What We Do in the Shadows recenzia: Upírom to ide v seriáli rovnako dobre

★ ★ ★ ★ ☆

What We do in the Shadows sa vracia vo forme televízneho seriálu a drží si rovnaké, ak nie ešte vyššie kvality rovnomenného filmu z roku 2014. Zásluhu na tom má bez pochyby aj prítomnosť originálnych tvorcov. Taika Waititi a Jemaine Clement naviazali na ich úspešný fiktívny dokument (z angl. mockumentary) o trojici upírov. Nahradili hercov, postavili sa za kameru, zmenili lokáciu z Nového Zélandu do New Yorku, pridali nové postavy a ešte viac známych situácií, ktoré vzdávajú poctu klasickému upírskemu žánru. Výsledkom je potom opäť raz podarený komický pohľad do strastiplného života dnešného upíra.

Televízny formát ponúkol tvorcom istú otvorenosť v rámci príbehu. Na rozdiel od predchádzajúceho filmu, ktorý sa orientoval skôr jedným smerom, máme teraz možnosť navštíviť rôzne vedľajšie príbehové vetvy. Svet historických upírov prenesených do súčasnosti ponúka široké spektrum rôznych momentov a zvratov, s ktorými sa môžu tvorcovia teraz oveľa viac pohrať. A to najmä z komického hľadiska.

Laszlo je veľký pohoďák.

Niektoré epizódy síce aktívne nenasledujú rozohrané situácie a postavy, no seriál ich má stále bezpečne odložené v úzadí, aby ich v prípade potreby mohol kedykoľvek použiť.

Postavy a niektoré príbehové linky sa postupne síce rozvíjajú, často však prevláda skôr tematicky nezávislí postup v rámci jednotlivých epizód. Aj tento spôsob tvorby jasne napovedá, ako sa chceli tvorcovia pozrieť na rozdielne momenty v živote hlavných protagonistov. Aj preto sa dočkáme premeny človeka na upíra, zavítame na upírske orgie, upírsky súd alebo si vyrazíme na nočnú jazdu s Baronom, ktorý tu zastupuje známeho Petera „Nosferatu“ z originálneho filmu.

Nové postavy si diváka chytia ihneď za srdce. Nandor (Kayvan Novak) a jeho ľudský pobočník Guillermo (Harvey Guillén) fungujú ako pán a sluha výborne komicky. Po desiatich rokoch usilovnej služby Guillermo očakáva, že ho Nandor konečne zmení na jedného z upírov. Nandor je síce stredoveký turecký bojovník s daným prídomkom „neúprosný“, avšak tento opis ho vôbec nevystihuje. Často nechápe súvislostiam, dobrácky sa chichoce a pritom Guillerma neúmyselne, zato však veľmi podarene, uráža.

Guillermo sa o svojho pána vždy dobre postará

V dome okrem nich býva ešte manželský pár Laszlo (Matt Berry) a Nadja (Natasia Demetriou). Diváci si ich isto obľúbia aj vďaka ich serióznemu prístupu ku komicky agresívnemu sexu, nihilistickej lačnosti po krvi a typicky manželským ohováraniam ostatných. Ich rozhovory na kameru nikdy neunavia.

Výborné sú taktiež prestrihy historických kresieb a náčrtov z ich spoločného života, ktoré nielenže skvelo dopĺňajú ich historky, ale taktiež navodzujú tú správnu atmosféru.

Napokon tu je ešte Colin Robinson (Mark Proksch), ktorý je celkom nový druh energetického upíra. Môže chodiť na denné svetlo, no nudnými znalosťami a historkami vám nebezpečne vycicia energiu z tela, aj zo života. Ide jednoducho o veľmi reálneho upíra, ktorý najčastejšie striehne na svojich kolegov v práci.

What We do in the Shadows výborne pobaví už len spôsobom ako vykresľuje postavy. Okrem upírov, ktorých zdanlivo nič extrémne netrápi, je tu však ešte Guillermo. Je to on ako človek, kto je nositeľom emócií v záplave krutého humoru. Jeho starostlivosť a opatera, často na úkor samoty, nesplnených snov a všeobecnej nevďačnosti, je spytovaná až po odhalení skrytého tajomstva. Ako sa po skončení prvej série zdá, Guillermov osud je možno úplne iný, ako by si originálne predstavoval.