Don´t Look Up recenzia: Tragikomická satira súčasnej spoločnosti

★ ★ ★ ★ ☆

Prvotným zdrojom satiry Don´t Look Up je podľa režiséra filmu, Adama McKaya, globálne otepľovanie. Vzhľadom na to, že katastrofické scenáre ohľadom narastajúceho ohrievania našej planéty sú v obehu, a v značnej ignorancii širokej verejnosti, už najmenej 30 rokov, vyznieva film o blížiacej sa kométe celkom vierohodne. Avšak stále platí, že globálne otepľovanie nie je úplne tým hlavným zdrojom strachu, ktorý by McKayovo dielo divákovi priamo sprostredkovávalo. Predsa len – šesť mesiacov do konca sveta je ako prirovnanie k zmene klímy, viac-menej pritiahnuté za vlasy. To ale nič nemení na tom, že všetko okolo tohto incidentu, hrá na veľmi známu strunu súčasného sveta, neschopného reagovať na vedecky overené hrozby. Nech už sú ich pôvody a podoby akékoľvek.

Ako už bolo spomenuté vyššie, Don´t Look Up je satira moderného sveta, neschopného prijať a najmä vhodne reagovať na smrteľné nebezpečenstvo. Keď doktorandka astronómie, Kate Dibiasky (Jennifer Lawrance) pod vedením profesora Mindyho (Leonardo DiCaprio) pri mapovaní oblohy narazí na vesmírne teleso letiace priamo na Zem, predpovede sú celkom jasné. Kométa má za niečo vyše šesť mesiacov vyhladiť život na Zemi. Čas uteká a jediní dvaja ľudia, ktorí o tomto katastrofálnom incidente vedia, musia okamžite reagovať. Prekvapujúco, vláda Spojených štátov amerických sa k celej informácii stavia viac než vlažne. A to isté možno povedať aj o amerických médiách. Vlna nezáujmu sa neskôr pretaví do celej plejády šialených scenárov a plánov. Najšokujúcejším zistením je potom skutočnosť, že vedenie a spoločnosť sa ani tak nezaoberá hrôzostrašnou víziou budúcnosti, ako skôr zištnými dôvodmi a dobrou náladou.

Don´t Look Up je facka súčasnému obyvateľovi planéty, vystavenému hroziacemu nebezpečenstvu.

Nie je azda žiadnym prekvapením ak napíšem, že Don´t Look Up je veľmi vtipný a ostrý film. Je dokonca tak ostrý, že len veľmi málo z toho, čo nám film môže ponúknuť, stojí za záchranu tohto sveta. Dobré veci sú doslova zatlačené, odsúdené do ústrania, strihom aj obsahovo. Toto je film o tom zlom. O tej negatívnej sile, ktorá kričí svetom, ako neomylný blázon, cynik, konzument každodennej radosti, odsúdenej k večnému zániku, alebo konšpirátor a komentátor na sociálnej sieti, alebo dokonca nedávny americký prezident.

Spoločnosť sa mení a rozdeľuje. Jedni zastávajú názor nepozerať pravde do očí, iní ju naopak prijímajú. Dokonca aj sám režisér a scenárista filmu sa vsádza do nelichotivého svetla. Alebo lepšie povedané, vsádza tam americké blockbustery a ich povrchnú snahu moralizovať. Je to zábava, chceme ľudí spájať, tvrdí herec, propagujúci filmovú novinku o blížiacej sa kométe k Zemi. Pritom podobné argumenty sú vzhľadom na hroziace nebezpečenstvo doslova smiešne.

Na internete sa dvojica hrdinov o sebe nedozvie zrovna lichotivé správy.

Smiešnosť a tragikomédia sú hlavnými prísadami celého filmu.

McKay výborne vykresľuje jednu veľmi hlučnú a vtieravú stránku súčasnej spoločnosti. Robí to veľmi vtipne, ale na druhú stranu je človeku v niektorých momentoch až pomerne smutno. Dôvod je celkom prostý. Je to až príliš trefné. A ťažko by sme sa mohli stavať do odlišného svetla, keďže toto nie je film o tých druhých. Je to film o nás. O niektorých viac, o iných menej. A je pomerne smiešne, keď tí istí ľudia vykresľovaní vo filme v reálnom svete odporúčajú tento istý film, ako niečo progresívne a evolučné. A kde inde ako na Instagrame. To čo film jasne naznačuje je meta tragédia ľudstva ako takého. Don´t Look Up nám nastavuje zrkadlo. Tragédiou ostáva skutočnosť, že divák nevidí seba. Vidí len tých druhých.

Don´t Look Up nie je úplne najsilnejší film, čo sa týka dejových zvratov alebo rozvoja postáv. Postavy sa síce menia, ale ich posun je viac-menej povrchnou záležitosťou. Naopak, to čo film robí najlepšie, je ukazovanie prstom na tých druhých. A to môžeme brať veľmi diskutabilne – pozitívne, aj negatívne. Tým najsilnejším momentom, ktorý ale vykúpi celé dielo z obyčajnej snahy uľaviť svojmu hnevu nad súčasnou spoločnosťou, je veľmi silný záver. Ten stavia celú situáciu do neuveriteľne pôsobivého celku a ponúka nám vo veľmi strojenom, no zato veľmi mrazivom obraze, niečo veľmi smutné, žalostné a dokonca až pomstychtivé. Otázne ostáva, či sám MacKay nechce vidieť tento svet horieť. A či oprávnene.

Film Don´t Look Up je dostupný na Netlifxe.