Guava Island recenzia: Childish Gambino a Rihanna na ceste za slobodou

★ ★ ★ ★ ☆

Donald Glover a Rihanna účinkujú v novom projekte s názvom Guava Island. Ide o ďalší prídavok do série kreatívneho tímu Glover alias Childish Gambino a Hiro Murai. Dvojica nám priniesla výborný seriál Atlanta alebo famózny videoklip k hitu This is America. Guava Island nie je typický film. Vlastne môžeme ľahko povedať, že všetko v tomto diele sa tak trochu vymyká zákonom a zaužívaným klasifikáciám. Čo však neznamená, že to celé nefunguje.

S dĺžkou 55 minút sa nedá úplne hovoriť o celovečernom filme. Nedá sa hovoriť ani o krátkom filme, ktorý by mal mať podľa pravidiel maximálne 40 minút. A aj to je niekedy priveľa. Žánrovo sa film pohybuje niekde medzi muzikálom, animáciou a sociálnou drámou s morálnym ponaučením. Niekto by mohol namietať, že dielo plnohodnotne nezastáva ani jednu z menovaných kategórií. Iný by mohol argumentovať, že ide o zámer. Film je totiž prevažne o slobode. A tak sa môže zdať, že pri vzniku daného projektu sa slobodne rozhodovali aj tvorcovia. Veď prečo nie, ak to funguje.

Deni Maroon (Glover) žije na krásnom ostrove menom Guava Island, kde vystupuje ako miestny umelec a muzikant.

Celý ostrov patrí do područia biznismenovi s mafiánskymi praktikami menom Red Cargo (Nonso Anozie). Ten núti obyvateľom ostrova, aby preňho pracovali v miestnych fabrikách, každý deň, celý deň. Deni sa chce ubrániť kapitalistickému vykorisťovaniu hudobným festivalom. Chce, aby si ľudia jeden deň v týždni odpočinuli. Chce, aby boli jeden deň slobodní. Pretože ako Deni tvrdí, ľudia sú v raji, ale pretože nemá nikto čas, ani možnosti, nikto v ňom naozaj nežije. Jediné, čo potom Deni od Reda žiada je možnosť, aby mali ľudia v nedeľu voľno. S tým má však nenásytný biznismen veľký problém.

Deni je mladík, ktorý si viac ako peniaze, cení slobodu a svoje dievča Kofi (Rihanna). Aj napriek tomu, že každý deň spieva v miestnom rádiu propagandistickú pieseň, jeho cieľom je oslobodiť ľudí pripravovaným festivalom. Ten má slúžiť ako cesta k osobnej slobode. Existencia festivalu je cesta ako sa aspoň na jeden deň vymaniť spod područia každodennej práce. Navyše, zložením piesne si chce uchovať Kofine srdce, na čom mu záleží najviac.

Pripravovaný festival je veľké tajomstvo (Donald Glover, Guava Island)

Guava Island je film so sociálnym cítením. Natáčanie prebiehalo symbolicky na Kube. Napriek tomu však dáva Glover do pozornosti odkazy na život v Amerike.

V jednej scéne sa miestny robotník pýši svojím cieľom nazhromaždiť dostatok peňazí, aby si v Amerike začal svoj vlastný biznis. Deni sa mu vysmeje: „Toto je Amerika. Guava nie je odlišná od akejkoľvek inej krajiny.“ Amerika je koncept, ktorý funguje kdekoľvek na svete. Aby človek zbohatol, musí urobiť niekoho ešte bohatším. A tak funguje aj Guava.

Guava Island ide na podobne protestnej vlne ako pieseň This is America. Tá vo filme zaznie podobne ako ďalšie Gambinove hity. Škoda, že Rihanna ostáva celý čas bokom a nepodarí sa jej zaspievať ani jednu pieseň. V jednom momente, kedy sa zdá, že by sa Deniho pieseň Summertime Magic mohla zvrtnúť v super duet, nás film nepríjemne odstrihne. Aj napriek tomu je však Guava Island podarene štýlovým a provokujúcim projektom, ktorý dokáže roztancovať dušu človeka.