolonizovaným krajín rozmáhajúceho sa Britského impéria. Britskí vojaci držia indickú spoločnosť v pozore a poslušnosti najmä fyzickou silou. Na čele príbehu stoja dvaja hlavní hrdinovia. Bhim (N.T. Rama Rao Jr.) a Ram (Alluri Sitarama Raju), inšpirovaní reálnymi indickými revolucionármi danej doby, ktorí sa v skutočnosti nikdy nestretli, stoja každý na inej strane. Bhim sa snaží nájsť a oslobodiť svoju malú sestru Malli, ktorú z jeho osady uniesli britkí vojaci na čele s neľútostivým guvernérom Scottom (Ray Stevenson) a jeho krutou ženou Catherine (Alison Doody). Ram je naopak indický policajt, ktorý je na základe svojej odvahy a guráže vybraný, aby Bhima a jeho komplicov odhalil a zatkol.

Ak by sme mali trhák ako RRR opísať len jedným slovom, bolo by to slovo, epický. S.S. Rajamouli dokáže z každého jedného momentu vydolovať pre svojho diváka zimomriavky navodzujúce extáze. A nie je to len veľmi efektívnym výberom hudby, skvelými spomalenými scénami, alebo prepracovanými súbojmi. Tým najhlavnejším efektom je Rajamouliho nefalšovaný dôraz pre emóciu. V každom jednom pohľade jeho hrdinov sa zračí jasný odkaz, súvisiaci s prebiehajúcim dejom. Nech už ide o grandiózne odhodlanie hrdinu, dosiahnuť svoj zámer, alebo o srdcervúce uvedomenie si straty svojho milovaného, na konci na nás vždy čaká silné vyvrcholenie. Ak by som to možno trochu pritiahol za vlasy, čo v tomto prípade asi aj môžem, funguje to takmer ako Ejzenštejnova technika formalizmu. Jeden záber, druhý záber, katarzia.

Neohrozený Ram má veľa pôsobivých momentov.

Vyvážený obsah revitalizuje indický blockbuster.

Nenechajte sa ale pomýliť. RRR je stále bollywoodsky film. Alebo lepšie povedané, tollywoodsky film, keďže RRR je z väčšej časti v telugčtine. Ide o jazyk rozšírený najmä v južnej časti Indie. RRR je stále film pritiahnutý za vlasy. Stále sa tu spieva a tancuje. Stále je tu veľa trikov a spomalených záberov. Ale na rozdiel oproti iným bollywoodskym akčňákom je v tom, že tu je celý obsah skrátka výborne vyvážený. Na vlastnom ihrisku s jasne definovanými pravidlami, funguje Rajamouliho novinka na jednotku. Dokonca by sa dalo povedať, že po únavných a recyklujúcich sa komiksovkách, (doslova každej po Avengers: Endgame) konečne prichádzajú na scénu dvaja neopozeraní superhrdinovia a prinášajú slovenskému divákovi niečo iné.

Zasadením sa film síce prezentuje historicky, no v skutočnosti sa dostávame do akéhosi alternatívneho vesmíru, kde sa miešajú rôzne obdobia a štýly. Pohľad na Britov, ako na zlomyseľných utláčateľov, hraničiacich až s nacistickými tyranmi, je príjemným osviežením. Guvernér Scott a najmä jeho manželka Catherine, sú skvelí záporáci. Rasistickí, nadradení a nesmierne krutí. Indický život im nestojí ani za jednu britskú guľku do pušky. Bojovnosť našich hrdinov je potom oveľa hodnotnejšia, dramatickejšia a najmä emotívnejšia, ak vieme, že proti nám stoja skutoční a nefalšovaní vrahovia a utláčatelia.

Asi je úplne jedno nad tým nejak extra polemizovať. RRR je najmä skvelá zábava. Je to epické, grandiózne, hravé aj vynaliezavé. Bhim aj Ram sú nesmierne charizmatickí hrdinovia a nech už bojujú ako bohovia, alebo tancujú ako Gene Kelly, vždy je radosť ich sledovať. Indický blockbuster sa filmom RRR približuje nášmu vkusu a nemusí už vôbec nič meniť, pretože to robí skrátka skvele.

RRR je dostupný na Netflixe.