Stratený muž recenzia: Netypická detektívka s výbornou atmosférou

Po otvorení knihy Stratený muž uvíta čitateľa ako prvé ilustračná mapa. Na prvý pohľad sa zdá akoby išlo o relatívne malé územie s pár orientačnými bodmi a štyrmi farmami. A potom si človek začne všímať čísla v zátvorkách, ktoré označujú rozlohu v kilometroch štvorcových. Z relatívne malého územia sa razom stávajú malé štáty. Z orientačných bodov sa stávajú oporné body medzi životom a smrťou. Mapa začne dostávať podobu nehostinnosti a nebezpečenstva, ktoré okrajovo symbolizuje aj dobytčia lebka vyobrazená v hornom rohu mapy. Podobne ako u iných kníh, aj v tomto prípade naznačuje prítomnosť mapy, že príbeh bude výrazne závislí od svojej lokality. V prípade tejto knihy to platí špeciálne. Netradičná detektívka sa vymyká kategorizácii a napriek komornému zasadeniu sa zameriava na komplikovaný vzťah človeka s jeho, či jej izolovanosťou, uprostred nehostinnej krajiny austrálskeho vnútrozemia.

Autorka Jane Harperová nás privádza do austrálskeho štátu Queensland, konkrétne k mestečku Balamara (inšpirovaného reálnym mestečkom Birdsville), ktoré leží viac ako 1500 kilometrov od hlavného mesta Brisbane. Nachádzame sa hlboko vo vnútrozemí, kde teplota rekordne narastá až ku 49 stupňom Celzia. V tejto nehostinnej krajine vlastní rodina Brightovcov rozľahlé farmy s dobytkom. Traja bratia sa vídavajú len zriedkavo. Je to pochopiteľné, keďže všetko je vzdialené na stovky kilometrov a človek môže krajinou cestovať celé hodiny bez toho, aby na ceste stretol jediné auto. Navyše ide o nebezpečné cestovanie, keďže v prípade poruchy vozidla je človek viac-menej odkázaný sám na seba. A je dôležité poznamenať, že za daných klimatických podmienok je šanca na prežitie v otvorenej krajine veľmi nízka.

Podobná situácia privádza dvoch bratov, Nathana a Buba, k telu ich tretieho brata, Camerona. Ten leží mŕtvy pri statkárovom hrobe – miesta opradeného poverami a strašidelnými historkami – a svoje auto plné životne dôležitých zásob necháva opustené na 9 kilometrov vzdialenom skalnatom výbežku. Záhadné úmrtie by mohlo byť ľahko prisúdené samovražde. To by však rodina Brigthtovcov nemohla mať toľko skrytých tajomstiev.

Stratený muž je kniha opradená silnou, až strašidelnou atmosférou vyprahnutej krajiny.

Román síce začína ako klasická detektívka, no čoskoro odhadzuje predvídateľné a opakujúce sa vlastnosti iných krimi trilerov a vydáva sa vlastnou cestou. Na miesto zločinu síce prichádza zástupca miestneho seržanta polície, no jeho úloha v knihe veľmi rýchlo končí. Na jeho miesto nastupuje najstarší brat Nathan. Ten si berie úlohu vyšetriť smrť svojho mladšieho brata za povinnosť, čo možno prisúdiť jeho tušeniu, že odpovede na jeho otázky nájde v kruhu svojej rodiny. Navyše, smrť je v rodine braná ako niečo univerzálne. Rozlieha sa všade vôkol postáv a táto strápenosť a prázdnota je doslova prítomná v autorkinom texte. Neraz sa stáva, že Nathan počuje niekoho vo dverách, keď sa tam však pozrie, nikto tam nestojí. V knihe rezonuje strašidelná atmosféra duchov, prázdnych zvukov a krokov. Samovražda nie je v týchto končinách niečo výnimočné a Cameronova smrť nie je v rodine jedinou tragickou udalosťou.

Detail z ilustračnej mapy.

Pocity izolovanosti a prázdnoty blízko súvisia s prostredím, v ktorom sa nachádzame.

Izolácia miesta je prepojená s narastajúcou agresivitou a depresiou postáv. Ich konanie a rada nešťastných rozhodnutí je tomuto taktiež priamo podmienená. Nehostinný svet okolo je jednoducho nedeliteľnou súčasťou ich života. Treba totiž myslieť na to, že ostať cez deň bez auta a zásob v šírej krajine znamená bez záchrany istú smrť. Klimatizácia tu hrá úlohu záchrancu. Svet austrálskeho vnútrozemia tak doslova pripomína cudziu planétu a cesta mimo domov vždy hraničí s nebezpečnou misiou. Je teda pochopiteľné, že Nathanov syn Xander prosí svojho otca, aby z tohto miesta nadobro odišiel, pretože sa bojí o jeho život.

„Bojím sa, chápeš? Že ťa ten statok, toto všetko…“ ukázal na prázdnotu za oknom, „…toto posraté vnútrozemie dostane ako strýka Cama.“

Stratený muž je pomalá, rozjímavá detektívka, ktorá svojmu čitateľovi ponúkne na oplátku za jeho pozornosť a trpezlivosť cestu do odľahlého sveta ticha a prázdnoty. Je to svet plný stiesnenej a strašidelnej atmosféry, ktorej však nemožno odoprieť veľkú dávku atraktívnosti. Je vždy dobre, ak sa záhadná smrť odohráva uprostred pitoreskného prostredia, ktoré čitateľa doslova pohltí a Stratený muž to robí naozaj znamenite.

• Originálny názov: The Lost Man
  • Počet strán: 280
  • Preklad: Simona Klimková