Tajný príbeh recenzia: Inteligentná kniha o elitárstve a stratených ilúziách

Tajný príbeh je debutová kniha dnes už známej spisovateľky a držiteľky Pulitzerovej ceny za román Stehlík, Donny Tartt. Jej prvotina vyšla prvý raz v roku 1992 a ihneď sa stala fenomenálnym hitom. Kniha je na jednu stranu kriminálny román s prvkami klasickej literatúry po vzore Dostojevského, na strane druhej ide o román o dospievaní, zhýralosti a toxických vzťahoch mladých ľudí.

Sama autorka tvrdí, že obľubuje klasickú literatúru. Sama autorka, podobne ako aj jej hrdinovia, študovala klasické jazyky, ako klasickú gréčtinu a latinčinu. To je vzhľadom na obsah jej textu celkom neprekvapujúce zistenie. Jej kniha sa opiera o starých majstrov, ktorých nielenže často spomína, ale sa im aj zdanlivo klania. To však nie je ani zďaleka všetko. Jej rozsiahla kniha ide do hĺbky a v jej útrobách sa skrýva úderná kritika. Úvodná oslava intelektuálstva, elitárstva a rozumu, rýchlo naráža do skrytej steny arogancie, zhýralosti a dokonca aj vraždy. A aby toho nebolo málo, popri tom sa autorka ešte tragicky zahráva s existenčnou krízou životnej nezmyselnosti.

Tajný príbeh je retrospektívnym rozprávaním mladého študenta, ktorý nám prakticky odhaľuje jedno veľké tajomstvo.

Richard Papen je mladý Kalifornčan prichádzajúci na univerzitu do mestečka Hampden, kde sa po zložitom procese pridáva do seminára miestneho excentrického profesora menom Julian Morrow. Seminár klasickej gréčtiny je údajne miesto pre vyvolených. Ako ho opíše jeden z profesorov, v univerzitnom povedomí ide dokonca o svätyňu. Sú to silné opisy, ktoré majú zhmotniť študenti, ktorých si Julian vyberá, nie vďaka ich prospechu, ale vďaka ich povahe. A to je dôležité mať pri čítaní na pamäti.

Celý príbeh začína vraždou. Čitateľ dopredu vie, kto je vrahom, a kto obeťou. Jeden z malej skupinky študentov zomiera rukou vlastných spolužiakov, vlastných priateľov. Nejde o žiadny spoiler. Je to niečo s čím autorka pracuje od prvej strany svojej knihy. Tajný príbeh nie je detektívka, ktorá nás má držať v napätí, kto je záhadným vrahom. Naopak, Donna Tartt ide oveľa hlbšie a skvelým spôsobom nám približuje svet údajných intelektuálov schopných vraždiť. Okrem toho, kniha obsahuje oveľa viac tajomstiev než je „len“ jedna vražda. Čitateľ sa spolu s Richardom dostáva do spoločnosti študentov, ktorých nám autorka najprv predstavuje ako zdroj obdivu. Richard chce celým svojím bytím patriť do ich skupiny. Sú to bohatí mladí a veľmi inteligentní ľudia, o ktorých Richard, ako milovník literatúry, dobre vie, že vychádzajú z jeho milovaných kníh. Nie je divu, že sa sám hlavný hrdina románu prirovnáva k postave Jaya Gatsbyho z románu Veľký Gatsby. Zlom prichádza až v momente, keď rozum naráža na pudy, keď inteligencia končí na dne pohára od whiskey, keď oslavy života hraničia so zabíjaním.

Donna Tartt sa silno opiera o Nietzscheho filozofický koncept, Apolón/Dionýzos. Je to potom najmä dionýzovská stránka našich (anti)hrdinov, ktorá sa nad nimi zlomyseľne vznáša.

To znamená, že v knihe viac rezonuje práve postava Dionýza, teda symbolika zhýralosti, smilstva, nespútanej vášne, v horšom prípade až halucinogénneho opojenia a pohlcujúcej toxicity. V tomto ohľade spočíva aj autorkina silná kritika elitárstva a intelektualizmu, sústredená na také obory, akým je práve štúdium klasických jazykov. Henry, jeden z hlavných postáv celého románu, je síce kapacita na staroveké texty, (ako hobby prekladá do latinčiny Miltonov Stratený raj), no nikdy nepočul o tom, že by ľudia pristáli na mesiaci. Autorka sa s týmto aspektom rozumu zahráva a vo finále jej z toho vychádzajú veľmi zaujímavé závery, ktoré by som nechcel k povahe tejto recenzie, čo možno zbavenej zbytočných spoilerov, úplne otvorene opisovať. Je to však niečo, čo robí z knihy Tajný príbeh skvelý román vhodný na bližšiu analýzu a diskusiu. A to nielen v oblasti filozofie, ale aj po iných stránkach, obsahových, aj formálnych.

Tajný príbeh je pohlcujúca a pútavá kniha. Zo všetkého najviac však ide o príbeh o stratených ilúziách. Za obdivom a pozlátkou sa často ukrýva nepekné, dokonca až šokujúce tajomstvo. A vražda je len vrcholkom ľadovca. Kniha si okrem iného udržiava skvelé tempo, a síce sa občas zamotá v popisných udalostiach, vždy sa rýchlo vráti na tú správnu cestu. Navyše, časť knihy zaoberajúca sa mediálnymi vysvetleniami záhadného zmiznutia jedného zo študentov, trefne odkazuje na časté zavádzajúce praktiky bulvárnej kriminálnej žurnalistiky. V tejto časti kniha pripomína komiks s názvom Sabrina, ktorý sa podobnými tematikami taktiež veľmi trefne zaoberá.

Knihu Tajný príbeh vydáva vydavateľstvo Slovart a kúpiť si ju môžete na gorila.sk.

• Originálny názov: The Secret History
  • Počet strán: 560