The Crown recenzia: Perfektná 4. séria prekonáva všetky očakávania

★ ★ ★ ★ ★

Tretia séria seriálu The Crown ma osobne veľmi nenadchla. Epizódy boli od seba až príliš nezávislé, kvalitne nevyvážené a najmä im chýbal nejaký zásadný a silný ťahač vpred. Finále má nechalo chladným a priznám sa, mierne som pochyboval o návrate zašlej slávy predošlých dvoch sérií. Potom ale prišiel prvý trailer na štvrtú sériu a veľmi zásadne rozčeril vody pochybností. Diana bola vždy silný element. Už od samého začiatku ľudia básnili o dobe, kedy sa cez seriál priblížime súčasnosti a staneme sa svedkami najznámejších udalostí, ktoré sa nám najviac zapísali pod kožu. Prekvapujúco, Diana a jej dojímavý osud napokon nie je jediným vrcholom štvrtej série

Štvrtá séria seriálu The Crown, mapuje 80. roky kráľovskej rodiny. Hlavná pozornosť sa delí medzi princeznú Dianu a jej nešťastné manželstvo s Charlesom a konzervatívnu vládu premiérky Margaret Thatcherovej.

Sú to práve tieto dve ženy a ich hlavné predstaviteľky, Emma Corrinová a Gillian Andersonová, ktoré stoja na čele celej série. Štvrtá séria sa síce venuje aj zvyšným postavám a ich osobným problémom, na čele s kráľovnou, no grandiózny úspech série spočíva najmä na pleciach práve spomínanej dvojice žien. Dokážem si živo predstaviť ako museli tvorcovia selektovať, čo do seriálu zahrnúť, a čo naopak vypustiť, pretože zaujímavého materiálu na dve spomínané ženy je toľko, že by mohli vyplniť vlastné nezávislé seriály. Našťastie, výsledok je perfektnou symbiózou politických udalostí, osobných problémov a medziľudských vzťahov v rámci kráľovskej rodiny.

Štvrtá séria je oveľa temnejšia ako jej predchodcovia. Je to dramatické, emotívne a nádherne nasnímané. Navyše, scény sú často podčiarkované hrozivou a ťaživou hudbou a výsledok je skratka dokonalý. Oveľa viac sa dbá na strih a rôzne prepracované montáže. Mení sa prostredie, gradácia stúpa, emócie rastú a vyvrcholenie je väčšinou ohromujúce. Epizódy aj týmto spôsobom obsahujú vynaliezavé rozprávačské prvky a seriál sa tak odkláňa od večných únavných dialógov, tak otrepaných, zbytočne naťahovaných a stále prítomných v aj množstve iných súčasných seriálov. Je to osviežujúce a veľmi vítané spestrenie a epizódy utekajú ako voda. Celá séria ani na chvíľu nenudí a človek ju doslova zhltne.

Gillian Andersonová ako Margaret Thatcherová.

Ak neobdivujeme výbornú remeselnú prácu za kamerou, výborný scenár Petera Morgana a skvelú réžiu, azda nikomu neuniknú dokonalé herecké predstavenia.

Trochu som sa obával ako Gillian Andersonová zvládne zahrať Margaret Thatcherovú, najmä vzhľadom na to, že ju nie tak dávno výborne zahrala Meryl Streepová. Porovnávaniu by sme sa tak možno len ťažko vyhli. Všetky pochybnosti však rýchlo idú stranou, pretože Andersonová je skrátka úžasná. Je to vlastné, nezrovnateľné predstavenie a aj vďaka výborne nakrúteným vypätým situáciám, jej tvorcovia za kamerou len pomáhajú v tom, aby bolo jej herectvo ešte lepšie. Podobne by sme sa mohli vyjadriť aj o predstaviteľke Diany, Emme Corrinovej. Jej Diana je skrátka pôvabná, sympatická a veľmi zraniteľná, a my s ňou súcitíme vždy, keď je na scéne.

Napokon štvrtá séria prekonáva všetky očakávania a zaraďuje sa medzi to najlepšie, čo môžeme v rámci seriálov tento rok vidieť. Každý jeden prvok funguje na jednotku. Najmä v prvých epizódach nás víta nádherne nesvietená scéna, či už ide o prekrásne lokality dýchajúce hutnou atmosférou, alebo interiéry zámkov a panstiev, táto partia je skrátka rozohraná na podmanivej palete štýlov a farieb. Vďaka skvelému scenáru sa dokážeme výborne orientovať medzi vzťahmi. Každá postava má skvelý povahový základ a vďaka tomu nás tieto scény udržujú v absolútnej pozornosti, pretože v nich dokážeme výborne čítať. Je to napínavé, dojímavé aj temné. The Crown sa tak zaslúžene vyšvihlo na vrchol svojich kvalít a niečo mi hovorí, že vzhľadom na budúce udalosti, sa ešte len máme na čo tešiť.