Uncut Gems recenzia: Pohlcujúci kruh chamtivosti a klamstva je filmový klenot

★ ★ ★ ★ ★

Nová dráma režisérskeho dua bratov Safdieovcov s názvom Uncut Gems je jazda na horskej dráhe. Je to film, ktorý doslova zosobňuje hlavného anti-hrdinu. Rýchly, hektický, vulgárny, ukričaný aj vystresovaný. A môže sa to zdať ako plno negatívnych vlastností, opak je v skutočnosti pravdou. Uncut Gems je pohlcujúca cesta do bludného kruhu chamtivosti a klamstva. A náš protagonista menom Howard Ratner, môže byť v skutočnosti pochybný charakter, no aj vďaka geniálnemu herectvu Adama Sandlera je táto postava pre diváka veľmi pútavá. Je to podobný prípad ako u postavy Daniela Plainviewa (Daniel Day-Lewis) z filmu There Will Be Blood (2007). Ten človek je možno morálne skazený, no skvelé herectvo má jednoducho vždy svoje odzbrojujúce čaro. A Howard Ratner je už teraz veľmi ikonická postava svetového filmu.

Dráma nás privádza do šialeného sveta židovského klenotníka Howarda Ratnera (Adam Sandler).

Jeho klenotníctvo chránené dvojicou bezpečnostných dverí je rušné miesto, pripomínajúce ukričané priestory newyorskej burzy. Aj toto miesto je celé o peniazoch. Howard má mnoho zákazníkov, a to aj z radov slávnych športovcov a hviezd, ktorých mu často privádza chlapík menom Demany (LaKeith Stanfield). Sám Howard miluje basketbal a ako sa neskôr dozvedáme, jeho vášňou je riskantné tipovanie s peniazmi, ktoré nie sú vždy jeho. To je však len vrchol ľadovca. Howard je špekulant, ktorý síce žije stresujúcim životom, no jeho konanie akoby nešlo nijako ovplyvniť. Obrnený voči hrôzostrašným rozhodnutiam, Howard si často ani neuvedomuje závažnosť svojich činov.

Keď mu do obchodu príde balík s drahocenným opálom z Etiópie, nedá sa hovoriť o vyslobodení z područia finančných ťažkostí. Film nám dáva v mnohých situáciách jasne najavo, že Howard je lišiak a klamár. Keď mu dve gorily jeho švagra Arna, ktorému Howard dlhuje nemalé peniaze, zoberú dvanásť stoviek z peňaženky a k tomu ešte aj zlaté hodinky, Howard si môže sťažovať, že to sú posledné peniaze, ktoré má, no jeho charakter je vysoko nespoľahlivý. Najmä, ak vzápätí Arnovi tvrdí, že cena odcudzených hodiniek bola dvadsať tisíc dolárov. Táto nespoľahlivosť a pochybovačnosť sa nesie s Howardom počas celého jeho príbehu. Jeho klamanie sa potom odzrkadľuje nielen v jeho pracovnom, ale aj v jeho osobnom živote.

Howard a Kevin Garnett strávia dohadmi o žiadanom opále krušné chvíle.

Uncut Gems je film o jednom človeku. Je to film o ikonickej postave Howarda Ratnera.

Do funkcie výkonného producenta sa okrem iných postavil aj Martin Scorsese, čo je ironické, pretože Uncut Gems obsahuje atmosféru ranných filmov slávneho režiséra. Hulákanie postáv jednej cez druhú, newyorskú náturu špekulantov, obchodníkov a neotesancov v mnohom pripomína slávne scény italských imigrantov a podvodníkov zo Scorseseho filmov. Okrem pár slávnych tvárí, ako  Sandler, spomínaný LaKeith Stanfield alebo Judd Hirsch, sa vo filme objavuje mnoho nehercov, čo príbehu pomáha v rámci autenticity a naturalizmu. Navyše tomu dokonca istým spôsobom pomáha aj prítomnosť basketbalistu Kevina Garnetta a speváka The Weekenda, ktorý vo filme hrajú samých seba. Bratia Safdieovci sú svojím dotykom nezávislého filmu vo svojej tvorbe celkom známi. Tomu taktiež nasvedčuje aj ich krátky film s Adamom Sandlerom, Goldman v Silverman (2020).

Najviac ma však film oslovil svojím perfektným znázornením absolútneho stresu. Niekedy neostáva než len s obdivom sledovať scény, ako bola napríklad hádka Howarda s jeho milenkou pred taxíkom, a vychutnávať si ich perfektnú symbiózu výborného scenára, herectva aj réžie. Celý film je podobne ako aj táto scéna síce znepokojivý, to však neznamená, že ho možno kvôli tomuto odsudzovať. A to z jednoduchého dôvodu, že je bravúrne napísaný, zahraný aj nakrútený. A počas celej svojej doby nestráca ani na chvíľu smer alebo tempo.