When They See Us recenzia: Šokujúci prípad nespravodlivosti

★ ★ ★ ★ ★

When They See Us je nová mini séria od Netflixu o skutočnom príbehu piatich chlapcov obvinených zo zločinu, ktorí nespáchali. Krutý pohľad do útrob nechválne známeho procesu z roku 1989 s takzvanými Central Park Five, ako sa chlapcom hovorilo, je šokujúcim prípadom nespravodlivosti. Niekedy je doslova ťažké sledovať odvíjajúce sa okolnosti, ktoré postretli len 14 – 15 ročné deti. Zároveň sa divákovi ani nechce veriť, ako sa niečo podobné mohlo vôbec stať.

Prípad sa odohral 19. apríla 1989 v New Yorku. Skupina afroamerických mladíkov sa ten večer rozhodla zájsť do Central Parku. Bolo ich veľa a niektorí sa navzájom ani nepoznali. Ten istý večer sa v inom kúte parku odohral brutálny útok na mladú bežkyňu. Trisha Meili bola vážne zranená, znásilnená a polomŕtva nechaná v kríkoch. Len zázrakom prežila. Ten večer zatýkala polícia v parku viacerých mladíkov. Chaos sa zmenil na náhodnú sériu zadržaní. Už pri prvom vypočúvaní sa policajné vedenie rozhodne nájsť vinníka. Kriminalita nezadržateľne stúpa a okresný prokurátor Linda Fairstein (Felicity Huffman) potrebuje výsledky. Čo nasleduje sú šokujúce postupy ako dostať deti do väzenia.

Asante Blackk ako Kevin v súdnej sieni

Nespravodlivosť v tej najsilnejšej forme je základným kameňom celého diela.

Režisérka Ava DuVernay vyrozprávala príbeh až s mrazivou presnosťou. Vykonštruovaný proces a jeho obete pripomína grécku tragédiu v tom slova zmysle, že nevinní ľudia, naši kladní hrdinovia, znášajú skutočne brutálne rany osudu. Aristoteles by mal veru radosť. Niektorí chlapci sa nielenže navzájom ani nepoznajú, jedného zatknú priamo v čakárni, keď sa svojou prítomnosťou rozhodne podporiť svojho kamaráta. Šialené spôsoby polície len podporuje skutočnosť, že vo vypočúvacej miestnosti sedia neplnoleté deti bez prítomnosti svojich rodičov.

Aj napriek tomu, že sa v príbehu ocitnú rasistické poznámky, viac ako o čokoľvek iné sa režisérka v štyroch epizódach detailne zameriava na holú skúsenosť byť nespravodlivo zbavený slobody. A nielen to. Prekážkou je živenie klamstva, zatiaľ čo pravda je vedome potláčaná. Boj za pravdu sa potom taktiež stáva bojom za spravodlivosť.

Každá epizóda má v celom príbehu svoje hlavné poslanie. Tematická rozčlenenosť a koherentnosť jednotlivých epizód nám potom dovoľuje až s dokumentárnou presnosťou okúsiť rôzne stránky trpkých okolností. Zatiaľ, čo prvé dve epizódy sa zameriavajú na fyzicky aj psychicky agresívne a náročné vypočúvanie, druhá epizóda nás prevedie samotným súdnym procesom. Zvyšné epizódy sa potom zameriavajú na hrozné podmienky vo väzení a na dopady pre obvinených, ktorí majú ako registrovaní sexuálni násilníci doslova zničení život.

Jharrel Jerome ako Korey podáva výborné herecké výkony.

Ďalšou výraznou prednosťou mini série When They See Us je výborná voľba hercov. Najmä detskí herci v úlohách vystrašených a odsúdených chlapcov podávajú fantastické výkony.

Dvaja z nich, Asante Blackk a Jharrel Jerome, zapôsobia svojou nevinnosťou azda zo všetkých najviac. Ich vystrašené a nechápavé pohľady, ich bezmocnosť čokoľvek urobiť, ich prosby rodičov o pomoc, trhajú divákovi srdce. Okrem nich však ponúka seriál množstvo ďalších postáv, či už spomedzi rodičov (John Leguizamo, Michael Kenneth Williams), právnych zástupcov (Vera Farmiga, Joshua Jackson, Famke Janssen) alebo väzenských dozorcov (Logan Marshall-Green).

When They See Us je vynikajúco spracovaná mini séria, ktorou sa môže Netflix hrdo pýšiť. Dielo v sebe ukrýva množstvo problematiky, či už v otázkach sociálnej nerovnosti, rasizmu, stratenej slobody, no najviac zo všetkého spaľujúcej nespravodlivosti. Je v tom pravda a je v tom veľká dávka autenticity. A človeku je z toho všetkého veľmi smutno.