Len preto recenzia: Detská kniha o protikladoch, kontrastoch aj kompromisoch

Matthew McConaughey už nie je iba populárny hollywoodsky herec, spisovateľ, ale po novom už je aj autor detskej literatúry. Jeho nová kniha s názvom Len preto je zbierka protikladných dvojverší sprevádzaných trefnými ilustráciami. Primárnym cieľom knihy je upriamiť pozornosť na protikladnú podstatu činov, dvojzmyselnosť rozhodnutí a nejednoznačnú otvorenosť povahy človeka. Krkolomne vysvetlené. Taktiež môžeme napísať, že len preto, že to môže znieť jednoducho, ešte neznamená, že to je jednoduché. Čaro knihy je najmä v tom, že je otvorená interpretáciám. Niektoré príklady nám hovoria viac, iné možno menej, a to v závislosti od nášho vlastného života, od našich vlastných skúseností.

Len preto, že si roztrasený, neznamená, že nemáš pevnú ruku. Len preto, že som hotová, neznamená, že som skončila. Len preto, že si získal cenu, neznamená, že si vyhral. Alebo obľúbené, len preto, že nehybne sedím, neznamená, že nič nerobím. Posledný príklad pekne pripomína tie chvíle, keď Van Gogh nechodil pole obrábať, ale ho maľovať. Niet divu, že ľudia, čo si v detstve neprečítali McConaugheyho knihu ho potom považovali za povaľača. Pretože tu sme na žatve, že áno. Len preto má lepšie, aj horšie príklady dvojverší. Stále tomu hovoríme dvojveršie, aj keď o rýmoch sa často rozprávať nedá. Napriek tomu je slovenská forma v skutočnosti poňatá lepšia, ako keby sme rýmovanie silou mocou vyžadovali, za cenu straty myšlienky a zisku neprirodzenosti. Napriek tomu, že otázka originálnej myšlienky a podstaty textu, a to špeciálne poetického textu, je pri prekladoch téma sama osebe.

O pekné ilustrácie sa v knihe postarala Renée Kurilla. Zatiaľ, čo niektoré dvojveršia sú ilustračne skvele vystihnuté, ako napríklad, len preto, že som raz zaklamal, ešte nie som klamár. Pod týmto textom vidíme staršieho chlapca, ako obraňuje mladšie dievča a berie na seba vinu za nešťastne rozbité okno pri baseballe. Textu to automaticky dáva skvelý príklad, kedy aj klamstvo možno brať ako cnosť. Niekto by mohol namietať, že ilustrácie zbytočne definujú dané slová a berú im tak niečo z vlastnej interpretácie čitateľa alebo čitateľky. Ale pri predstave, že z tohto dôvodu ilustrácie z knihy vypustíme by knihe skôr uškodilo, než naopak. Ako pri každej dobrej detskej knihe aj tu platí, že o obsahu sa s deťmi vieme rozprávať. Vieme v nich podnecovať zvedavosť, hĺbku uvažovania a myslieť mimo pomyselné vytýčené hranice.

Opakujúcim sa motívom knihy je myšlienka individualizmu. Jedinečnosť v štýle, že takto to robíš ty, takto to robím ja, a čo robíš ty, to nemusím ja. A to je v podstate dôležitá správa pre tie deti, ktoré sú nezdravo ovplyvňované spoločnosťou, aj napriek tomu, že cítia, že oni by azda veci riešili inak. Základnou myšlienkou je spoločenská otvorenosť. Individualizmus, ale súčasne spolupatričnosť. Jedinečnosť, ale zároveň sila komunity. A záverečná ilustrácia knihy toto poslanie veľmi pekne znázorňuje.

Knihu Len preto vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: Just Because

Autor: Matthew McConaughey