Toy Story 4 recenzia: Najslabší príbeh hračiek má stále svoje čaro

★ ★ ★ ★ ☆

Toy Story 4 nie je vôbec zlý film. Treba si ale uvedomiť, že trojica predchádzajúcich filmov bola na veľmi vysokej úrovni a ako celok tvorila dokonalú trilógiu. Záver tretieho filmu bol potom krásnym epilógom, ktorý si nepýtal žiadne pokračovania. Bolo to jednoducho perfektné zavŕšenie. Krásny koniec.

Toy Story 4 potom automaticky prichádza ako menšie prekvapenie a človek sa neubráni myšlienke, či po tom všetko, čo mu tretí diel priniesol, môžu tvorcovia na tento krásny záver nadviazať a opäť ho oživiť.

A či by vôbec mali. Na jednu stranu možno povedať, že áno, pretože aj priemerný Pixar je lepší ako väčšina animovaných filmov. Na druhú stranu mi to však aj napriek všetkej tej filmárskej a rozprávačskej zručnosti štvrtého dielu, príde jednoducho nepotrebné.

Záchrana Vidlíka privádza našich hrdinov do neľahkých okolností.

Nechcem tvrdiť, že nový príbeh hračiek je priemerné pokračovanie. To určite nie. Toy Story 4 diváka ihneď od samého začiatku okamžite odzbrojí a ako kĺzačka detských želaní ho vrhne hlboko do magického sveta, ktorý tak veľmi zbožňuje. Stačí vidieť známu, nebesky modrú tapetu s bacuľatými obláčikmi za rytmu známej piesne a človeku sa po tvári rozprestrie úsmev od ucha k uchu. To čaro Toy Story stále ovláda a hádže ho na diváka po kvantách. Navyše, ak sa k tomu pridá stále prepracovanejšie vizuálne spracovanie, ktoré nám v dynamickom úvode pripomenie dávne časy v Andyho izbe, človeku plesá srdce.

Toy Story 4 však strieda Andyho za Bonnie. Tá ako dobre vieme z tretieho filmu, všetky hračky v emotívnom závere od Andyho dostala. Príbeh začína v momente, keď si Woody uvedomuje, že Bonnie nie je Andy, a on už ďalej nebude obľúbenou hračkou. Naopak, ostáva nepovšimnute zaháľať v tmavej skrini, a to tak dlho, až sa na jeho rukách začnú objavovať prvé chumáče prachu. Woody sa však na svoju novú majiteľku pozerá celkom inak ako obyčajná hračka. Jeho poslanie, jeho zmysel bytia, je Bonnie chrániť, a to aj robí. Keď sa do Bonnieho života dostáva nová obľúbená hračka menom Vidlík, ktorého si Bonnie sama zostrojí z plastovej vidličky, a následne sa jej aj stratí, Woody sa rozhodne všetko napraviť.

Na rozdiel od predchádzajúcich dielov nám tvorcovia vo štvrtom pokračovaní predstavujú najmä nové postavy.

Známe tváre ako manželia Krumplihlavový, Tyranosaurus Rex, pes Slinky a ďalší, už nemajú toľko priestoru, aby dokázali zažiariť ako tomu bývalo kedysi vo všetkých prípadoch. Namiesto nich je v popredí samozrejme najmä Woody, Buzz (síce menej ako by som chcel), potom vydarený nováčik Vidlík a pastierka Bo Peep. Tá už však ďalej nie je tou ustráchanou postavičkou z prvého dielu, ktorej sa tvorcovia v rozprávaní šikovne zbavili. Možno si uvedomili, že k nej neboli úplne féroví, a pretože sa časy menia, a ženy dnes majú oveľa viac síl než tomu bývalo kedysi, z Bo sa stáva akčná hrdinka. Okrem nich sa potom zoznámime ešte s dvojicou menom Zajo a Káčer, ktorí majú v rukáve pár skvelých vtipov a najmä bujných plánov.

Woody aj Vidlík sa rýchlo stanú kamaráti. Aj kvôli Bonnie.

Štvrtý diel opäť mieša detský svet vtipných a hravých momentov s občasnou melanchóliou a filozofovaním dospelého publika. Otázky typu hračka a smetí je v podobe Vidlíka, ale aj nechceného Woodyho, skvelým kontextom, ktorý pridáva príbehu potrebnú hĺbku. Bohužiaľ to však nie je tak silné posolstvo na aké sme u Pixaru zvyknutí. Najmä, ak myslíme na filmy ako je Wall-E (2008), Up (2009) alebo Toy Story 3 (2010). Tak silné štvrté pokračovanie jednoducho nie je. A podobne nemá ani tak pôsobivé vyvrcholenie.

Toy Story 4 je aj napriek tomu stále podarený animovaný film, ktorý funguje. Je to zábavné, vtipné aj poučné. Hlavný zlosyn síce nie je až tak zlý ako napríklad obávaný Sid, Al alebo Laco, ale na druhú stranu dobre pasuje k celkovej tematike filmu. Krásny vizuál a vydarené nové postavy robia z nového príbehu hračiek zasa niečo trocha iné. Stále však možno povedať, že zo všetkých dielov je práve tento ten najslabší.