ZeroZeroZero recenzia: Šesť jazykov, tri kontinenty a päť ton kokaínu

★ ★ ★ ★ ☆

Kokaín je podľa všetkého žiadaná komodita. Jeho čistota sa udáva v počte núl. Čím viac núl, tým väčšia kvalita. Ako názov nového seriálu napovedá, označenie nula nula nula  je veľmi, veľmi kvalitný materiál. Ironicky to neplatí len o spomínanej droge, ale aj o samotnom seriáli. ZeroZeroZero je nový projekt kreatívneho tímu, ktorý nám v minulosti okrem iného priniesol napríklad aj úspešný a tematicky veľmi podobný seriál Gomora. Podobne ako rovnomenný film z roku 2008, aj ZeroZeroZero je adaptáciou knihy talianskeho spisovateľa Roberta Saviana. Tentoraz sa však vymaňujeme zo zákutia neapolskej mafie a stávame sa svedkami oveľa širšieho obrazu organizovaného zločinu. ZeroZeroZero tým pádom rozpráva o vzájomne prepojených a veľmi násilných okolnostiach jedného kokaínového transportu z Mexika do talianskej Kalábrie. A síce ide o fiktívny príbeh, jeho základy sú postavené na veľmi reálnej pôde.

Epicentrom ôsmych epizód seriálu je jedna dodávka piatich ton kokaínu. Ďalej sa seriál rozvetvuje do troch dejových liniek. Prvá pochádza z Mexika, kde nachádzame dodávateľa ilegálneho tovaru. Druhá sa zameriava na amerického prepravcu ilegálneho tovaru a tretia sa sústreďuje na adresáta, teda na kalábrijskú mafiu. Okrem toho sa každá linka venuje svojim vlastným dramatickým okolnostiam, ktoré niekedy menej, niekedy viac, súvisia so spomínanou dodávkou. Zatiaľ čo americká a talianska linka sú oveľa súdržnejšie prepojené, mexická linka si berie viac nezávislosti a skôr sa zameriava na rast nového gangu v mexickom Monterrey.

Každá časť seriálu ZeroZeroZero ponúka rovnaký diel veľmi pútavého, napínavého a extrémne násilného sledovania.

Americká dejová linka je nefalšovaný road-movie. Dvaja súrodenci, Emma (Andrea Riseborough) a Chris (Dane DeHaan), sa ako majitelia prepravnej spoločnosti, snažia o úspešné dodanie nemalého množstva kokaínu. Cestujú spolu s nákladom a popritom zažívajú jedno vyhrotené „dobrodružstvo“ za druhým. Je to práve v menej dôveryhodnom momente, kedy sa obaja dostávajú do pazúrov islamských radikálov, kedy Chris na ich adresu povie dôležitú repliku: „Dúfam, že vám to stojí za to.“ A pravdou ostáva, že Chris tieto slová môže adresovať nielen sám sebe, ale dokonca aj väčšine postáv seriálu. Pašovanie kokaínu je očividne nebezpečná činnosť. A ZeroZeroZero tento pojem vyhrotí do neuveriteľných rozmerov. Vo finále je odpoveď na otázku, či to všetkým zúčastneným stojí za to, viac než jasná.

Násilný svet, v ktorom sa pohybujeme je zbavený akéhokoľvek hrdinstva. Nenájdeme tu žiadneho agenta Peñu z Narcos, ani žiadny prototyp gangstera džentlmena. Tento autentický prístup zbaviť mafiánov akejkoľvek glorifikácie bol využívaný už v Garroneho Gomore (2008) a taktiež pri spomínanej seriálovej adaptácii. Tvorcovia v tom efektívne pokračujú aj v tomto prípade. Najsurovejším príkladom je protagonista mexickej linky. Člen špeciálnej jednotky Manuel (Harold Torres) je chladnokrvný zabijak vinných aj nevinných. Napriek tomu je Torres skvelý ťahač. Manuelovi prepožičiava aj vďaka zahrnutej náboženskej tematike, ako istej alibistickej ceste ku krviprelievaniu, zaujímavý kontext a hĺbku.

Manuel (Harold Torres) je kontroverznejšou postavou, no stále veľmi pútavou.

Napriek morálnemu zlyhaniu ostáva jeho postava bilancovať na hranici, čo divák ešte znesie. Scéna s pasažiermi autobusu potom razantne provokuje a skúša našu trpezlivosť.

ZeroZeroZero je strhujúci a veľmi návykový seriál. Extrémne násilie sprevádza každú jednu epizódu. Kvôli absencii kladnejších postáv, ktoré by sme mohli hlbšie spoznávať, a tým pádom by sme sa mohli oveľa razantnejšie báť o ich osud, neostáva nám nič iné, než sledovať ako sa gangsteri zabíjajú navzájom. Vraždenie nevinných civilistov síce dvíha tlak, no skôr než strach o hlavného hrdinu, prebúdza táto činnosť v človeku nenávisť k hlavným anti-hrdinom. A týmto procesom sa o ich osud prirodzene oveľa menej bojíme. To však neznamená, že ostávame nezaujatý, pretože takú chybu seriál rozhodne nerobí. Postavy majú svoje jasné dôvody a konflikt je vždy za rohom. A preto nemožno povedať, že by si nás seriál ako ZeroZeroZero nedržal v moci od začiatku až do konca.

Trojica režisérov, Stefano Sollima, Leonardo Fasoli, Mauricio Katz, dáva jasný dôraz na autenticitu a všadeprítomný pocit ohrozenia. V seriály sa vystrieda šesť jazykov, precestujeme tri kontinenty a okúsime krušné chvíle na mori aj na púšti. Človek by si pomyslel, že pôjde o skvelé dobrodružstvo, no opak nemôže byť viac pravdou. Stále platí večná otázka, „stojí to všetko za to?“ Každá epizóda má veľmi špecifický hudobný sprievod. O ten sa postarala skvelá škótska kapela Mogwai. Ich hudba spája scény do jedného spoločného uzla a tvorcovia jej prítomnosťou rozhodne nešetria. ZeroZeroZero skrátka funguje po všetkých smeroch a poteší každého fanúšika, či už Sollimovej tvorby, alebo moderných gangsteriek, akým je aj spomínaný Narcos.

Seriál ZeroZeroZero je dostupný na Amazon Prime.