Veľká životná päťka recenzia: Buďte dokonalý líder

Meno John Strelecky je slovenskému čitateľovi motivačnej literatúry už dobre známe. Po knihách ako Kaviareň na konci svetaNávrat do kaviarne na konci sveta, prichádza Strelecky s treťou knihou s názvom Veľká životná päťka. V tomto prípade ide o nezávislý titul mimo „kaviarenského univerza“, ak to tak môžem nazvať. Namiesto všeobecného rozvoja ľudského charakteru sa Streleckeho zameranie tentoraz viac konkretizuje.

Veľká životná päťka cieli na človeka, ako na lídra v pracovnom prostredí. Hlavná pozornosť je sústreďovaná na to, ako urobiť z človeka na vyššej pracovnej pozícii, či už ide o manažéra, nadriadeného alebo riaditeľa, lepšieho lídra. A to nielen pre vlastný rozvoj, ale najmä pre rozvoj vlastného podnikania. V neposlednom rade je dôležitou témou ľudskejší prístup k pracovnému kolektívu a snaha posunúť túto oblasť do tých šťastnejších a spokojnejších rovín. A to je niečo, čo sa týka asi nás všetkých. Výsledkom je potom prosperujúci biznis a v ňom prekvitajúce medziľudské vzťahy.

Veľká životná päťka ide v podobných prozaických šľapajach, ako predchádzajúce dve knihy.

To znamená, že sa opäť ponárame do fiktívneho príbehu, na pozadí ktorého sa odvíja inšpiratívna filozofia líderstva. Hlavným hrdinom je Joe, ktorý cestuje za svojím zamestnávateľom a dobrým priateľom menom Thomas Derale. Thomas je v pokročilom štádiu rakoviny a doktori mu predpovedajú posledných pár týždňov života. Vďaka spontánnej diskusii medzi Joeom a jeho spolusediacou v lietadle zisťujeme, že Thomas je zakladateľom niekoľkých úspešných firiem po celom svete.  Okrem toho sa dozvedáme, že Thomas je nielen šikovný biznismen, ale navyše je neuveriteľne milovaným lídrom a priateľom každého jedného svojho zamestnanca. Jeho prístup k ľuďom je veru veľmi výnimočný a takmer až revolučný.

Keď si Thomas berie väčšinu priestoru a začína nám vlastnými slovami vysvetľovať vlastné myšlienky a filozofie, nemožno, než mu prisúdiť istú dávku dôveryhodnosti. Jeho vízia líderstva je veru nákazlivá a isto má čo povedať neistým, zatrpknutým a nervóznym nadriadeným. Jeho myšlienky o snahe aktívne vytvárať vlastným zamestnancom vhodné podmienky zažiariť, podporovať ich nápady, či ponúkať im spoločný priestor za stolom, určite zarezonujú. To isté možno povedať aj o jeho snahe viesť konkrétneho človeka ku konkrétnej a preňho osobnostne napĺňajúcej práci. Podobných myšlienok je kniha popravde plná. Jedna z najsilnejších je napríklad definícia neúspechu v podobe strachu. „Strach je v podstate dôsledok nedostatku skúseností alebo vedomostí. Keď máte oboch dostatok, nebojíte sa.“ No nie je to pravda?

John Strelecky často triafa klinček po hlavičke, no taktiež sa stáva obeťou idealizmu.

Thomas si vymýšľa rôzne nové termíny ako akotanie, rozbehy, ľavovážnosti alebo takeri. Na úplnom vrchole je takzvané ZB, čiže zmysel bytia. Všetko toto pretavuje do korporačného priestoru a snaží sa z frustrujúceho a na vzájomnej konkurencii vystavaného prostredia, vytvoriť niečo, kde sa všetci spolu smejeme, tancujeme a dovádzame. A popritom ešte spoločne vymýšľame ďalší miliónový start-up. Ak vám to znie trochu naivne, tak podobné scény sa v knihe naozaj odohrávajú. Tento typ Streleckeho fiktívnej vizualizácie raja na zemi, ktorou sám vdychuje svojim myšlienkam podvedomé obrazy optimizmu a všeobecnej radosti, vychádzajú skôr kontraproduktívne. Strelecky využíva podobné praktiky aj v minulých knihách. Podobne aj teraz, cez pozitívne pritakávanie postáv na rozoberané filozofie, sám seba presviedča o ich správnosti. Navyše, istým spôsobom týmito obrazmi podsúva aj čitateľovi fiktívne výsledky svojich myšlienok. A to v podobe spomínaných, „šťastných obrazov.“

Je to podobné, ako keď v televízii sledujete Horsta Fuchsa, ktorý sa vám snaží povedať, že ten mixér je skrátka najlepší na svete. Tá žena vedľa neho, čo neskrýva absolútnu radosť z dokonale vyšľahaného smoothie, má byť akože spojka k našej absolútnej radosti. A podobnou spojkou je v tomto prípade spolusediaca z lietadla, Sonia. Alebo je ňou dokonca aj televízny moderátor Mark. Prekvapivo, Strelecky ide ešte ďalej, a vo finále knihy vystavia svojmu hrdinovi pompézne múzeum. Má tam vlastnú bustu, vlastné expozície a vlastné filozofie. Dokonca prídu tisíce a tisíce jeho zamestnancov, ktorí údajne skandujú na slávu ich šéfa viac, ako pri basketbalovej hre Michaela Jordana. Úprimne, vyznieva to trochu sektársky. A myslím si, že Streleckeho strach zo smrti, nemôže byť podvedome krajšie prezentovaný.

Fiktívne vystavané momenty sú azda najväčším problémom knihy, pretože niektoré myšlienky sú ozaj inšpiratívne.

Veľká životná päťka sa podobne, ako predchádzajúce dve knihy, stále dobre a rýchlo číta. Navyše, myšlienky a filozofie sú prehľadne vysvetlené a v závere knihy dokonca pekne zoradené do jedného prehľadného zoznamu. Tým najpozitívnejším je však skutočnosť, že knihu by som svojmu šéfovi prečítať určite odporučil. Neviem, či by niektoré rozprávačské časti nepreskočil, ale viem určite, že ak by sa knihou aspoň spolovice riadil, všetci by sme boli šťastnejší. Tá polovica by pravdepodobne asi aj tak úplne stačila, pretože na pracovných poradách určite nemusíme počúvať hudbu na plné gule a tváriť sa, že sa akože všetci bavíme.

Ďalším konkrétnym dôkazom o správnej funkcii knihy je skutočnosť, že som si naozaj dal tú prácu, a riadil sa Streleckeho pokynmi v pracovnej oblasti. Síce neviem, ako dlho mi to vydrží, ale to už nie je chyba knihy. Motivačná literatúra ponúka inšpiratívne rady. Či sa nimi budeme riadiť v praxi, už ostáva na každom z nás. Dobrou správou je, že Veľká životná päťka má čo ponúknuť.

Knihu Veľká životná päťka vydáva vydavateľstvo Tatran.

• Originálny názov: Big Five for Life
  • Autor: John Strelecky