Cinema Speculation recenzia: Quentin Tarantino píše o filmoch

Quentina Tarantina sme už ako spisovateľa mali možnosť poznať. Bolo to minulý rok, kedy populárny filmový režisér knižne adaptoval svoj vlastný film, Vtedy v Hollywoode (2019). V roku 2022 vydal Tarantino svoju prvú knihu filmovej teórie s názvom Cinema Speculation. Kniha je zväčša zameraná na filmy americkej kinematografie 70. rokov. Tarantino však neostáva iba pri filmovej teórii. Ako vášnivý cinéfil sa autor knihy nezdráha zahrnúť do rozprávania svoje vlastné skúsenosti, kedy prvý raz uzrel ten a ten film, a aké mal z neho prvotné dojmy. Tým pádom môžeme knihu brať v istom ohľade aj ako filmové memoáre z obdobia Tarantinovho dospievania a prvotného objavovania filmového sveta.

Úvod knihy nás v životopisnom prevedení vezme do srdca Hollywoodu. Tarantino nám v jeho vlastnom znení sprostredkováva filmový svet danej doby a miesta. Navštevujeme nielen jeho obľúbené kinosály, ale aj povestné hollywoodske ulice, vychytené kiná a podniky. Ocitáme sa vo svete pulzujúcej energie. Ľudia trávia čas vonku. Cesta do kina sa stáva spoločenskou udalosťou. Plné kinosály vytvárajú komunitu divákov. Ich reakcie si Tarantino pamätá dodnes. Je to svet, ktorý žil filmom. Hollywood mal na spoločnosť obrovský dosah. A ľudia sa tomu nezdráhali podvoliť. Na filmy sa nielen chodilo, o filmoch sa debatovalo. Filmy tvorili a v neposlednom rade aj menili spoločenské povedomie. To sa mimochodom môžeme presvedčiť na vlastné oči, keď čítame, ako Tarantino o filmoch v knihe píše.

Cinema Speculation v sebe zahŕňa osobné filmové memoáre ako aj filmovú teóriu.

Po tom, čo nás Tarantino zoznámi so svojim detstvom, mamou a „nevlastnými otcami“, ktorí prichádzajú a odchádzajú, namieri svoju pozornosť na jednotlivé filmy daného obdobia. Tarantino si vyberá filmy z katalógov slávnych tvorcov ako je Sam Peckinpah, Don Siegel, Brian De Palma, alebo Martin Scorsese. Každá kapitola nesie názov daného filmu. V knihe nájdeme diela ako Útek (Getaway, 1972), Vyslobodenie (Deliverance, 1972), Taxikár (Taxi Driver, 1976), Útek z Alcatrazu (Escape from Alcatraz, 1979) a mnoho iných. Okrem nich zachádza do neskorších 60. rokov filmom Bullitt (1968) a na druhej strane do počiatku 80. rokov hororom, The Funhouse (1981). Tarantino sa nezameriava iba na filmy samotné, ale z nich vyťahuje celé spektrum priradených tém. Či už píše o slávnych hviezdach, ako je Steve McQueen alebo Clint Eastwood, alebo o tom, aké šokujúce preňho bolo sledovať slávnu scénu so znásilnením vo filme Vyslobodenie.

Niektoré spomínané filmy sú všeobecne známe, o iných môžeme počuť prvýkrát. Je to podobné, ako keď sa Tarantino s Rogerom Avarym bavia o menej známych, no stále kvalitných dielach, vo svojom novom podcaste The Video Archives. Tarantino nám týmto ponúka nové inšpirácie. Prináša filmový kontext do celého obrazu americkej kinematografie. Okrem filmov sa v knihe dočítame napríklad aj o posledných dňoch Bélu Lugosiho (veľmi zaujímavý článok) alebo úvahu o tom, ako by vyzeral Taxikár pod režisérkou taktovkou Briana De Palmu. Cinema Speculation má skrátka veľa čo ponúknuť filmovému divákovi a fanúšikovi. Tarantino je skvelý rozprávač, nielen filmový, ale už aj knižný, a jeho obsiahle povedomie o filmovom svete je skrátka inšpiratívne a poučné.

Kniha Cinema Speculation je zatiaľ dostupná v anglickom jazyku. Skvelý podcast The Video Archives nájdete na Spotify.

Autor: Quentin Tarantino

Počet strán: 390