Wildlife recenzia: Delikátna dráma o rozpade manželstva chytí za srdce

★ ★ ★ ★ ☆

Herec Paul Dano nakrútil režisérsky debut, ktorý zaujme krásnou, až hypnotickou kamerou Diega Garciu, a dobovým prostredím amerického mestečka na úpätí hôr. Wildlife je komorná dráma, ktorá chytí za srdce svojím delikátnym spracovaním a trefným scenárom. Paul Dano ho napísal spolu so svojou priateľkou a herečkou Zoe Kazan ako adaptáciu knihy Richarda Forda.

Hlavnou postavu príbehu je 14-ročný Joe (Ed Oxenbould), ktorý podobne ako iné deti v tomto veku, pôsobí ako nemý svedok rozkolu v živote jeho rodičov. Otec Jerry (Jake Gyllenhaal) nemá nijak zvlášť lukratívne zamestnanie. No keď celkom znenazdania dostane výpoveď, niečo sa v ňom zlomí. Dano dokáže depresiu zviditeľniť veľmi civilne, opatrne a trefne. Až príliš povedome nám dokáže ukázať stratu zamestnania, a aký rozsiahly dopad to dokáže mať na človeka. Matka Jean (Carey Mulligan) však nepanikári. Vie veľmi dobre, že jej muž si vždy poradí. Keď sa však Jerry rozhodne odísť z domu, aby bojoval s rozsiahlymi požiarmi, Jean stráca svoju tvár.

Najväčším plusom filmu Wildlife sú perfektné herecké výkony oboch dospelých protagonistov.

Neznamená to, že by bol Ed Oxenbould v úlohe Joea zlý herec, alebo že by oproti svojím starším kolegom zaostával. Znamená to len že Mulligan a Gyllenhaal hrajú priam fenomenálne. Najmä potom Carey Mulligan dokáže rozprúdiť vášne svojím uboleným srdcom, keď nedokáže svojmu mužovi odpustiť jeho nešťastné rozhodnutie. Jeho odchod ju zmení na nepoznanie a z milej a vždy optimisticky naladenej manželky sa razom stáva rebelujúca žena bez záväzkov. Akoby sme boli svedkami dvoch diametrálne odlišných osôb. A práve to je tak skutočným obrazom rozpadu akéhokoľvek vzťahu. Pocit kompletnej odcudzenosti toho druhého.

Carey Mulligan, Ed Oxenbould a Jake Gyllenhaal

Joe nie je silným protagonistom. Nedokáže sa vzoprieť svojím rodičom a skôr než aby jednal, dokáže len šokovane a bezmocne sledovať, ako si jeho matka domov vodí zaopatreného predajcu áut a vojnového veterána (Bill Camp). Detaily, ktoré mu však Dano venuje, sú krehkým náhľadom do duše mladého človeka, ktorý by si prial, aby bolo všetko v poriadku. Je to práve jeho svedectvo celého manželského rozpadu a všetkých nelichotivých situácií, ktoré si táto udalosť vyžaduje, čo plní filmový obraz melancholickou náladou. Nakoniec je to práve on, kto musí sledovať svoju mamu, ako bez svojho manžela pomaly upadá a útechu hľadá v náručí iného muža.

Wildlife je decentne nakrútená dráma s krásnou kamerou a podmanivým prostredím, ktorá po záverečných titulkoch nepustí srdce diváka. Úžasné predstavenie sa skrýva v pohľadoch všetkých troch členov rodiny a ich herectvo je tak jedným z vrcholov celého filmu. Netreba ani veľa slov, aby sa mohol divák dobre orientovať. Paul Dano tak dokazuje, že nie je len skvelý herec, ale aj výborný režisér.