Unbelievable recenzia: Príbeh znásilnenia, ktorému nik neveril, zamrazí

★ ★ ★ ★ ☆

Nový seriál od Netflixu Unbelievable je založený na skutočnom prípade, ktorý bol verejnosti prvýkrát bližšie predstavený v roku 2015 v článku zverejnenom na investigatívnych stránkach ProPublicaThe Marshall Project. Za jeho vznikom stáli dvaja novinári, ktorí na danom projekte začali pracovať nezávisle od seba. Obaja však v roku 2016 získali za svoju napokon spoločnú prácu s názvom An Unbelievable Story of Rape (Neuveriteľný príbeh znásilnenia) Pulitzerovu cenu. Na základe ich zistení potom vzniká skvelý seriál, ktorý prináša tento mrazivý príbeh aj televíznemu divákovi.

Unbelievable začína šokujúcim ohlásením znásilnenia. Obeťou útoku je mladé dievča menom Marie Adler (Kaitlyn Dever).

Tú údajne v noci zviazal a znásilnil maskovaný muž priamo v jej izbe. Polícia však na mieste činu nájde veľmi málo, ak vôbec nejaké stopy po útoku alebo vlámaní sa. Vyšetrovatelia dokonca nedokážu lokalizovať ani žiadne DNA stopy, čím sa ohlásený zločin nielenže komplikuje, mladá Marie navyše stráca v celom prípade hodnovernosť. Po tom, čo sa jej banálne chovanie zdá jej blízkym krajne podozrivé, polícia zaujme voči Marie celkom opačné stanovisko, než aké by čakala.

Celý úvod silno pripomína výbornú mini sériu When They See Us, taktiež z produkcie Netflixu. Na rozdiel od tohto seriálu sa však Unbelievable oveľa viac zahráva s divákovou mysľou. Marie začína byť silno nedôveryhodný rozprávač a divák sa dostáva do podobnej úlohy, v akej sa ocitajú dvaja mužskí vyšetrovatelia. Je dôležité o skutočnom prípade nič dopredu nevedieť, aby sa mohol sám divák dostať do víru pochybností a nedôvery. Tieto pocity sa tvorcom podarilo veľmi dobre nabudiť aj vďaka predstaveniu ťažkého a bolestivého osudu mladej protagonistky. Jej minulý život plný náhradných rodín a zneužívania, nás ako divákov a istým spôsobom aj ako vyšetrovateľov, ťahá do oboch strán zároveň.

Do istého času je seriál výhradne tragickým príbehom Marie Adler. Ona je úvod, ktorý v nás má prebudiť prirodzenú ľudskú nedôveru k jej prípadu.

Ten má však oveľa ďalekosiahlejšie následky a jeho súčasťou sa stávajú aj iné znásilnené ženy. V tomto momente prichádzajú na scénu dve detektívky (Toni Collette a Merritt Wever). Tie sa po individuálnom vyšetrovaní dvoch veľmi podobných prípadov znásilnenia, rozhodnú spojiť svoje sily a spoločne násilníka nájsť. Seriál sa potom rýchlo mení na skvelú a veľmi neobyčajnú kriminálnu drámu.

Marie Adler (Kaitlyn Dever)

Pod pojmom neobyčajný môžeme chápať silný sociálny kontext násilia páchaného na ženách. V pozadí honu na sériového násilníka sa ukrýva nejedna mrazivá skutočnosť. A to či už ide o nevyriešené zločiny proti ženám, o hrubé chyby vo vyšetrovaní zločinov alebo o domáce násilie. Je naozaj veľmi dobre vidieť, že seriál je adaptáciou článku investigatívnych novinárov. Popri hlavnom príbehu tak máme možnosť poznať reálne závady v rôznych sférach americkej spoločnosti.

Unbelievable funguje výborne ako kriminálna dráma, no zároveň dokáže podávať silné odkazy súčasnému divákovi.

Seriál ponúka veľmi detailné a prepracované prerozprávanie skutočnej udalosti. Zároveň nielenže odhaľuje veľmi znepokojujúce štatistiky ohľadom znásilnení a amerického kriminálneho systému, divák sa navyše dočká aj filozofického a morálneho rozsahu, najmä čo sa týka postavy Marie Adlerovej. V dobe hnutí Me Too a prebúdzajúceho sa povedomia o diskriminačných rozdieloch medzi obomi pohlaviami, ide o dôležitý seriál, ktorý opäť raz otvára silné témy, ktoré netreba ignorovať.